پایتخت به کارگردانی سیروس مقدم و با طراحی و بازی محسن تنابنده مجموعه سریالی است که فصل اول آن در نوروز ۱۳۹۰ از شبکه ۱ سیما پخش شد. در نوروز سال ۱۳۹۲ فصل دوم این مجموعه پخش شد. پایتخت ۳ در نوروز ۱۳۹۳ و پایتخت ۴ در رمضان ۱۳۹۴ پخش شد. پایتخت ۵ در نوروز سال ۱۳۹۷ و پایتخت ۶ در نوروز سال ۱۳۹۹ پخش شد. این مجموعه داستان زندگی یک خانواده مازندرانی را روایت میکند.د
کد خبر: ۸۴۶۸۱۰
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۲ 06 May 2020

پایتخت به کارگردانی سیروس مقدم و با طراحی و بازی محسن تنابنده مجموعه سریالی است که فصل اول آن در نوروز ۱۳۹۰ از شبکه ۱ سیما پخش شد. در نوروز سال ۱۳۹۲ فصل دوم این مجموعه پخش شد. پایتخت ۳ در نوروز ۱۳۹۳ و پایتخت ۴ در رمضان ۱۳۹۴ پخش شد. پایتخت ۵ در نوروز سال ۱۳۹۷ و پایتخت ۶ در نوروز سال ۱۳۹۹ پخش شد. این مجموعه داستان زندگی یک خانواده مازندرانی را روایت میکند.

 آیا پایتخت هفت ساخته می شود؟

اما سریال پایتخت ۶ در فروردین ماه 1399 با این جمله نا امید کننده تمام شد: «با شکست کرونا برمی‌گردیم؛ این داستان ادامه دارد…» البته لازم به ذکر است تمامی قسمت های پخش شده را میتوانید در سایت های آپارات و فیلیمو و یا حتی سایت پلی استپ دانلود فیلم تماشا کنید.

قسمت شش سریال و یا فیلم پایتخت پس از نمایش  پانزده قسمت آن در 15 فروردین ماه 1399 به پایان رسید که بسیاری از علاقمندان این سریال تصور می‌کردند، تولید مجموعه پایتخت در پایان ایام نوروز سال ۱۳۹۹ برای همیشه متوقف می‌شود. محسن تنابنده که اواخر دی‌ماه سال گذشته اعلام کرده بود دیگر حتی به عنوان نویسنده هم با تلویزیون همکاری نمی‌کند، این احتمال را که تولید پایتخت بعد از نمایش سری ششم آن متوقف می‌شود، به یقین تبدیل کرده بود.

ماجرا البته از برنامه جهان‌آرا در شبکه افق شروع شد. در یکی از قسمت‌های این برنامه که قرار بود به تحلیل پیامدها و آثار اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی پرداخته شود، محمدصادق کوشکی، به عنوان کارشناس حضور داشت و در اظهاراتی عجیب گفت: «اگر اون بچه‌های سپاه تو مرز نبودند خانمی که میای فراخوان می‌زنی…می‌دونی دست امثال عبدالمالک ریگی به تو و دخترت و کس‌وکارت می‌رسید… شاید هم خوشت می‌اومد، شاید دوست داشتی، ولی مردم ایران دوست ندارن» منظور ایشان معلوم نبود شخص یا مجموعه خاصی باشد.

 

یه هر حال این اظهارات با واکنش‌های زیادی مواجه شد. در این میان محسن تنابنده که در حال ساخت سری ششم پایتخت بود، در گفتگویی با یک رسانه سینمایی گفت: «در پی توهین‌هایی که به رخشان بنی اعتماد و باران کوثری در تلویزیون رخ داد می‌خواهم اعلام کنم که پس از پایان تصویربرداری پایتخت ۶ دیگر هیچ همکاری با تلویزیون نخواهم داشت و این ناراحت کننده بود و دیگر هم در هیچ سریال تلویزیونی بازی نخواهم کرد و حتی به عنوان نویسنده هم با تلویزیون همکاری نخواهم کرد. هم اکنون هم چاره‌ای جز ادامه تصویربرداری پایتخت ۶ نداریم و گرنه می‌خواستم همین الان همکاری‌ام را با تلویزیون به اتمام برسانم» و البته خیلی ها عقیده دارند مردم جدیدا بیشتر به تماشای فیلم از سایت های فیلیمو و آپارات و حتی سایت پلی استپ دانلود فیلم جدید میپردازند.

 

واکنش به اظهارات کارشناس تلویزیون فقط به تنابنده محدود نبود؛ علاوه بر او، احمد مهران‌فر نیز ادعا کرد دیگر به هیچ وجه در سریال‌های تلویزیونی و برنامه‌های صداوسیما حاضر نخواهد شد.

 

امشب اما در آخرین صحنه سری ششم سریال پایتخت مخاطبان با ادعایی غیر از آنچه تنابنده و مهران‌فر بیان کرده بودند، مواجه شدند. اینکه قسمت پایانی پایتخت با عبارتِ «با شکست کرونا برمی‌گردیم؛ این داستان ادامه دارد…» تمام شد، گویای این است که پایتخت هفت هم در راه است. سئوال اینجاست که آیا قرار است سری هفتم پایتخت بدون حضور تنابنده ساخته شود؟ یا قرار است تنابنده و مهران‌فر از ادعای خودشان مبنی بر عدم همکاری با تلویزیون دست بردارند؟ البته لازم به ذکر است شایعاتی هم به سانسور کردن سریال پایتخت وارد شده است و خیلی ها گفتند که این سریال سانسور شده هست و حتی محسن تنابنده در اینستاگرام خود گفته پایتختی که ما به دادیم با پایتختی که شما میبینید فرق هایی دارد هرچند شما میتوانید نسخه های کامل و بدون حذف رو از سایت پلی استپ فیلم بدون سانسور تماشا کنید.

 

البته چند اشتباه فاحش هم در پایتخت 6 شدش که به آن می پردازیم :

 

۱- از فرودگاه به آزادی


بزرگترین و غیرقابل بخشش‌ترین سوتی سازندگان سریال به نحوه مقابله نساجی و پرسپولیس مربوط است. در سریال تیم نساجی که برای شرکت در یک مسابقه تدارکاتی به ترکیه رفته است، زمانی‌که از ترکیه به فرودگاه تهران می‌رسد متوجه می‌شود که باید ساعتی بعد در ورزشگاه آزادی به مصاف پرسپولیس بروند. این یکی از محالات فوتبال در سراسر جهان است و حتی در فوتبال محلات نیز چنین اتفاقی متاسفانه رخ نمی‌دهد که نیم‌روز قبل از یک بازی، به تیمی خبر دهند که باید به مصاف حریفش برود. جالب اینکه تیم نساجی از همان فرودگاه با اتوبوس راهی ورزشگاه آزادی می‌شود و در مقابل قرمزها صف‌آرایی می‌کند.

 

 آیا پایتخت هفت ساخته می شود؟

۲- حضور تصویربردار در کادر تصویر


هرچند تیم‌های تصویربرداری و تدوین‌ سریال پایتخت نهایت تلاش خود را کردند که حضور بهتاش در دیدار پرسپولیس و نساجی طبیعی جلوه کند اما یکی از اشتباهات فاحش قسمت یازدهم زمانی رخ داد که در جریان بازی، یک تصویربردار در محوطه جریمه نساجی و در مقابل دروازه بهتاش ایستاده بود و فیلمبرداری می‌کرد. اینکه چرا این صحنه از فیلم حذف نشده، جای تعجب فراوان دارد.
در دیدار واقعی پرسپولیس و نساجی که ششم دی‌ماه در ورزشگاه آزادی برگزار شد، علیرضا حقیقی درون دروازه نساجی ایستاد. بهرام افشاری با پوشیدن پیراهن همرنگِ پیراهنی که علیرضا حقیقی در آن بازی پوشیده بود، فقط در نماهای نزدیک مقابل دوربین بود. به نظر می‌رسد تدوینگران پایتخت در نماهای باز، از تصاویر واقعی علیرضا حقیقی استفاده کردند.
جالب اینکه گل بازی واقعی پرسپولیس و نساجی را وحید امیری در دقیقه ۳۴ به ثمر رساند. توپی که علی علیپور روی هجده قدم سانتر کرده بود با ضربه سر وحید امیری وارد دروازه علیرضا حقیقی شد اما در قسمت دهم سریال پایتخت، بهتاش فریبا موفق شد ضربه سر وحید امیری را مهار کند.

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار