کد خبر: ۸۴۳۹۸۲
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳ 30 April 2020
 
تابناک گیلان/ این پیمانه تیتر‌هایی همچون محدودیت زمانی ثبت نام وام یک میلیون تومانی برداشته شد، حقوق فوق العاده برای پرستاران کرونا، رشد سهام آسیا اقیانوسیه با امید به داروی کرونا، فدرال رزرو نرخ بهره را بدون تغییر و نزدیک به صفر نگه داشت، بیت‌کوین ۸هزار دلار را رد کرد، کرونا، کمر فولکس‌واگن را خم کرد و بازگشایی کارخانه یک خودروساز در آمریکا از هفته آینده را در بر دارد.
 

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون محدودیت زمانی ثبت نام وام یک میلیون تومانی برداشته شد، حقوق فوق العاده برای پرستاران کرونا، رشد سهام آسیا اقیانوسیه با امید به داروی کرونا، فدرال رزرو نرخ بهره را بدون تغییر و نزدیک به صفر نگه داشت، بیت‌کوین ۸هزار دلار را رد کرد، کرونا، کمر فولکس‌واگن را خم کرد و بازگشایی کارخانه یک خودروساز در آمریکا از هفته آینده را در بر دارد.

محدودیت زمانی ثبت نام وام یک میلیون تومانی برداشته شد

سخنگوی ستاد تسهیلات حمایتی کرونا در مورد کسانی که هنوز نتوانستند تقاضای خود را برای وام یک میلیونی ارائه کنند، گفت: طبق اعلام آقای شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این افراد بدون محدودیت زمانی فرصت دارند کدملی سرپرست خانوار یارانه‌بگیر را با سیمکارت تلفنی که به نام سرپرست باشد به سرشماره 6369 پیامک کنند که این پیامک به منزله تقاضا برای دریافت وام یک میلیونی یارانه‌ای حمایتی خواهد بود. میرزایی گفت:‌ قبلاً اعلام کرده بودیم سرپرستان  جا مانده تا 18 اردیبهشت فرصت دارند اما بر اساس اعلام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این محدودیت برداشته شده و تا زمانی که بیماری کرونا وجود دارد می‌توانند تقاضای خود را ارائه کنند.

رشد ۱۸.۵ درصدی شاخص کل بورس در هفته ای که گذشت

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه (۱۰ اردیبهشت) به عدد ۸۷۸ هزار و ۱۲۲ واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته گذشته ۱۸.۵ درصد رشد را تجربه کرد. در پنج روز معاملات هفته‌ جاری، شاخص بورس ۱۳۶ هزار و ۱۷۰ واحد افزایش داشت؛ شاخص کل در پایان روز چهارشنبه (سوم اردیبهشت ماه) با عدد ۷۴۱ هزار و ۹۵۲ واحد به معاملات پایان داد که این رقم در روز چهارشنبه (۱۰ اردیبهشت ماه) به عدد ۸۷۸ هزار و ۱۲۲ واحد رسید. همچنین شاخص کل (هم وزن) در پایان هفته گذشته ۲۵۲ هزار و ۵۷ واحد بود که در هفته جاری این عدد به ۲۸۵ هزار و ۶۶۸ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) از ۱۶۷ هزار و ۵۷۰ واحد به عدد ۱۸۹ هزار و ۷۲۹ واحد رسید. در پنج روز معاملاتی این هفته بورس نمادهای پالایش نفت اصفهان، ملی صنایع مس ایران، بانک اقتصاد نوین، بانک تجارت، فولاد مبارکه اصفهان، گلوکوزان، سرمایه گذاری خوارزمی در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.

رشد سهام آسیا اقیانوسیه با امید به داروی کرونا

روز پنج‌شنبه، سهام آسیا اقیانوسیه در حالی رشد کردند که سرمایه‌گذاران در حال بررسی تحولات مربوط به داروی رمدسیویر شرکت جی‌لید به عنوان داروی بالقوه مقابله با ویروس کرونا، هستند. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۰.۶۲ درصد بالا آمد در حالی که نیکی ژاپن ۲.۵۹ درصد جهش کرد. در بازار چین کامپوزیت شانگهای ۱.۱۱ درصد جهش کرد و بازارهای سهام در هنگ‌کنگ به علت تعطیلی رسمی بسته بودند. بازار کره‌جنوبی به علت تعطیلی رسمی بسته بود. شاخص ای‌اس‌اکس در استرالیا با جهش ۱.۲۴ درصدی روبرو شد. در بازار ارز، یوآن چین ۰.۱۹ درصد در برابر دلار تقویت شد تا نرخ برابری آنها به ۷.۰۶۲۱ واحد برسد. ین ژاپن در مقابل دلار در نرخ برابری ۱۰۶.۷ واحد ثابت ماند.

به دنبال سقوط قیمت نفت بازار ال‌ان‌جی هم در حال سقوط است

در حالی که همگان ناظر ویران شدن بازارهای نفت جهان هستند، بازار جهانی گاز طبیعی هم در حال فروپاشی است. پاندمی ویروس کرونا و بحران اقتصادی ناشی از آن تقاضای گاز جهان را کاهش داده است. طبق گزارش رویترز، حداقل ۲۰ محموله از گاز مایع طبیعی (ال‌ان‌جی) آمریکا توسط خریداران آسیایی و اروپایی لغو شده‌اند. چنی‌یر انرژی، یکی از برترین صادرکنندگان ال‌ان‌جی آمریکا، شاهد کنسل شدن ۱۰ محموله گاز خود از سوی خریدارانی در سراسر جهان بوده است. به نقل از مهر؛ قیمت ال‌ان‌جی برای تحویل در ماه ژوئن، در بازار آسیا روز (چهارشنبه) به ۲ دلار در هر میلیون واحد گرمایی انگلیسی رسید. این قیمت اندکی از قیمت ال‌ان‌جی در بندر هنری آمریکا بالاتر است. این در حالی است که در همین ماه اکتبر گذشته قیمت هر یک میلیون واحد گرمایی انگلیسی ال‌ان‌جی حدود ۷ دلار بود و قیمت همین مقدار ال‌ان‌جی در پاییز ۲۰۱۸ بیش از ۱۲ دلار بوده است.

مشکل صادرکنندگان ال‌ان‌جی آمریکایی این است که قیمت تمام شده آنها برای استخراج، مایع‌سازی و انتقال گاز به آسیا، برای هر یک میلیون واحد گرمایی انگلیسی حدود ۵.۵۶ دلار است. اما حالا قیمت‌ها به کمتر از نصف این قیمت رسیده‌اند. غول‌های نفتی که در سال‌های اخیر روی ال‌ان‌جی حساب زیادی باز کرده بودند، حالا با کنسل شدن قراردادهای فروش آن با شرایط سختی روبرو هستند. توتال، رویال داچ شل، اکسون موبیل و شورون در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های سنگینی در ال‌ان‌جی انجام داده‌اند. رویال داچ شل برای نمونه در سال ۲۰۱۵ با خرید گروه بی‌جی به ازای ۵۰ میلیارد دلار خود را به یکی از بزرگترین تاجران ال‌ان‌جی جهان تبدیل کرد.

فدرال رزرو نرخ بهره را بدون تغییر و نزدیک به صفر نگه داشت

فدرال رزرو ضمن حفظ نرخ بهره در نزدیکی صفر، بار دیگر بر تعهد خود مبنی بر حمایت تمام قد از اقتصاد آمریکا تاکید و اعلام کرد که پاندمی کرونا دورنمای کوتاه مدت را به شدت تحت الشعاع قرار داده است. به نقل از رویترز، فدرال رزرو روز چهارشنبه در پایان نشست سیاست گذاری دو روزه خود که به دلیل شیوع ویروس کرونا از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، اعلام کرد: فدرال رزرو نسبت به بهره‌برداری از تمام ابزارهای خود در راستای حمایت از اقتصاد آمریکا در این دوران پرچالش، متعهد است تا از این طریق به پیشبرد اهداف خود یعنی اشتغال حداکثری و ثبات قیمت‌ها کمک کند. اقتصاد آمریکا ظرف تنها چند هفته از پایین‌ترین نرخ بیکاری در تاریخ خود به جایی رسید که نظاره‌گر ثبت نام بیش از ۲۶ میلیون آمریکایی برای استفاده از مزایا و کمک هزینه بیکاری شد و علاوه بر این، در نتیجه اقدامات مقامات سرتاسر کشور مبنی بر تعطیلی بخش وسیعی از صنایع و کسب و کارها با هدف کُند کردن شیوع کرونا، شدیدترین افت فعالیت خود را از رکود بزرگ به بعد تجربه کرد. با توجه به این حجم از ابهام پیرامون دورنمای اقتصادی، فدرال رزرو اعلام کرد که انتظار دارد تا زمانی که اطمینان حاصل کند که اقتصاد آمریکا رویدادها و بحران اخیر را پشت سر گذاشته و برای دستیابی به اهداف خود یعنی حداکثر اشتغالزایی و ثبات قیمتی، روز ریل افتاده است، محدوده نوسان نرخ بهره بدون تغییر بماند. /ایبِنا

بیت‌کوین ۸ هزار دلار را رد کرد

بلومبرگ: بیت‌کوین با رشد ۸.۷ درصدی به ۸ هزار و ۴۰۶ دلار رسید. سایر رمزارزها نیز جهش داشتند به طوری که بیت کوین کَش و لایت کوین با بیش از ۶.۵ درصد افزایش قیمت مواجه شدند. طی ماه های گذشته رمزارزها همگام با دارایی های ریسکی‌تر حرکت کرده اند اما بسیاری از علاقه‌مندان به این رمزارز این افزایش قیمت را هالوینگ بیت کوین می‌دانند؛ اتفاقی که تعداد پاداش های استخراج کنندگان را کاهش می دهد. (هالوینگ. نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین) این رقم احتمالا دوازدهم ماه مه از ۱۲.۵ به ۶.۲۵ به ازای هر بیت کوین کاهش خواهد یافت.)

قیمت بیت کوین در آستانه دومین هالوینگ آن صعودی شد و مشتاقان و طرفداران این رمزارز معتقدند که این بار نیز اتفاق مشابهی رخ خواهد داد. «کریگ ارلام» تحلیلگر ارشد بازار در اوآندا در یادداشتی نوشت: کمتر از دو هفته دیگر هالوینگ بیت کوین از راه می رسد که می تواند تحرکات صعودی آن را توضیح دهد اما باید در نظر بگیرید که اتفاقی که از مدت‌ها پیش در تقویم بوده است، پیش از این در قیمت گذاری آن تاثیر خود را گذاشته است. با این حال، براساس تحرکات ثبت شده توسط شاخص قدرت جهانی GTI، با جهش چهارشنبه بیت کوین به بالای ۸ هزار دلار، بزرگ ترین رمزارز جهان وارد قلمرو خرید افراطی شده است. براساس این شاخص اگر نشانگرها از ۷۰ تجاوز کنند، دارایی ها وارد محدوده خرید افراطی شده و علاوه بر این، در صورت وارد شدن یک توکن به این قلمرو ادامه روند افزایشی قیمت آن در کوتاه مدت دشوار خواهد بود.

بازگشایی کارخانه یک خودروساز در آمریکا از هفته آینده

بی ام و که بدون شک یکی از بزرگترین خودروسازان اروپا و جهان به شمار می رود، به تازگی با انتشار بیانیه‌ای جدید اعلام کرده است که فعالیت و خطوط تولید کارخانه آن در کارولینای جنوبی ایالات متحده آمریکا از ماه آینده میلادی یعنی مه ۲۰۲۰ از سر گرفته خواهد شد. طبق خبری که در وب‌سایت thestate آمده است، استیو ویلسون، سخنگوی شرکت بی ام و از بازگشایی و آغاز به کار کارخانه اسپارتانبرگ واقع در کارولینای جنوبی آمریکا در کمتر از یک هفته آینده یعنی تاریخ چهارم ماه مه سال جاری میلادی خبر داده است. این کارخانه که از تاریخ ۲۹ مارس یعنی یک ماه پیش تحت تاثیر شیوع گسترده ویروس کرونا و به منظور قطع زنجیره انتقال و انتشار آن تعطیل و متوقف شد، میزبان حدود ۱۱ هزار نفر کارگر و پرسنل است که در انتظار بازگشت به کار و فعالیت خود در این کارخانه هستند. این خودروساز آلمانی همزمان با اعلام خبر بازگشایی این کارخانه، ضمن تاکید بر رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی و اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی خاطرنشان کرده است: شیوع گسترده ویروس کرونا که موجب افت شدید تقاضا در بازارهای جهانی فروش خودرو شده است، تبعات منفی بسیاری در شرکتهای خودروسازی از جمله بی ام و داشته و سودآوری، درآمدزایی و همچنین تولیدات ما را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

کرونا، کمر فولکس‌واگن را خم کرد

شرکت خودروسازی فولکس واگن آلمان روز چهارشنبه با انتشار گزارش مالی خود از کاهش شدید سودآوری و درآمدزایی خود در سه ماهه نخست سال جاری میلادی خبر داد. بر اساس گزارش وبسایت marketwatch، شرکت فولکس واگن که بدون شک یکی از بزرگترین و موفق ترین خودروسازان اروپا و جهان به شمار می رود، در گزارش مالی خود از نخستین فصل سال جاری میلادی اعلام کرده است که سود عملیاتی آن در این بازه زمانی به ۹۰۰ میلیون یورو معادل ۹۷۵ میلیون دلار کاهش یافته است در حالی که میزان آن در مدت مشابه سال گذشته ۳.۹ میلیارد یورو ثبت و گزارش شده بود. درآمدزایی این خودروساز بزرگ آلمانی نیز در سه ماهه منتهی به مارس ۲۰۲۰، به ۵۵.۱ میلیارد یورو کاهش یافته است. فرانک ویتر، مدیر ارشد مالی فولکس واگن در این خصوص خاطرنشان کرده است: شیوع گسترده ویروس خطرناک و مرگبار کرونا که منجر به افت شدید تقاضا در بازارهای جهانی فروش خودرو، تعطیلی کارخانه های خودروسازی و قرنطینه شهروندان در سراسر جهان شد، تبعات منفی متعددی بر کسب و کار و تجارت این شرکت داشت. وی همچنین افزود: ما سعی داشتیم با کاهش هزینه ها و حفظ نقدینگی، از ضرر و زیان های مالی بیشتر و بحران زدگی جلوگیری به عمل بیاوریم تا بتوانیم در ادامه راه و بعد از کرونا، با روند مثبت و بهتری حرکت کنیم.

پرواز قیمت خودرو در هوای رکود

با وجود آنکه کشور هنوز با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند و بازار خودرو نیز هم از این ناحیه و هم به‌دلیل رکود فصلی، کاهش تقاضا را به خود می‌بیند، منحنی قیمت رشدی شدید را تجربه کرده است. بنابر گفته فعالان بازار، سایه رکود بر سر معاملات خودرو سنگینی می‌کند، با این حال قیمت‌ها رشد چشمگیری به ویژه در مقایسه با شب عید داشته‌اند.

طبق اخبار رسیده از بازار، در حال حاضر پراید در مدل ۱۱۱ (هاچ‌بک) قیمتی حدود ۷۸ میلیون تومان دارد که نشان‌دهنده رشد چند میلیون تومانی آن طی هفته جاری است. فعالان بازار معتقدند اعلام خبر حذف پراید ۱۱۱ از خطوط تولید سایپا، یکی از دلایل اصلی رشد قیمت این محصول به شمار می‌رود. دیگر مدل پراید یعنی ۱۳۱ که آن هم حدود دو ماه دیگر از چرخه تولید حذف می‌شود، با توجه به رشد قیمت در هفته جاری، ۷۲ میلیون تومان قیمت دارد. از بازار پژو ۲۰۶ تیپ ۲ هم خبر می‌رسد این محصول با رشد قیمت در این هفته مواجه شده و برای خرید آن باید ۱۲۸ میلیون تومان هزینه کرد. همچنین تیپ ۵ این خودرو نیز در حال حاضر ۱۴۸ میلیون تومان قیمت دارد که نشان‌دهنده صعود چند میلیون تومانی‌اش در هفته جاری است. نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت در مورد پژو ۲۰۶ صندوقدار نیز می‌گویند این محصول با توجه به صعود قیمتی که در این هفته داشته، در حال حاضر ۱۵۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد. از ۲۰۶‌ها که بگذریم، تیبا نیز در این هفته رشد قیمت داشته است. به گفته فعالان بازار، تیبا در مدل هاچ‌بک خود قیمتی برابر با ۸۹ میلیون تومان دارد و برای خرید مدل صندوقدار آن نیز باید ۸۴ میلیون تومان هزینه کرد. یکی از خودروهایی که قرار است با افزایش تیراژ آن، جای خالی پراید در آینده پر شود، همین تیبا است.

سری هم به دنا، سمند و پژو ۴۰۵ بزنیم و ببینیم نوسان قیمت آنها در این هفته به چه شکل بوده است. دنای تیپ یک در حال حاضر قیمتی برابر ۱۸۵ میلیون تومان دارد که نشان می‌دهد این محصول نیز رشد قیمت را تجربه کرده است. همچنین برای خرید دنای توربو نیز باید ۲۱۸ میلیون تومان هزینه کرد. اما سمند نیز در مدل EF۷ این هفته روندی صعودی داشت تا قیمت آن به حدود ۱۱۵ میلیون تومان برسد. از سوی دیگر، پژو ۴۰۵ هم در حال حاضر ۱۱۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد که نشان از رشد قیمت آن دارد. قرار است طی یکی، دو ماه آینده مدل GLX پژو ۴۰۵ نیز مانند پراید از چرخه تولید خودروسازی کشور حذف شود. /دنیای اقتصاد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار