رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: اتمام پروژه های نیمه تمام در دستور کار شورای اسلامی شهر برای سال 99 است.
کد خبر: ۸۴۵۴۶۷
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۳ 04 May 2020

به گزارش تابناک قم، عبدالله جلالی با اشاره به جایگاه شورای شهر از نظر قانون اظهار کرد: اصل شورا و مشورت یک ریشه تاریخی دارد و اصل عقلی نیز هست که قرآن نیز بر آن صحه گذاشته و اصل ششم قانون اساسی اراده کشور را بر آرای مردم یاد کرده است که انتخابات اعضای شورای شهر، ریاست جمهوری و مجلس با آرای مردم صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه از موضوعات و مشکلات پیش روی شوراها این است که 20 سال پس از تصویب قانون اساسی کارشان را شروع کردند،گفت: اکنون بعد از 20 سال شاهد کاهش اختیارات شوراها هستیم.

رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: آنچه ما معتقدیم شوراها با توجه به اینکه برخاسته از بطن مردم هستند می توانند براساس نیازها تصمیم های خوبی برای اداره شهر بگیرند.

وی با تبیین وظایف شورای شهر و مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی وظیفه دارند به قانونگذاری بپردازند اما نمایندگان دغدغه مسائل شهری را دارند که اختیارات شورای شهر را کاهش می دهد.

جلالی در ارتباط با محدویت هایی که در شوراها بوجود آمده است، گفت: براساس تصویب قانون این شورا باید شورای شهر باشد اما اکنون به شورای شهرداری تبدیل شده است.

وی با اشاره به تفسیر شورای نگهبان از وظایف شورای شهر بیان کرد: شورای نگهبان به شورای شهر به عنوان یک نهاد نظارتی نگاه می کند در حالی که 34 بند وظایفی برای شوراها معلوم شده است که یکی از آنها انتخاب شهردار و نظارت بر عملکرد شهرداری است.

رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: در قانون اختیارات وسیعی به شوراها داده شده است اما بخشنامه هایی از سوی وزارت کشور محدودیت برای شوراها بوجود آورده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با هماهنگی شورای شهر و شهرداری عنوان کرد: از نظر هماهنگی وهمدلی بین شهرداری و شورای شهر مشکلی وجود ندارد و به صورت یکدست هستند.

جلالی ادامه داد: بین شورای شهر و سایر دستگاه ها نیز هماهنگی نسبی وجود دارد اما آنچه مسلم است همه دستگاه ها باید برنامه های مرتبط با شهر را باید به این شورا اعلام کنند.

دستگاه ها پاسخگو نیستند

وی اضافه کرد: شورای اسلامی شهر قم، سال هاست که با دستگاه های مرتبط با امور شهری مکاتبه انجام می دهد و در این راستا مطالباتی صورت می گیردکه کمتر دستگاهی در این زمینه پاسخگو است در حالی که باید برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های شهری به شورا اطلاع داده شود.

رئیس شورای اسلامی شهر قم در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه های شورای پنجم در افق های 5 ساله و 20 ساله اشاره کرد و گفت: برنامه های یکساله که در شورای اسلامی شهر اجرایی می شود برشی از برنامه های 5 ساله است.

وی با بیان اینکه شورای پنجم در سیاست های کلان مدنظر دارد، گفت: در تلاش هستیم پروژه های نیمه تمام را در سال جاری به پایان برسانیم همچنین عدالت در توزیع خدمات به مناطق شهری از جمله برنامه های شورای پنجم است.

جلالی ادامه داد: در برخی مناطق خدمات ضعیف تر ارائه شده است اما نکته قابل توجه این است که همه خدمات دست شورای شهر و شهرداری نیست و سایر دستگاه ها در این امر دخیل هستند.

وی با بیان اینکه اکنون مردم از پروسه طولانی در اخذ پروانه های ساختمانی رنج می برند، گفت: الکترونیکی کردن پروانه ساختمانی از برنامه هایی است که شورای پنجم برای اجرایی شدن آن برنامه دارد.

بهره برداری از پروژه های متعدد در سال 99

رئیس شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه سال 99 یکی از سال هایی است که بیشترین بهره برداری از پروژه های عمرانی صورت می گیرد، بیان کرد: اتمام پروژه میدان ولی عصر از جمله این برنامه هاست که در روان سازی حمل و نقل درون شهری و برون شهری تاثیر بسزایی دارد.

وی افزود: تقاطع بلوار پیامبر اعظم و فردوسی نیز در نیمه اول سال به بهره برداری می رسد و درصد بالایی پیشرفت داشته است.

جلالی همچنین بهره برداری از باغ پرندگان و شهربازی بوستان غدیر را از دیگر برنامه های امسال شورای شهر دانست و گفت: دستگاه های شهربازی غدیر در حال نصب است.

وی به وضعیت پروژه عماریاسر اشاره افزود: بلوار عماریاسر یک پروژه سنگین است که تملک مهمترین مسئله آن است و شورای پنجم برنامه ای گذاشته تا از منابعی برای تملک استفاده کند.

رئیس شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: در فاز 5 عماریاسر بخشی از تملکات انجام شده و از مردم می خواهیم نسبت به قیمت گذاری های کارشناسی شده قانع باشند.

وی با اشاره به طرح تفصیلی شهر قم گفت: طرح تفصیلی نیز اواخر سال 96 ابلاغ شد که طرح یک سیکل اجرایی دارد و زمانی که مشاور طرح را ارائه داد در کمیسیون ماده 5 به تصویب می رسد.

جلالی ادامه داد: زمانی که شورای عالی و معماری کشور طرح تفصیلی را تصویب کرد همه می‌توانند نسبت به قیمت املاک منطقه آگاه شوند.

حل مشکل پروژه شهید کاظمی از عهده شورا و شهرداری خارج است

وی به طرح شهید کاظمی اشاره کرد و گفت: این طرح یک مشکل حقوقی و اساسی دارد که از حوزه مدیریت شهری خارج است و دستگاهی که مشارکت کرده و قرار بوده 70 درصد سرمایه گذاری با آن باشد با مشکل مواجه شده و در حال حاضر پروژه شهید کاظمی دست هیات تصفیه است و از دست شهرداری و شورای اسلامی شهر خارج است.

رئیس شورای اسلامی شهر قم اضافه کرد: بلوار پیامبر اعظم یکی از محورهای استراتژیکی است که آینده قم را رقم می زند و مصوبه ماده 5 را دارد اما در مسیر اشکالاتی دارد که برای این پروژه با اجازه دولت اوراق فروخته شده اما تایید شورای عالی شهرسازی و معماری را ندارد و قرار است که اصلاحاتی انجام شود و اصلاحات صورت گرفته و برای وزارت کشور ارسال شده است.

وی با اشاره به مشکلاتی که با توجه به شیوع کرونا گریبانگیر شهرداری شده است، خاطرنشان کرد: بودجه بسیاری برای ضد عفونی معابر شهری از سوی شهرداری هزینه شد. همچنین اجاره پارکینگ های شهرداری نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا بخشیده شد. هزینه هایی نیز به آرامستان ها تحمیل شد که سعی می شود از منابع دیگری جبران شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار