با گذشت نیمی از روز‌ها و شب‌های پر خیر و برکت ماه مبارک رمضان نوای حزن انگیز 'الوداع یا شهر رمضان' از گلدسته‌های مساجد استان کردستان به گوش می‌رسد.
کد خبر: ۸۴۸۴۲۹
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۳ 10 May 2020

با آغاز ماه مبارک رمضان با نوای «مرحبا مرحبا یا شهر رمضان، مرحبا مرحبا یا شهر تسبیح و التهلیل و تلاوت القرآن» به استقبال ماه رمضان رفتیم و اما امروز پس از گذشت ۱۵ روز از ماه رمضان، ندای حزن انگیز «الوداع یا شهر رمضان» تلنگری است برای آنان که بهره‌ای از این ماه پرخیر و برکت شهر رمضان را نبرده‌اند تا حسرتی بر دل آن‌ها در پایان ماه رمضان باقی نماند و حداقل از این فرصت اندک نهایت استفاده را از خوان پربرکت خداوند متعال ببرند.

«مرحبا» به معنی خیرمقدم گفتن به ماه مبارک رمضان است که شامل ابیات «مرحبا مرحبا یا شهرالرمضان، مرحبا مرحبا یا شهر الخیر و البرکت و الاحسان، مرحبا مرحبا یا شهر التسبیح و التلاوت القرآن» است و از پانزدهم تا آخر ماه رمضان نیز آواز «الوداع» جای «مرحبا» را می‌گیرد.

نوای «الوداع» به معنی خداحافظی است که با گذشتن از نیمه ماه رمضان، مردم خود را آماده خداحافظی از ماه ضیافت الله می‌کنند و این نوا را سر می‌دهند.

با نوای «الوداع»، روزه داران کردستانی همگی دست به دعا و نیایش بر می‌دارند تا شاید الطاف الهی شامل حال آن‌ها شود و خداوند روزه و عبادات آن‌ها را در ماهی که میزبان بندگانش بوده است، بپذیرد.

اکنون دیگر صحبت از فراق است و خداحافظی با ماه مبارک رمضان؛ در این شب‌ها اگر در کوچه‌های کردستان گام بردارید، ندای الوداع الوداع با ماه مبارک رمضان را می‌شنوید که به شما گوشزد می‌کند فرصت برای حضور در ماه مهمانی خدا بسیار اندک شده است.

دل‌های مومن با شنیدن این نوا منقلب شده و اشک از دیدگانشان جاری می‌شود که ماه رحمت و برکت دارد به پایان می‌رسد.

نوای «الوداع» همچنین یادآور شب‌های قدر است، شب‌هایی که سراسر زمین را نور خداوند تجلی بخشیده است و فرشتگان آسمانی تا دم صبح به زمین می‌آیند تا بر بندگان مؤمن خداوند سلام و درود بفرستند، پس وای برکسی که از آن بهره‌ای نجست و...

 

منبع/ باشگاه خبرنگاران جوان 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار