این روزها شکستگی دیواره تالاب صالحیه در شهرستان نظرآباد به عنوان تنها تالاب استان البرز زندگی 75 گونه پرنده مهاجر آبزی و کنار آبزی را به خطر انداخته است.
کد خبر: ۸۴۷۶۹۶
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸ 09 May 2020
وضعیت تنها تالاب استان وخیم است/ ضرورتی ندارد قزوین برای البرز تصمیم گیری کند!
به گزارش «تابناک البرز»؛ گونه های شاخص این تالاب شامل تنجه، آنقوت، آووست، غاز و درنای خاکستری، انواع اردک سانان از قبیل سرسبز، نوک پهن و سرحنایی، لک لک سیاه، ایگرت، باکلان، فلامینگو، سلیم شنی، حواصیل، انواع کاکایی و حواصیل ارغوانی است.  
جداره دیوار این تالاب به علت بارش های اخیر ریخته شده و حجم قابل توجهی از آب از تالاب خارج شده و از طریق زهکشی که در مجاور آن وجود دارد به دشت های پائین انتقال پیدا می کند و به نظر می رسد فکری اساسی برای رفع این مشکل نشود طی چند روز آینده اثری از این تالاب باقی نخواهد ماند. 
زهکش مشکل دیرینه ای است که تالاب صالحیه با آن دست و پنجه نرم می کند زیرا 22 اردیبهشت سال 98 بود که فردین حکیمی مدیر کل محیط زیست استان البرز به این معضل اشاره کرد و گفت: "یک کانال زهکش در قزوین احداث شده است که از استان البرز عبور می کند.
هدف جهاد کشاورزی قزوین از این زهکش که بودجه ملی نیز دارد کاهش شوری خاک بالا دست بوده است  اما این زهکش زمانی جواب می دهد که میزان بارندگی ها خیلی خوب بوده و زمین رطوبت کافی داشته باشد. در نتیجه با شرایط مذکور باید زهکش در پائین دست ایجاد شود تا شوری خاک را بگیرد اما زمانی که خشکسالی هست و ممکن است آب موجود در تالاب موقتی بوده و وارد دوره ترسالی نشده باشیم زهکش مذکور موجب می شود در استان البرز نتیجه بر عکس هدف استان قزوین را شاهد باشیم. 
متاسفانه هر میزان تالاب آبگیری می شود آب از آن خارج خواهد شد زیرا بالادست منبع آبی است و آب داخل زمین می رود اما پائین دست کانالی باعمق خاصی حفر می شود  و آب بالادست را از زیر خاک وارد کانال می کند. زهکش آب را وارد رودخانه شور کرده و در به نهایت دریاچه نمک قم ختم می شود، یعنی عملا ما آسیب می بینیم، زیرا اراضی حاشیه تالاب شور است و زمانی که زمین شور است دلیلی ندارد این منبع آبی را انتقال داده و از استان خارج کنیم. 
باید این آب به اراضی جنوب تالاب هدایت شود تا رطوبت خاک افزایش یابد، پوشش گیاهی تقویت شود و عاملی برای جلوگیری از انتشار گرد و غبار باشد.  ضرورتی ندارد قزوین برای البرز تصمیم گیری کند و مسئله دوم این است، چرا آبی که می توان از آن استفاده کرد از استان خارج شود؟". 
حال باید دید تالاب صالحیه در روزهای آینده به حیات خود ادامه می دهد یا همچنان با مشکلات دست و پنجه نرم می کند.  
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار