کد خبر: ۸۴۸۸۶۴
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹ 11 May 2020

مسکن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پیشرانه‌های اقتصادی کشور از سال‌ها پیش مورد توجه دولت‌ها بوده است. رونق ساخت‌وساز و معاملات مسکن حدود ۳۰۰ صنعت را در کشور به تحرک واداشته و گردش مالی بین این صنایع منجر به جذب نقدینگی توسط بانک‌ها شده است. طی سال‌های اخیر میل به سمت ساخت‌وساز خانه و آپارتمان افزایش پیدا کرده است و این مهم باعث شده که قیمت سیر صعودی داشته باشند و همه اقشار توان خرید ندارند.

از این‌رو دولت بر آن شده تا با ارائه تسهیلات و زمین و ساخت مسکن اقشار متوسط و ضعیف جامعه بتوانند صاحب‌خانه شوند در این راستا طرح ملی مسکن نام طرح جدیدی است که دولت دوازدهم در سال ۱۳۹۸ برای خانه‌دار کردن خانواده‌هایی که فاقد مسکن به نام هستند، آغاز کرده است. در این طرح بناست تا در سراسر استان‌های کشور و برای افراد متقاضی با شرایط مصوب مسکن مناسب تهیه شود.

در این طرح در شهرستان بروجرد طی دو مرحله ثبت‌نام  انجام شده و قرار است که مانند مسکن مهر در بروجرد عملیاتی شود.

۳۷ هکتار برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن بروجرد

احمد پارسا رئیس اداره راه و شهرسازی بروجرد دراین‌باره، اظهار کرد: ۳۷ هکتار از زمین‌های دولتی برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن این شهرستان در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: طرح اقدام ملی مسکن در شهرستان یک طرح بزرگ است و ۳۵۰۰ واحد در این طرح ساخته خواهد شد که همکاری دستگاه‌های شهرستان را می‌طلبد.

رئیس اداره راه و شهرسازی بروجرد با بیان اینکه اگر همکاری همه نباشد امکان تحقق چنین امری نیست، خاطرنشان کرد: برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن از اراضی دولتی در شرق مسکن مهر استفاده خواهد شد.

پارسا اضافه کرد: یکی از مسائل اصلی که آنجا مطرح بوده بحث تأسیسات آن است که قرار است آنجا برده شود.

وی با بیان اینکه با اجرای این طرح اشتغال روزانه ۲ هزار نفر فراهم می‌شود، افزود: دستگاه‌های خدمات رسان آب، برق، گاز، مخابرات و شهرداری باید از هم‌اکنون پای کار باشند تا مشکلاتی به وجود آمده در مسکن مهر مجدد تکرار نشود.

رئیس اداره راه و شهرسازی بروجرد بیان کرد: کار مطالعاتی آن انجام شده و کارگاه کوچی در این محل مستقر شده است.

پارسا با اشاره به مجری پروژه، ادامه داد: با مجوزی که از وزارتخانه گرفته شده از ظرفیت تعاونی‌ها برای اجرای طرح استفاده خواهد شد.

وی عنوان کرد: تعاونی‌ها بهتر می‌توانند با تورم کنار بیایند و دست آن‌ها در تنظیم قراردادها باز است اما نباید مشکلاتی که در مسکن مهر داشتیم در اجرای این طرح داشته باشیم.

رئیس اداره راه و شهرسازی بروجرد اظهار کرد: در قالب اقدام ملی مسکن بحث بازآفرینی ۱۰۸ واحد نیز در میدان امام حسین (ع) بروجرد در نظر گرفته شده که برای هر واحد ۱۴۰ میلیون وام پرداخت می‌شود.

پارسا تصریح کرد: ۱۲۰ واحد نیز در شهرک اندیشه در نظر گرفته شده که با مشارکت با سرمایه‌گذار اجرا خواهد شد به‌طوری‌که زمین از راه شهرسازی و ساخت مشارکتی خواهد بود و ۱۰۰ میلیون تومان وام ۱۸ درصد نیز برای هر واحد اعطا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در شهرستان ۲ مرحله ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن صورت گرفت که ۳۳۰ نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

مسکن مهر شهرستان بروجرد نیز با وسعتی بالغ‌بر ۶۵ هکتار شروع شد و قرار بود که گامی باشد برای خانه‌دار شدن مردم و حل مشکلات آن‌ها، اما با توجه به اینکه جمعیتی بالغ‌بر ۱۷ هزار در این مسکن‌ها ساکن شده‌اند اما از امکانات فرهنگی، مذهبی و ورزشی محروم هستند.

پرونده مسکن مهر اغلب شهرهای کشور بسته شده اما در حال حاضر هنوز برخی از تعاونی‌ها دچار مشکل هستند و آن‌طور که باید نتوانسته‌اند به تعهدات خود عمل کنند.

در حال حاضر واحدهای مسکن مهر بروجرد فاقد پارکینگ هستند و وسایل نقلیه آن‌ها باید در محوطه قرار بگیرد پس مسئولین شهرستان باید نظارتی بر تعاونی‌ها داشته باشند که دیگر این معضل در طرح اقدام ملی مسکن صورت نگیرد.

مسکن مهر بی‌بهره از امکانات اولیه

فرمانده سپاه ناحیه بروجرد نیز سال گذشته درباره مسکن مهر گفت: مسکن مهر پروژه‌ای است که به‌هرحال ساخته‌شده و در حال حاضر وجود دارد؛ نمی‌توانیم نسبت به مشکلات موجود در آن بی‌توجه باشیم.

وی بابیان اینکه مسکن مهر بروجرد ۱۶ هزار نفر جمعیت دارد، افزود: در یک بافت جمعیتی مانند مسکن مهر امروز شاهد عدم وجود امکاناتی در شان یک شهر با این تعداد جمعیت هستیم.

فرمانده سپاه ناحیه بروجرد خاطرنشان کرد: امکانات فرهنگی، آموزشی، تفریحی، ورزشی و ... امکانات اولیه برای استفاده شهروندان است که مسکن مهر بروجرد بی‌بهره از آن‌ها است.

تمام جوانب اقدام ملی مسکن دیده شود

عبدالرحیم رحیمی معاون استاندار لرستان نیز دراین‌باره اظهار کرد: مسکن مهر بروجرد هنوز مشکلاتی دارد که نباید این مشکلات در طرح اقدام ملی مسکن تکرار شود.

وی تصریح کرد: مسکن مهر هنوز دارای مشکلات زیرساختی مانند آب و فاضلاب و زیر است و آسفالت معابر و خیابان‌ها هنوز انجام نشده است و شهرداری توان اجرای عملیات معبرسازی در آن را نداشته است.

فرماندار بروجرد خاطرنشان کرد: تا زمانی‌که مشکلات این طرح دیده و رفع نشده کلنگی به زمین زده نخواهد شد و باید تمام جوانب این طرح دیده شود.

رحیمی اضافه کرد: مسکن مهر بهترین تجربه برای اجرای این طرح است و بر روی نواقص، معایب و مزایا آن باید کار کارشناسی صورت گیرد.

وی بیان کرد: تسهیلاتی که برای این طرح در نظر گرفته شده سنگین است و باید از ابتدای طرح قیمت تمام شده هر واحد برای متقاضیان مشخص شود.

معاون استاندار لرستان ادامه داد: دستگاه‌های خدمات رسان آب و برق و گاز و مخابرات و شهرداری باید با کار کارشناسی بررسی کنند و معایب و مشکلات طرح را اعلام کنند.

با اجرای طرح مسکن مهر بارقه امید در دل مردم شهرستان نقش بست که دیگر مشکلات آن‌ها به سر آمده اما چند سال بعد این بارقه امید در دلشان جایش را به ناامیدی داد به‌طوری‌که در حال حاضر ساکنین این شهرک از مشکلات آن رنج می‌برند و نمره قبولی از ساکنین نگرفته است به‌هرحال امید می‌رود اقدام ملی مسکن دیگر مسکن مهر نشود.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار