شهرداری‌ها در بودجه خود وابستگی غیرقابل‌انکاری به درآمد پروانه‌های ساختمانی دارند که تسهیل صدور این مجوزها و تسریع فرایندها می‌تواند به بهبود این درآمد منجر شود و رضایتمندی مردم را به همراه داشته باشد.
کد خبر: ۸۴۴۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۵ 02 May 2020

به گزارش تابناک قم، امروزه بیش از 60 درصد جمعیت کشور در شهرها زندگی می‌کنند که در استان قم این رقم به 95 درصد رسیده و اکثریت مردم ساکن شهری یک‌میلیون و 300 هزارنفری هستند که اداره‌اش به مدیریت شهری سپرده‌شده است.

مردم برای امور مختلفی نیاز به مراجعه به شهرداری داشته که ابعاد مختلف زندگی آن‌ها را شامل می‌شود، در این میان کسانی که مشغول ساخت‌وساز هستند به‌طور متوسط مراجعه بیشتری نسبت به دیگران خواهند داشت.

دشواری و طولانی بودن فرآیند صدور پروانه یکی از موضوعاتی بوده که همواره شهرداری‌ها نسبت به آن مورد انتقاد بوده‌اند که در سال‌های اخیر با گسترش فناوری‌های نوین، انتظار از مدیریت شهری برای الکترونیکی کردن فرایندهای صدور پروانه ساختمانی بالاتر رفته است.

این کار علاوه بر کاهش رفت‌وآمدهای غیرضروری می‌تواند در تقویت سلامت اداری و کاهش فرایندهای صدور پروانه بسیار مؤثر باشد، شهرداری قم هم از مدت‌ها پیش به مردم قول داده تا با ارائه خدمات غیرحضوری، روند صدور پروانه ساختمانی را برای آنان تسهیل کند.

از طرفی سال 99 با شیوع ویروس کرونا همراه شده و پیگیری تمام امور اداری در تمام سطوح با دشواری‌ها و نگرانی‌های بیشتری نسبت به گذشته برای مردم همراه شده است.

فاصله‌گذاری اجتماعی دغدغه امروز تمام بخش‌های دولتی و غیردولتی برای توقف شیوع کرونا است و این موضوع یک انگیزه مضاعف برای الکترونیک کردن فرایندهای کاری در شهرداری ایجاد کرده که در معاونت شهرسازی به دلیل ارتباط گسترده با مردم و دخالت در فرایند صدور پروانه، بسیار پررنگ است.

حذف نقشه‌های فیزیکی در صدور پروانه

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه روند الکترونیکی کردن نقشه‌های ساختمانی از سال گذشته آغازشده اظهار داشت: در این زمینه تفاهمی که با نظام‌مهندسی داشتیم قرار شد که از 15 اسفندماه سال گذشته نقشه‌های فیزیکی را قبول نکنیم که این بسته تهیه‌شده و به‌هیچ‌وجه دیگر نقشه‌های فیزیکی را از دفاتر مهندسی قبول نمی‌کنیم.

به گفته غلامرضا جانقربان متقاضیان پروانه ساختمانی، بدون اینکه حضور فیزیکی در شهرداری پیدا کنند از همان دفاتر می‌توانند نقشه‌ها را به شهرداری هدایت کنند که در معاونت شهرسازی هم به‌صورت الکترونیکی در کمترین زمان نقشه‌ها کنترل خواهد شد.

وی با اشاره به وجود چهار گروه ساختمانی الف تا دال در شهر قم ادامه داد: برای ساختمان‌های گروه الف و ب، کمتر از 24 ساعت زمان لازم است تا کنترل نقشه صورت بگیرد که بعد از کنترل هم نتیجه به‌صورت الکترونیکی به دفاتر مهندسی ارسال‌شده و مردم هم می‌توانند تماس با دفاتر داشته و از نتیجه نقشه مطلع شوند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم گفت: برای گروه‌های جیم و دال در کمتر از 48 ساعت کنترل نقشه صورت گرفته و به دفاتر اعلام می‌شود.

وی با اشاره به برنامه‌های این معاونت شهرسازی برای کاهش مراجعه مردمی به شهرداری مرکز در سال جاری افزود: در سال 99 برای اینکه مردم کمتر به معاونت مراجعه کنند آموزش‌های لازم را به شهرداری‌های مناطق می‌دهیم تا ساختمان‌های دو بخش الف و ب کاملاً در مناطق کنترل نقشه شوند.

ورود مناطق برای کنترل نقشه‌های ساختمانی

جانقربان با تأکید بر مزایای وارد کردن مناطق شهرداری در عرصه کنترل نقشه اظهار داشت: این موضوع هم می‌تواند مقداری رفت‌وآمد مردم به شهرداری مرکز را کاهش دهد و مناطق ما اختیار و مسئولیت بیشتری داشته باشند.

وی در توضیح دیگر اقدامات معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قم برای کاهش مراجعات مردمی به‌صورت فیزیکی به شهرداری، به مسئله واگذاری برخی اختیارات به دفاتر پیشخوان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در آذرماه سال 98 با دستور شهردار قم، روند ارجاع خدمات به دفاتر پیشخوان آغاز شد.

به گفته جانقربان، مراجعه به دفاتر پیشخوان برای متقاضیان پروانه ساختمانی در دو مرحله می‌تواند صورت بگیرد. یکی ثبت درخواست و دیگری تشکیل پرونده که در هر دو این بخش‌ها خروجی خوبی از دفاتر پیشخوان در سال گذشته ارائه‌شده است.

واگذاری بخشی از خدمات شهرداری به دفاتر پیشخوان

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم با بیان اینکه در سال 99 بنا به تأکیدات شهردار قرار شده بخش قابل‌توجهی از خدمات شهرسازی را به دفاتر پیشخوان واگذار کنیم، افزود: انتظار ما این بوده که دفاتر پیشخوان از نظر تخصصی و پرسنلی همپای شهرداری حرکت کرده تا کار به‌خوبی پیش برود، این دفاتر ثبت درخواست‌ها را باید به‌صورت آنلاین انجام داده و به‌صورت الکترونیکی برای مناطق هشت‌گانه بفرستند.

وی با اشاره به اینکه برای هر منطقه تعدادی از دفاتر پیشخوان پیش‌بینی‌شده است اضافه کرد: دفاتر عموماً نزدیک به ساختمان شهرداری منطقه پیش‌بینی‌شده است که امیدواریم بخش قابل‌توجهی از فرایند تا مرحله صدور پایان کار و عدم خلاف را تا پایان سال را به دفاتر پیشخوان واگذار کنیم که این نیازمند همکاری بیشتر دفاتر هم هست.

استعلام‌های موردنیاز از دستگاه‌های مختلف یکی از نقاطی است که موجب سرگردانی متقاضی می‌شود. رفت‌وآمدهای متعدد به دستگاه‌های مختلف نتیجه‌ای کمتر اتلاف وقت و پایین آمدن سرعت کار ندارد. این موضوع هم به‌صورت یکپارچه‌سازی اختیارات و استفاده از بسترهای الکترونیکی قابل‌حل است و البته همت و یکدلی دستگاه‌های دخیل در این زمینه را لازم دارد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم در این زمینه راه‌اندازی سامانه سرای هشت را کار بزرگ دیگر شهرداری قم در مسیر خدمات الکترونیکی دانست و گفت: هر دو سه سال بر اساس پیشرفت تکنولوژی ورژن های جدیدی از سرا بارگذاری شده که در حال حاضر سرای هشت کاربرد دارد.

جانقربان به نقش دستگاه‌هایی مانند آب و فاضلاب، برق و مخابرات در کارآمدی این سامانه اشاره کرد و افزود: گرفتن نتیجه خوب از این بستر نیازمند ورود تمام دستگاه‌های خدمت رسان به این حوزه است. با تعدادی از این دستگاه‌ها تفاهم نامه داشتیم و در سال جاری با بقیه دستگاه‌ها هم تفاهم نامه خواهیم داشت.

دریافت استعلام الکترونیکی از دستگاه‌های مختلف برای پروانه ساختمانی

به گفته وی در سامانه سرای هشت، تمام استعلام‌هایی که باید برای صدور پروانه از این دستگاه‌ها گرفتن شود به‌صورت الکترونیکی ارسال خواهد شد و پاسخ‌ها هم به‌صورت الکترونیکی به ما می‌رسد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم به اهمیت کوتاه کردن مسیرهای اداری در جریان صدور پروانه‌های ساختمانی اشاره کرد و گفت: ما در معاونت شهرسازی تلاش کردیم که تعدادی از فرایندها را کاهش دهیم و امسال هم حتماً بخشی از فرایند را کاهش خواهیم داد.

از مسائلی که همیشه در طولانی شدن فرایند صدور پروانه مؤثر بوده، روندی است که پرونده‌ها در نظام‌مهندسی طی می‌کنند تا مهندس طراح و ناظر انتخاب‌شده و کار خود را در این مسیر انجام دهند. شهرداری قم اما تلاش می‌کند بخشی از این فرایند را کوتاه کند تا اجرای اقدامات کار ساخت‌وساز و پیگیری امور در نظام‌مهندسی به‌صورت هم‌زمان ممکن باشد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم در این زمینه اظهار داشت: یکی از بحث‌های جدی که پیگیری می‌کنیم، دور مرحله‌ای کردن صدور پروانه ساختمانی است. در مرحله اول بدون نیاز به ارجاع به نظام‌مهندسی مجوزی برای مالک صادر می‌شود تا بتواند روند کار را پیگیری کرده و زودتر به نتیجه برسد.

ازآنجاکه شهرداری‌ها در بودجه خود وابستگی غیرقابل‌انکاری به درآمد پروانه‌های ساختمانی دارند، تسهیل صدور این مجوزها و تسریع فرایندها می‌تواند به بهبود این درآمد نیز منجر شود.

از طرفی در شرایط شیوع کرونا، مسئولیت اجتماعی تمام دستگاه‌های ایجاب می‌کند تا بیشترین تلاش را در مسیر حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی انجام دهند و شهر هوشمند و دولت الکترونیک یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای این کار است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار