استاندار مازندران با اعلام این که مشکل مرغداران با دخالت دولت و از طریق خرید تضمینی و دیگر راه‌های حمایتی در حال رفع است ، خواستار حفظ سطح تولید گوشت مرغ در استان شد.
کد خبر: ۸۴۸۰۳۴
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۴ 09 May 2020

استان مازندران با داشتن بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ واحد مرغداری ، سالانه حدود ۲۰۰ هزار تن گوشت مرغ تولید می کند که معادل حدود ۱۱ درصد از نیاز مصرفی کشور است.

صنعت مرغداری کشور از زمان شیوع کرونا به خاطر تعطیلی اجباری رستوران ها ، ممنوعیت برگزاری مراسم و قطع موقت صادرات با تولید انبوه و کاهش قیمت مواجه شد. این مشکل در قدم نخست با کشتار جوجه های یکروزه خودنمایی کرد و اخیرا نیز گمانه زنی در باره احتمال متوقف کردن جوجه ریزی در بعضی مرغداری ها شنیده شده است.

احمد حسین زادگان روز شنبه در جلسه ستا تنظیم بازار مازندران که با موضوع وضعیت تولید و بازار مرغ در ساری برگزار شد ، گفت : شخص رئیس جمهوری بر لزوم حمایت همه جانبه از تولید کنندگان مرغ تاکید کردند و صادرات ، تامین نهاده ها و خرید تضمینی هم به عنوان مهم ترین راهکار ایجاد تعادل بین تولید و مصرف این مواد پروتئینی در حال انجام است .

وی افزود : اگر چه بازار و مصرف مرغ زیر سایه کرونا دچار رکود شدید و سبب ضرر و زیان جدی مرغداران نیز شده است ، اما دولت خرید تضمینی را مورد توجه جدی قرار داده است.

نماینده عالی دولت در مازندران با اعلام این که نهاده های مورد نیاز از جمله ذرت ، جو و گنجاله سویا به اندازه کافی با قیمت یارانه ای در بنادر استان وجود دارد ، گفت : البته ترخیص این نهاده ها با مشکل برخورده بود که شخص رئیس جمهوری دستور تسریع در ترخیص این نهاده ها را داده و گمرگ باید نسبت به این امر اقدام عملی کند.

وی خرید تضمینی را یکی از راهکارهای اصلی حمایت از مرغداران برشمرد و افزود : اگر مشکل سردخانه برای ذخیره مرغ خرید تضمینی وجود دارد باید با همکاری پشتیبانی امور دام و سازمان جهاد کشاورزی هر چه زودتر حل و فصل شود.

استاندار مازندران صادرات را هم راهکار همیشگی برای پویایی صنعت مرغداری استان معرفی کرد و گفت : با توجه به اهمیت مرغ استاندارد با وزن کمتر از یک کیلوم و نیم برای صادرات ، در حال حاضر مرغ تولیدی مازندران به کشورهای افغانستان و عراق صادر می شود و باید میزان صادرات با رعایت تولید استاندارد افزایش یابد.

وی افزود : شیوع ویروس کرونا به صنعت مرغ استان به عنوان قطب تولید این مواد پروتئینی در ایران ضربه سنگینی زده است ، اما دولت در صدد ایجاد تعادل تولید و مصرف با حفظ قیمت مناسب برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان است و در حال حاضر هم علاوه بر حمایت از تولید کنندگان ، باید مراقب ادامه تولید و تنظیم بازار مرغ در آینده باشیم.

حسین زادگان تاکید کرد : برای حفظ تعادل بازار در آینده باید علاوه بر تداوم خرید تضمینی و صادرات ، فرایند جوجه ریزی هم بدرستی برنامه ریزی و مدیریت و گله های مرغ مادر نیز حفظ شود.

وی گفت : دولت حتی برای خرید تخم مرغ های نطفه دار استان مازندران نیز برنامه ریزی کرده است و انتظار داریم بخش های خصوصی به ویژه اتحادیه های تولید کنندگان مرغ ، جوجه ریزی ، کشتارگاهها و سردخانه داران در کنار دستگاه های مرتبط اجرایی نظیر دامپزشکی ، استاندارد ، گمرگ ، سازمان جهاد کشاورزی و پشتیبانی امور دام همکاری تنگاتنگی برای حفظ تولید مرغ داشته باشند.

خرید ۶ هزار تن مرغ مازاد
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام مازندران هم در این نشست گفت : با مصوبه تنظیم بازار، شرکت پشتیبانی از اواخر بهمن ماه سال گذشته برای تنظیم بازار، خرید تولید مازاد مرغ از بازارهای استان را شروع کرد و تا کنون حدود ۶ هزار تن مرغ خریداری و ذخیره شده است.

سیدمحمد جعفری افزود : اگر چه با مشکلاتی در زمینه چگونگی قرارداد با سردخانه ها مواجه هستیم ، اما در خرید مرغ ها طبق ضوابط و استاندارد در اندازه محدودیتی نداریم.

وی با اعلام این که خرید مرغ مازاد تا پایان ایجاد تعادل قیمت در بازار ادامه دارد ، گفت : شرکت پشتیبانی هر کیلوگرم مرغ را بیش از ۱۲ هزار تومان از شرکت های تعاونی مرغداران و زنجیره های مرتبط آنها خریداری می کند.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام مازندران اظهار داشت : در حال حاضر تا حدودی قیمت ها در بازار به تعادل نزدیک شده است و به طور یقین تداوم روند خرید و صد البته با گسترش صادرات تعادل قیمت در عرضه وتقاضا به وجود می آید.

جعفری گفت : چنانچه قیمت مرغ در آینده نسبت به نرخ تنظیم بازار افزایش یابد، مرغ خریداری شده از سوی شرکت پشتیبانی وارد بازار می شود تا قیمت ها تعدیل شود.

وی از وجود ۵۰ هزار تن ذرت و ۱۲۰ هزار تن جو در انبارهای گمرگ در بنادر استان مازندران خبر داد و افزود : ۵۶۰ هزار تن نهاد های دامی نیز از طریق کشتی ها در حال ورد به بنادر استان است.

جعفری بر لزوم ترخیصی نهاده ها توزیع بین تولید کنندگان مازندران تاکید کرد و گفت : اگر همکاری ها بین بخش خصوصی و دستگاه های اجرایی استان بیشتر شود ، مشکل تولید کنندگان حل و فصل شده و قیمت بازار مصرف نیز به تعادل می رسد.

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار