سهل انگاری‌هایی که قربانی می‌گیرد؛
در حالی که روند ابتلای به ویروس کرونا در لرستان همچنان سیر صعودی دارد زندگی بسیاری از مردم با بی‌خیالی به حالت عادی بازگشته و به نظر می‌رسد این بیماری را اصلا جدی نمی‌گیرند.
کد خبر: ۸۴۸۸۷۲
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴ 11 May 2020
سهل انگاری‌هایی که قربانی می‌گیرد؛ بی تفاوتی برخی از مردم لرستان به کرونا + تصاویر

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، زمانی که ویروس کرونا در کشور تازه شیوع پیدا کرده بود همه سعی می‌کردند تا با رعایت تمام نکات بهداشتی خود و خانواده‌شان را از دست این ویروس مسری در امان نگه دارند تا جایی که برخی حاضر بودند برای تهیه ماسک و اقلام بهداشتی حتی در صف‌های طولانی هم بمانند ولی هر طور شده این اقلام ضروری را تهیه و استفاده کنند.

با افزایش تعداد مبتلایان به این بیماری دولت نیز در یک برهه زمانی با اعمال یک سری محدودیت‌ها و اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی سعی کرد تا خطر ابتلای این ویروس را کاهش و زنجیره انتقال آن را قطع کند و در کنار آن گروه‌های جهادی، بسیجی، سازمان‌های مردم نهاد و غیره نیز به صورت خودجوش و شبانه‌روزی پای کارآمدند تا با ضدعفونی، تولید و تهیه اقلام بهداشتی کمک حال مردم باشند و میزان ابتلای مردم به این ویروس را کاهش دهند.

خوشبختانه این کمک‌ها در شهرستان‌های مختلف استان لرستان نیز تاجایی پیش رفت که این اقلام بهداشتی حتی بیشتر از نیاز مردم تهیه و تولید شد و امروز به همت این جهادگران مردم دیگر دغدغه‌ای برای کمبود ماسک و اقلام بهداشتی ندارند.

بی تفاوتی برخی از مردم لرستان به خطر ویروس کرونا

کار و تلاش گروه‌های جهادی در کارگاه‌های تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده همچنان ادامه دارد و این گروه‌ها روزها است که برای حفظ سلامتی مردم همچون مدافعان سلامت که در خط مقدم نبرد با این ویروس منحوس هستند، پای کاراند تا رنج، درد و مریضی را از مردم دور کنند اما واقعیت امر این است که اکنون که مشکل کمبود ماسک و اقلام بهداشتی تا حدود زیادی برطرف شده بسیاری از مردم نسبت به این موضوع و رعایت کامل مسائل بهداشتی بی تفاوت شده‌اند و بدون ماسک و دستکش در اماکن و عمومی و پر ازدحام حضور پیدا می‌کنند.

با وجود افزایش روزانه آمار مبتلایان به ویروس کرونا در سطح کشور و استان لرستان زندگی بسیاری از مردم به حالت عادی برگشته و کوچه و خیابان‌های شهر پر از حضور افرادی است که دیگر توجهی به این ویروس خطرناک ندارند و رفتارها به گونه اس است که گویا اصلا چنین بیماری وجود ندارد تا آنجا که بسیاری از کودکان نیز در غفلت و بی‌توجهی والدین بدون رعایت فاصله و مسائل بهداشتی در کوچه و خیابان مشغول بازی‌های کودکانه خود هستند.

و اما این را نباید نادیده گرفت که اکثر روزمزدها، دستفروشان، کارگران فصلی، مسافرکش‌ها و ده‌ها شغل دیگر چون در ایام بیکاری تکیه گاه مالی ندارند به ناچار باید برای گذران زندگی روزمره‌شان وارد میدان کار شوند تا با دست خالی به خانه برنگردند و بدیهی است که در خانه ماندن برای این سرپرستان خانوار به معنی گرسنگی، بدهکاری و رنج است اما اگر سلامتی به خطر افتاد باز هم زندگی به کام‌ها تلخ می‌شود پس در این نبرد نابرابر با این ویروس مهلک چه دارنده و ندار چه پیر و جوان باید در هر شرایطی مسائل بهداشتی را رعایت کنند تا گرفتار درد و رنج مریضی نشوند.

ابتلای 125 لرستانی به کرونا در یک روز

واقعیت امر این است که کرونا همچنان وجود دارد و هر روز عده‌ای را روی تخت بیمارستان‌ها گرفتار و عده‌ای را به کام مرگ می‌کشاند در لرستان نیز عدم توجه به رعایت فاصله گذاری اجتماعی و بی‌توجهی به مسائل بهداشتی سبب شده تا در روزهای اخیر تنها در یک روز 125 نفر به این ویروس مبتلا شوند.

محمد رضا نیکبخت رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: اگر مردم نسبت به رعایت مسائل بهداشتی مربوط به کرونا دقت نکنند ممکن است پیک بعدی شیوع این ویروس را تجریه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه مردم باید از حضور در مراسمات ختم، عزاداری، عروسی‌ها و هر دورهمی اجتناب و فاصله اجتماعی را رعایت کنند افزود: در بحث ادارات نیز به مدیران ادارات استان گفتیم تا صندلی کارمندان حداقل دو متری به هم فاصله داشته باشند و مورد مشکوک به کرونا و با فرد دارای علائم سرماخوردگی، سرفه‌های پشت سر هم  و تب‌دار مطقا اداره نیاید، نمونه بگیرند و قرنطینه را اجرا کنند.

وضعیت لرستان همچنان ویژه است؛ مراقبت‌ها را جدی بگیرید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان عنوان کرد: لرستان جزو یکی از 15 استانی است که وضعیت آن همچنان ویژه است و نیازمند مراقبت جدی هستیم در برخی شهرها در مرحله صعودی قرار داریم و باید رعایت فاصله اجتماعی انجام گیرد. نیروی انتظامی نیز باید به شدت از برگزاری مراسم و تجمعات مربوط به ترحیم و مسائل خاکسپاری حتما جلوگیری کند.

نیکبخت با اشاره به اینکه بروجرد نسبت به سایر شهرستان‌ها بیشترین آمار ابتلا به کرونا را دارد گفت: مسئله  گرمی هوا و کاهش کرونا ثابت شده نیست اگر بود در برخی استان‌های جنوبی کشور شاهد افزایش ابتلا نبودیم پس باید فاصله گذاری اجتماعی و بهداشت را رعایت کنیم.

وی تصریح کرد: در بحث مرگ و میر ناشی از کرونا وضعیت استان خیلی بد نیست چرا که روزانه  یک نفر یا حداکثر دو نفر داریم. اگر  فرد مریضی قبلی داشته باشد واقعا نگهداری او سخت است 70 درصد افرادی هم که فوت می‌کنند دارای بیماری زمینه‌ای و سن بالا هستند البته در سنین مختلف مانند 50 تا 60 سال نیز مرگ و میر ناشی از کرونا اتفاق می‌افتد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان خاطرنشان کرد: یکی از مباحثی که بسیار مهم است و کمتر به توجه می‌شود، شستن دست با آب و صابون است که بسیار کار ساده‌ای است و مردم باید هر 15 یا نیم ساعت یکبار برای مدت 20 ثانیه تا 30 ثانیه دست خود را با آب و صابون بشویند.

لزوم رعایت کردن فاصله اجتماعی

وی افزود: مردم باید از ماسک نیز حداقل در مواقعی که کسانی دیگر اطرافش قرار می‌گیرند استفاده کنند. جوان‌ها به ویژه موقعی که از بیرون به منزل می‌روند چون ممکن است فرد مسن یا بیمار زمینه ای در خانه باشد باید سعی کنند لباس‌های بیرون خود را بلافاصله بیرون بیاورند و لباس منزل بپوشند، دست و صورت خود را با آب و صابون بشویند و فاصله خود را با فرد بیمار یا مسن رعایت کنند.

نیکبخت عنوان کرد: افراد مسن یا بیماران زمینه‌ای که در معرض خطر قرار دارند نیز حتی المکان در خانه بمانند و از منزل خارج نشوند.

وی در رابطه با تجهیزات بیمارستانی و اقلام بهداشتی مورد نیاز استان نیز بیان کرد: در بحث تجهیزات برای پرستاران مشکلی نداریم، به صورت سرزده از چند داروخانه نیز بازدید کردیم که عمدتا همه ماسک، الکل، مواد ضدعفونی کننده و دستکش یکبار مصرف معمولی داشتند اما دستکش لاتکس کم بود که همان جا از مدیر صنعت و معدن استان تقاضا کردیم این مورد را نیز پیگیری کند تا در داروخانه‌ها توزیع شود.

راه‌اندازی آزمایشگاه چهارم برای بیماران لرستان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه یک آزمایش اول فروردین ماه در خرم‌آباد و سپس آزمایشگاه دوم را با مشارکت بخش خصوصی در شهر بروجرد راه‌اندازی کردیم خاطرنشان کرد:  آزمایشگاه سوم را در بیمارستان عشایر راه اندازی کردیم و این هفته نیز آزمایشگاه چهارم را در بیمارستان خرم‌آباد راه‌اندازی می‌کنیم.

سید موسی خادمی استاندار لرستان نیز در صحبت‌های اخیر خود در رابطه وضعیت کرونایی استان لرستان گفت: با توجه به آمارها روند ابتلا به ویروس کرونا در چند روز اخیر با کاهش و افزایش مواجه شده که این روند سینوسی نشان از لزوم اهمیت و توجه بیشتر مردم به رعایت نکات بهداشتی و ماندن در خانه دارد.

وی با اشاره به اینکه وضعیت شهرستان‌های خرم‌آباد، بروجرد، دورود و دلفان ناپایدارتر از سایر نقاط استان است تصریح کرد: با توجه به وضعیت موجود اجرای پروتکل های بهداشتی باید بیش از پیش در دستور کار قرار گیرد تا بتوان از این مرحله سخت عبور کرد.

اعمال مجدد محدودیت‌ها درصورت برگشت پیک کرونا

استاندار لرستان با بیان اینکه جلسه ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا که فردا شب در لرستان برگزار می‌شود بیان کرد: در این جلسه ضمن بررسی و کنترل آخرین وضعیت استان اگر احساس شود بیماری در حال برگشت است ممکن است تمام یا بخشی از محدودیت‌های قبلی در برخی از شهرها مجدداً اعمال شود.

 آمارهای روزانه مبتلایان به ویروس کرونا در لرستان نشان می‌دهد که اگر مردم نسبت به فاصله گذاری اجتماعی و رعایت دقیق نکات بهداشتی بی تفاوت یا کم توجه باشند همچنان شاهد سیر صعودی این بیماری هستیم و باید مدت زیادی با مشکلات و دردسرهای این میهمان ناخوانده دست و پنجه نرم کنیم پس جا دارد مردم به خاطر سلامتی خود و اطرافیانشان با رعایت مسائل بهداشتی به قطع زنجیره انتقال این ویروس کمک کنند و باری از دوش  کادر درمانی که ماه‌ها است با تلاش شبانه روزی مشغول خدمت رسانی به بیماران هستند بردارند.

گزارش از سکینه بیرانوند

انتهای پیام/642/ح

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار