هفت هزار و ۱۷ زوج سال گذشته به مراکز بهداشتی برای ازدواج مراجعه کردند که تعداد ۵۷ زوج مشکوک به تالاسمی شناسایی و در چرخه مراقبت بیماری قرار گرفتند.
کد خبر: ۸۴۸۳۱۲
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴ 10 May 2020

روح الله یزدانی رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت : در حال حاضر ۳۸ بیمار تالاسمی در استان وجود دارند که ۳۵ نفر از آن‌ها خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

او ادامه داد: بیماری تالاسمی یکی از شایع‌ترین اختلالات و بیماری‌های خونی است که بصورت ارثی از والدین به فرزندان منتقل می‌شود.

او  با بیان اینکه برای جبران کمبود یا فقدان هموگلوبین سالم، به بیماران مبتلا به تالاسمی دائم خون تزریق می‌شود، خاطرنشان کرد: بدن نیز جهت جبران این کمبود فعالیت سیستم خون سازی خود را در استخوان‌های بلند مثل استخوان ران و همچنین استخوان‌های پهن مثل استخوان‌های سر و صورت افزایش داده که این خود موجب تغییر شکل و بزرگ شدن استخوان‌های فوق و در نتیجه تغییر شکل ظاهری افراد می‌شود.

یزدانی خاطرنشان کرد:بیماری تالاسمی به دو نوع آلفا و بتا تقسیم می‌شود که بتا تالاسمی به دو صورت شدید یا خفیف در افراد دیده می‌شود.

او انواع مهم بتا تالاسمی را شامل بتا تالاسمی بینابینی، بتا تالاسمی ماژور (تالاسمی شدید بتا) و بتاتالاسمی مینور (سالم ناقل) ذکر کرد و افزود: این نوع تالاسمی تنها با آزمایش خون مشخص می‌شود.

او تاکید کرد: با توجه به اینکه بیماری تالاسمی نوعی بیماری ارثی است و از والدین ناقل ژن بیماری به فرزندان به ارث می‌رسد لذا بهترین راه پیشگیری از تولد فرزند مبتلا به تالاسمی انجام آزمایش خون ساده قبل از انتخاب همسر است.

یزدانی  بهترین راه پیشگیری از تولد فرزند جدید تالاسمی در خانواده‌هایی که دارای فرزند تالاسمی هستند را استفاده از برنامه‌های مطمئن تنظیم خانواده با هدف پیشگیری از تولد کودکان مبتلا به تالاسمی از نوع شدید ذکر کرد.

انتهای پیام/ه

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار