رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست کردستان گفت: شمارش جوجه‌ لک لک ها در اواخر اردیبهشت و همزمان با بدنیا آمدن جوجه‌ها انجام می‌شود
کد خبر: ۸۴۹۳۹۶
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۷ 12 May 2020

حیدر ویسی گفت: لک لک‌ها با شروع فصل زمستان از کردستان خارج و به مناطق گرمسیری کشور مهاجرت می‌کنند و از اواخر اسفند هر سال، بار دیگر به استان بر می‌گردند.

او با اشاره به اینکه لک لک‌ها در تمام استان پراکنش دارند، ولی تمرکز عمده آن‌ها در مناطق مریوان و بانه است، بیان کرد: روستا‌های بیلو، دره‌تفی و قلقله در شهرستان مریوان و سویرو در بانه همه ساله میزبان بیشترین لک لک‌های مهاجر هستند.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست کردستان با اشاره به اینکه تخم گذاری لک لک‌ها آغاز شده است، افزود: لک لک‌ها با توجه به تغذیه و سن هر دو یا سه روز یکبار بین ۲ تا چهار تخم می‌گذارند.

ویسی گفت: اکنون زمان حساسی است و نباید به این پرندگان استرس وارد شود به همین دلیل شمارش جوجه‌های آن‌ها در اواخر اردیبهشت و همزمان با بدنیا آمدن جوجه‌ها انجام می‌شود.

او با اشاره به اینکه برای شناسایی مسیر مهاجرت لک لک‌ها هم از پنج سال پیش در استان اقدام به حلقه گذاری جوجه‌ها می‌شود، گفت: حلقه‌ها از نیکل ساخته شده و حاوی اطلاعاتی در ارتباط با مشخصات جغرافیایی، سن پرنده و نام حلقه گذار است که در قسمت پای پرنده کار گذاشته می‌شود.

گفتنی است؛وجود لک لک‌های سفید برروی درختان بلند بلوط، باعث جذب گردشگران و پرنده نگران از سراسر کشور برای مشاهده این پرنده زیبا به استان کردستان شده است.

در زبان محلی به این پرنده (حاجی لق لق) می‌گویند و مردم استان کردستان حضور این پرندگان را مایه خیر و برکت و خوش اقبالی می‌دانند و روستا‌های بیلو در مریوان و سویرو در بانه، میزبان بیشترین تعداد لک لک سفید در استان کردستان می‌باشند.

منبع/ باشگاه خبرنگاران جوان 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار