‌رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد با اشاره به تشکیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان، عمده مشکلات صنعتگران یزدی را مربوط به مسائل بانکی و کمبود نقدینگی عنوان کرد.
کد خبر: ۸۴۸۹۴
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲ 29 August 2015

به گزارش تابناک یزد،"محمدرضا علمدار" به مناسبت هفته دولت در جمع اهالی رسانه اظهار کرد: در دو سال گذشته از دولت تدبیر و امید، دو هزار و 623 جواز تاسیس واحدهای صنعتی در استان صادر شده که 20 درصد رشد نسبت به مدت مشابه قبل داشته است.

 

وی افزود: در حال حاضر سه هزار و 603 پروانه بهره برداری در استان با اشتغالزایی 100 هزار نفر در استان وجود دارد که یکهزار و 47 مورد مربوط به صنایع شیمیایی و سلولزی، 747 مورد معدنی، 665 مورد نساجی و پوشاک، 677 مورد فلزی و برق و 397 مورد مربوط به غذایی و دارویی است.

 

به گفته علمدار، در حالی که استان یزد 1.3 جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است، سهم 4.1 درصد از پروانه های بهره برداری و 4.6 درصد سرمایه گذاری با 79 هزار میلیارد ریال کشور را در اختیار دارد.

 

وی با بیان این که سرانه سرمایه گذاری استان یزد 22 میلیارد ریال است، ولی این میزان در کشور 19.4 میلیارد ریال است، گفت: سرانه اشتغال استان با 4 درصد بیشتر از کشور به ازای هر واحد در استان 27 نفر و سرانه سرمایه گذاری برای هر نفر اشتغال 800 میلیون ریال است.

 

وی رتبه استان در تولید کاشی و سرامیک کشور را با حدود 50 درصد در جایگاه اول، با سهم 27 درصد تولیدات نساجی در رتبه دوم و با سهم 15 درصد تولید فولاد در جایگاه سوم عنوان کرد و گفت: استان یزد با تولید 800 نوع کالا، هم اکنون رتبه چهارم توسعه یافتگی صنعتی کشور را دارد.

 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به تشکیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان به ریاست استاندار، اظهار کرد: تاکنون 150 جلسه کمیته تخصصی و هفت جلسه این کارگروه در استان تشکیل شده که 99 مصوبه برای رفع مشکلات 57 واحد صنعتی و معدنی استان داشته است.

 

وی عمده مشکلات صنعتگران استان با حدود 57 درصد را در این مدت مربوط به مسائل بانکی و کمبود نقدینگی، 9 مورد به مسائل مالیاتی، 9 مورد مسائل تامین اجتماعی، 5 مورد گاز و 3 مورد برق و 14 درصد نیز مربوط به سایر موارد ذکر کرد.

 

علمدار در حوزه معدن نیز از صدور 368 پروانه اکتشاف با سرمایه گذاری 292 مبلیارد ریال و 88 فقره گواهی اکتشاف با سرمایه گذاری 116 میلیارد ریال تا پایان مردادماه امسال خبر داد و گفت: در حال حاضر 420 پروانه بهره برداری با ظرفیت 55 میلیون تن و ظرفیت قطعی بیش از 1.3 میلیارد تن و سرمایه گذاری 9 هزار میلیارد ریال در استان وجود دارد.

 

وی ادامه داد: استان یزد رتبه اول تنوع مواد معدنی با 50 نوع ماده معدنی و رتبه دوم اشتغال معدنی کشور را دارد.

 

این مسئول با اشاره به شناسایی آنومالی سنگ آهن D19 در استان، خاطرنشان کرد: با توجه به اتمام ذخیره آهن معادن چادرملو و چغارت تا هفت یا هشت سال آینده، در سفر معاون اول ریاست جمهوری در قالب کنسرسیومی این آنومالی به دو معدن مذکور به صورت مساوی واگذار خواهد شد.

 

وی با تاکید بر پیشتازی استان یزد در راه‏‏‌اندازی سامانه کاداستار معدنی در کشور، اظهار کرد: این اقدام با توجه به رانت‎‎ها و فسادهای روی داده‎‎ی سال‎‎های گذشته در عرصه معادن و نیز سهولت پیگیری‎‎های فعالان این بخش صورت گرفته است.

 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در حوزه تجارت نیز به رشد 51 درصدی صادرات استان در دو سال اخیر اشاره کرد و گفت: استان یزد در حوزه صادرات جزو 10 استان برتر کشور است.

 

وی از رشد 76 درصدی صادرات کاشی و سرامیک استان، رشد 422 درصدی صادرات فولاد استان و نیز افزایش قابل توجه صادارات شیشه در استان طی دو سال گذشته خبر داد.

 

علمدار با بیان این که کالاهای تولیدی استان به 55 کشور جهان صادر می‎‎شود، از رشد 63 درصدی صادرات استان به کشور عراق، 15 درصدی صادرات به افغانستان، 273 درصدی صادرات به ترکیه و 60 درصدی صادرات به هلند در این مدت خبر داد.

 

وی 52 درصد از این صادارت را مربوط به بخش صنعت و 38 درصد را در حوزه مواد معدنی و مابقی در سایر بخش‎‎ها ذکر کرد.

 

این مسئول با اشاره به رشد 23 درصدی ثبت سفارشات واردات کالا در استان، تعداد این سفارشات را 9 هزار و 873 مورد بیان کرد و گفت: عمده کالاهای وارداتی استان مربوط به تامین مواد اولیه بخش تولید و ماشین آلات صنعتی بوده است.

 

علمدار با اشاره به جلسات متعدد کارگروه توسعه صادارت استان از صادرات مازاد تولید گوشت مرغ استان به کشور عمان در آینده خبر داد.

 

وی با اشاره به وجود 40 هزار بافنده فرش دستباف در استان که سالیانه 200 هزار مترمربع فرش می‎‎بافند، از تغییر نکردن میزان صادرات فرش استان علی رغم فشار تحریم‎‎های ظالمانه علیه کشورمان خبر داد.

 

وی همچنین با اشاره به وجود 40 هزار واحد صنفی در قالب 260 اتحادیه صنفی در استان، استان یزد را در سه سال گذشته در جایگاه نخست کشور به لحاظ کمیسیون‌ نظارت براساس شاخص‌های مرکز اصناف اعلام کرد.

 

علمدار بازاریان یزد را از با انصاف‎‎ترین و مومن‎‎ترین بازاریان کشور دانست و با بیان این که رصد بازار از وظایف سازمان صنعت، معدن و تجارت است، از انجام مجموعاً 395 هزار بازرسی از واحدهای صنفی استان در دو سال گذشته خبر داد و گفت: علی رغم 1.4 درصد رشد بازرسی‎‎ها در این مدت، شاهد کاهش 3.2 درصدی تخلفات در بازار یزد هستیم.

 

این مقام مسئول در ادامه نیز به اولویت‎‎های بخش‎‎های صنعت، معدن و تجارت استان در شرایط پساتحریم اشاره و تصریح کرد: در بخش صنعت، جذب شرکت‎‎های معتبر و صاحب نام فناوری و دانش بنیان برای سرمایه‎‎گذاری‎‎های مشترک، ارتقای توان مدیریت و تولید، طراحی و تولید محصولات رقابت‎‎پذیر و صادرات 30 درصدی محصولات تولیدی استان مدنظر است.

 

وی در همین رابطه از اولویت صنایع تولید قطعات خودور، صنایع معدنی، شیمیایی و برق و مخابرات، ماشین الات خطوط تولید و طراحس و ساخت تجهیزات زیست محیطی و پزشکی در شرایط پساتحریم خبر داد.

 

وی همکاری با شرکت‎‎های معتبر خارجی در زمینه اکتشافات، سرمایه‎‎گذاری، بهره برداری و صادرات محصولات معدنی، تکمیل چرخه مواد معدنی و سرمایه گذاری در معادن کشورهای خارجی از جمله افغانستان و قزاقستان را از جمله اولویت معدنی استان در شرایط پساتحریم ذکر کرد.

 

به گزارش ایسنا،علمدار به اولویت‎‎های بخش تجارت استان در پساتحریم هم اشاره و عنوان کرد: جلب سرمایه‎‎گذاری در فروشگاه‎‎های زنجیره‎‎ای کشور و خارج کشور در عرضه تولیدات داخلی از جمله مهمترین اولویت‎‎ها در بخش تجارت خواهد بود.

 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در پایان نیز با اشاره به سیاست این سازمان برای ارتباط بین صنعت و دانشگاه، از تدوین برنامه‎‎هایی برای برقراری پیوند واقعی بین این دو بخش و نیز ایجاد پژوهشکده صنعت و تجارت با همکاری دانشگاه یزد خبر داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار