حمیدرضا لشگری با اشاره به آلودگی‌هایی که رودخانه کرج را تهدید می‌کند، اظهار کرد: دلیل عمده آلودگی رودخانه کرج به مواد نفتی سهل انگاری‌های واحدهای خدماتی و تأسیسات بعضی دستگاه‌های دولتی و ویلاهای مسکونی ساخته شده در حاشیه این رودخانه است.
کد خبر: ۸۴۴۶۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸ 02 May 2020

به گزارش «تابناک البرز»؛  معاون فنی اداره کل حفاظت از محیط زیست استان البرز با اشاره به اینکه در سال ۹۶ با همکاری شرکت آب منطقه‌ای و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی دستورالعملی مبنی بر رعایت الزامات ایمنی، بهداشتی و محیط زیستی در رابطه با رودخانه کرج تنظیم شد، گفت: مالکان ویلاها و رستوران‌های حاشیه رودخانه ملزم به رعایت این دستور العمل شدند حتی مقرر شد در زمان دریافت سهمیه سوخت نیز تعهد دهند تا شاهد کاهش آلودگی آب رودخانه باشیم.

وی با اشاره به بازدیدهایی که توسط گشت‌های محیط زیست و آب منطقه‌ای از مخازن سوخت ویلاهای حاشیه رودخانه کرج انجام می‌شود، گفت: عدم بهره مندی روستاهای جاده کرج - چالوس از گاز باعث شده که عمده سوخت مصرفی آنها فسیلی از جمله گازوئیل و نفت باشد.

لشگری با تاکید بر اینکه فاز نخست گازرسانی به روستاهای بخش آسارا آغاز شده است، گفت: آلودگی آب رودخانه کرج به مواد نفتی عمدی نبوده و نتیجه اهمال‌کاری از سوی برخی افراد است، گاهی مالکان سهل انگاری نمی‌کنند ولی کارگرانی که مشغول فعالیتی در ویلاهای حاشیه رودخانه هستند به دلیل عدم اشراف به منطقه موجب آلودگی آب می‌شوند.

وی به عنوان نمونه یکی از مواردی که منجر به آلودگی آب رودخانه می‌شود را کارگرانی دانست که در ویلاها مشغول نقاشی دیوارها هستند و گفت: آنها مایعات حاصل از شستشوی ظروف رنگی را داخل رودخانه می‌ریختند.

معاون فنی اداره کل حفاظت از محیط زیست استان البرز بیان کرد: در مواردی نیز واژگونی تانکرهای در حال عبور از محور کرج - چالوس موجب نشت مواد نفتی به رودخانه کرج می‌شود.

لشگری با تاکید بر اینکه هنوز هم آلودگی آب رودخانه کرج بر اثر نشت مواد نفتی ادامه دارد، گفت: حتی فروردین امسال نیز با مواردی در این خصوص مواجه شدیم و این پدیده علیرغم تلاش‌های انجام شده برای اینکه بخواهد به صفر برسد، زمان بر است.

وی در بخش دیگری در خصوص اهمیت جلوگیری از آلوده شدن آب رودخانه کرج به مواد نفتی گفت: رودخانه کرج یکی از هفت رودخانه حفاظت شده کشور است و همچنین تأمین کننده آب شرب تهران و کرج است، به همین دلیل وقتی که بخشی از آب این رودخانه به مواد نفتی آلوده می‌شود بجز اینکه حیات آبزیان و اکوسیستم رودخانه به خطر می‌افتد دیگر قابلیت استفاده برای آب شرب را ندارد و باید در مسیر رودخانه رهاسازی شود.

معاون فنی اداره کل حفاظت از محیط زیست استان البرز توضیح داد: در روزهای پایانی سال گذشته کارگروهی توسط آب منطقه‌ای استان البرز برای بررسی آلودگی‌های نفتی در سطح رودخانه‌های استان تشکیل شد که مصوبات خوبی داشت و امسال نیز برگزاری این جلسات ادامه دارد.

لشگری افزود: بحث پایش و شناسایی مواردی که به نشت مواد نفتی در رودخانه و به دنبال آن آلودگی آب می‌شود کار دشواری است بدین صورت که وقتی مدیریت آبگیر بیلقان موضوع رؤیت مواد نفتی در ورودی آبگیر را به اداره کل محیط زیست استان گزارش می‌دهد، همکاران ما در منطقه باید از تأسیسات و مستحدثات زیادی بازدید کنند تا از طریق استشمام بو یا مشاهده نشتی بتوانند منشأ آلودگی را کشف کنند که با توجه مستحدثات متراکم مجاور رودخانه پیمایش مسیر بسیار مشکل است.

وی بیان کرد: گاهی برای کنترل و پایش آب رودخانه به منظور اطمینان از عدم آلودگی آن باید وارد ویلاهایی شویم که کسی در آنجا ساکن نیست و نیاز به دریافت حکم قضائی است که کار را با مشکل مواجه می‌کند.

معاون فنی اداره کل حفاظت از محیط زیست استان البرز بیان کرد: امید است با تکمیل عملیات گازرسانی به نقاط مختلف محور کرج - چالوس استفاده از سوخت‌های فسیلی به پایان برسد تا کمتر شاهد آلوده شدن رودخانه کرج به مواد نفتی از مخازن سوخت ویلاها و رستوران‌ها باشیم، هر چند پروژه گازرسانی با تخریب محیط زیست همراه است که به جهت عدم تأثیرات منفی بر محیط زیست باید در این مورد نیز ملاحظات به دقت توسط کارفرما و پیمانکار لحاظ شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار