مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس با اشاره به ظرفیت‌های این استان گفت: اقتصادی کردن بهره‌برداری از گیاهان دارویی این منطقه، می‌تواند نقش بسیار مهمی در پشتیبانی و تامین سرمایه‌های صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی ایفا کند.
کد خبر: ۸۴۴۹۴۷
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰ 03 May 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:شهرام منتصری،در نشست مشترک با مدیران کل منابع طبیعی، نمایندگان و مدیران عامل صندوق های غیردولتی حمایت از توسعه منابع طبیعی که از طریق ویدیو کنفرانس برگزار شد، این صندوق‌ها را ظرفیتی مهم برای حفظ و احیای عرصه‌های منابع طبیعی دانست و افزود: افزایش سرمایه این صندوق‌ها از طریق گردش مالی اعتبارات طرح‌های منابع طبیعی امکان‌پذیر است.

وی اظهار داشت: صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی، زمینه مناسبی برای اقتصادی کردن طرح‌های منابع طبیعی و کمک به توان تولیدی کشور است و در این حوزه می توان به عنوان یک زیر ساخت از آن برای حفاظت بیش از پیش عرصه‌های طبیعی نیز بهره‌مند شد.

منتصری، همچنین بر اجرای طرح‌های منابع طبیعی با کمک سرمایه‌های مالی این صندوق تاکید و بیان کرد: افزایش مشارکت‌ها به ویژه مشارکت بهره‌برداران و روستاییان و نیز تقویت بنیه مالی آنان از محل این صندوق، سبب توسعه بیش از پیش آن خواهد شد.

وی، با اشاره به رویکردهای جدید سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و اهمیت تشکیل و تقویت صندوق‌های حمایت از توسعه منابع طبیعی در سال ۹۹ اظهار داشت: ایجاد زیرساخت‌های مناسب در توسعه همه‌جانبه این بخش و بهره‌برداری صحیح از عرصه‌های منابع طبیعی، امری بسیار ضروری است.

او ادامه داد با توجه به اینکه تاسیس صندوق‌های جدید حمایت از توسعه منابع طبیعی در شهرستان‌ها در دستور کار قرار گرفته، امیدواریم با افزایش و جذب سرمایه اصلی این صندوق‌ها و نیز جلب اعتماد عمومی بهره‌برداران، شاهد ارتقای جایگاه صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی فارس در کشور باشیم.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس همچنین در مورد پرداخت تسهیلات و یارانه به بهره‌برداران تعاونی‌های منابع طبیعی، گفت: فرآیند تامین مالی از طریق منابع مالی صندوق باید به صورت اعتبارات فنی و اعتباری و با نظارت منابع طبیعی در اختیار اعضا و بهره‌برداران قرار گیرد تا بتوان به رشد سرمایه‌های این صندوق کمک کرد.

فروش اموال مازاد منابع طبیعی فارس در حال پیگیری است

رئیس هیات مدیره صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی فارس نیز در این نشست گفت: استفاده بهینه از اعتبارات طرح‌های منابع طبیعی و گردش مالی این اعتبارات از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که می‌توان برای بهبود روند توسعه این صندوق‌ها انجام داد و این مهم به عنوان یکی از اولویت‌های کاری و در راس برنامه‌ها قرار خواهد گرفت.

محسن اسکندری، همچنین در مورد افزایش سرمایه دولتی صندوق‌ حمایت از توسعه منابع طبیعی فارس، اظهار داشت: فروش اموال مازاد اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری این استان و جذب بخش سرمایه دولتی به صندوق، هم اینک در حال پیگیری است.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت و منابع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: حمایت‌ از طرح‌های احیایی، حفاظتی و خرید بذر برای تولید نهال در سال ۹۸ از جمله اقدامات اثر بخش این صندوق در عرصه‌های منابع طبیعی فارس بود.

اسکندری ادامه داد: همچنین سال گذشته ۶۰ میلیارد ریال تسهیلات در قالب قرارداد با تعاونی‌ها منعقد و به سهامداران اعطا شد که این مهم نقش موثری در انجام طرح‌ها و پروژه‌های منابع طبیعی داشته است.

به گفته وی، در حال حاضر ۲۹ تعاونی فراگیر در حوزه منابع طبیعی در فارس تشکیل شده که دارای هفت هزار نفر عضو است که در مجموع مشتمل بر ۶۷ هزار بهره‌بردار است.

فارس پیشرو در ایجاد صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی در کشور

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی فارس نیز در این نشست با بیان اینکه افزایش سرمایه و تقویت گردش مالی، سبب تقویت تعاونی‌ها و افزایش فعالیت‌های اقتصادی در عرصه‌های منابع طبیعی خواهد شد، گفت: با استفاده از گردش مالی طرح‌های اجرایی منابع طبیعی استان، می‌توان به رشد و ارتقای سرمایه‌های این صندوق و نیز جذب اعضای بیشتر کمک کرد.

محسن شاه امیریان با اشاره به تشکیل ۱۰ صندوق در کشور و تاکیدسرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری مبنی برگسترش این صندوق ها افزود: فارس، سومین استان تشکیل دهنده این صندوق‌ها در کشور بوده و توانسته بتدریج سهم اندکی از سرمایه‌های مالی این صندوق را جذب کند.

وی بیان کرد: مجموع سرمایه صندوق‌ حمایت از توسعه منابع طبیعی فارس هم اینک حدود ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال است که امیدواریم با تقویت بنیه مالی صندوق و تزریق ۴۹ درصدی سهم دولت به این صندوق، شاهد افزایش سرمایه آن باشیم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار