بتن پاشیده یا شاتکریت، یکی از انواع روش‌های بتن زنی است که اغلب در ساخت و سازهای عظیم مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از شاتکریت مزایای خاص خودش را به همراه دارد. امروز در این مقاله در مورد چیستی شاتکریت و دستگاه شاتکریت توضیح داده و سپس یک مجموعه معتبر در زمینه تولید و فروش این محصولات و ابزارآلات را به شما معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید:
کد خبر: ۸۴۰۳۸۵
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵ 19 April 2020

شاتکریت و دستگاه شاتکریت چیست؟ فروش + مشاوره

بتن پاشیده یا شاتکریت، یکی از انواع روش‌های بتن زنی است که اغلب در ساخت و سازهای عظیم مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از شاتکریت مزایای خاص خودش را به همراه دارد. امروز در این مقاله در مورد چیستی شاتکریت و دستگاه شاتکریت توضیح داده و سپس یک مجموعه معتبر در زمینه تولید و فروش این محصولات و ابزارآلات را به شما معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید:

شاتکریت چیست؟

شاتکریت یک فرآیند است که طی آن به کمک ابزارها و ماشین آلات، بتن به صورت پاششی و با فشار بسیار بالا روی سطح مورد نظر پاشش می‌شود. این فرآیند باعث ایجاد یک لایه قوی و محکم روی سطح شده و ویژگی‌هایی مثل استقامت بالا، باربری، خودنگهدارندگی و... به آن می‌دهد.

اغلب، فرآیند شاتکریت و بتن پاشیده را در پروژه‌های بزرگ ساخت و ساز میبینیم. مثلا پروژه‌های ساخت جاده‌های میان کوه‌ها و صخره‌ها، تونل‌ها و... در پایین هم یک نمونه تصویر از بنای شاتکریت شده را مشاهده می‌کنید:

 شاتکریت و دستگاه شاتکریت چیست؟ فروش + مشاوره

در حال حاضر 2 نوع شاتکریت مورد استفاده قرار می‌گیرد که عبارتند از:

  • شاتکریت یا بتن پاشیده خشک، (Dry Mix Shotcrete)
  • شاتکریت یا بتن پاشیده مرطوب، (Wet Mix Shotcrete)

کاربرد و مزایای شاتکریت چیست؟

شاتکریت و دستگاه شاتکریت چیست؟ فروش + مشاوره

همانطور که گفتیم شاتکریت اغلب در ساخت و سازهای عظیم و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال این فرآیند در ایجاد سازه‌های زیرزمینی به شدت استفاده می‌شود. از جمله مزایایی که شاتکریت در مقابل فرآیندهای سنتی بتن زنی متوجه شرکت‌های پیمانکاری می‌کند می‌توان به این موارد اشاره کرد:

استقامت: در فرآیند بتن پاشیده، بتن به کمک هوای فشرده به سطح پاشیده می‌شود و این موضوع و البته ساختار خود بتن مورد استفاده، باعث ایجاد استقامت بیشتر و خاصیت نگهداری مناسب‌تر در سطح خواهد شد. این مزیت باعث شده تا بسیاری از پیمانکارها از فرآیند شاتکریت برای مرمت و بازسازی بناهای قدیمی استفاده کنند. همینطور این روش باعث مقاومت بیشتر بنا در مقابل آتش سوزی و آب خواهد شد.

صرفه‌جویی در زمان: با توجه به اینکه انجام بتن پاشی به روش شاتکریت به کمک دستگاه‌های صنعتی بزرگ انجام می‌شود، زمان مورد نیاز در آن به شدت کمتر از استفاده از روش‌های معمول و سنتی دیگر است.

اجرای فنی آسان: در بتن پاشی معمولی باید قالب زنی های فراوانی انجام شود که خود این پروسه نیاز به وجود تجهیزات زیادی دارد. اما در شاتکریت، اغلب فرآیند قالب زنی حذف شده یا به شدت جزئیات آن کاهش پیدا می‌کند. همین موضوع است که باعث شده در سطوح ناصاف، مدور، قوس‌دار و... شاتکریت بیشتر از قبل مورد استفاده قرار بگیرد. همینطور حذف فرآیند قالب زنی باعث کاهش هزینه‌های مالی و نیروی انسانی شده و به دلیل نبود قالب‌ها روی سطح، می‌تواند باعث دید بهتر و افزایش کیفیت کار شود.

استفاده در مناطق صعب‌العبور: اغلب در ساخت و سازهایی که در آن حمل مواد ساختمانی و... سخت باشد، شاتکریت بهترین راهکار است.

نیاز به آب کمتر: در فرآیند شاتکریت برای ساخت ملات بتنی نیاز به آب کمتری داریم. این یکی از دلایلی است که باعث می‌شود بتن، استقامت بیشتری روی بنا داشته باشد.

البته می‌توان گفت شاتکریت معایبی هم دارد. به عنوان نمونه در نتیجه مصرف آب کمتر و برای استقامت بالاتر، به استفاده بیشتر از سیمان نیاز است. یا اینکه اجرای آن نیازمند وجود متخصصان حرفه‌ای بوده و علاوه بر این نیاز به وجود ماشین و ابزارآلات خاص خودش را دارد.

اگر قصد خرید محصولات شاتکریت، آشنایی بیشتر با این فرآیند و حتی دریافت مشاوره رایگان در مورد آن را دارید، وب سایت ttbbiston بهترین مرجع فعلی در وب فارسی است که می‌تواند به شما کمک کند. با توجه به اینکه فعالیت اصلی این مجموعه ارائه محصولات و خدمات مربوط به شاتکریت است، مطمئنا می‌توانند در مدت زمان کوتاه تمام نیازهای شما در این زمینه را رفع کنند.

دستگاه شاتکریت چیست؟

شاتکریت و دستگاه شاتکریت چیست؟ فروش + مشاوره

دستگاه شاتکریت یک دستگاه چند کاره است که به کمک آن می‌توان مواد اولیه را به یک ملات مناسب برای شاتکریت شدن تبدیل و سپس رو سطح پاشش کرد.

دستگاه شاتکریت از بخش‌های مختلفی تشکیل شده و فعالیت‌های متفاوتی را انجام می‌دهد. در مرحله اول، دستگاه ملات را در بخش میکسر خود به خوبی مخلوط کرده و سپس آن را به بخش دیگر خود، یعنی مخزن منتقل می‌کند. سپس ملات‌های آماده با کمک پمپ درون دستگاه به شلنگ پاشش منتقل شده و از آنجا روی سطح مورد نظر پاشیده می‌شود.

البته عمل پاشش به کمک پمپ درون دستگاه انجام نشده و برای ایجاد فشار قوی حین آن، از پمپ هوایی استفاده می‌شود که روی دستگاه تعبیه شده.

یکی از نکاتی که در بخش قبل به آن اشاره شد، وجود یک متخصص و نظارت او بر روند شاتکریت بود. از جمله دلایلی که وجود این متخصص در زمان شاتکریت را الزامی می‌کند، نظارت روی بخش‌های مختلف ساخت ملات، جزئیات و قطعات دستگاه و... است. به عنوان مثال، ناظر باید قبل از شروع شاتکریت روی تمیز بودن قطعات دستگاه نظارت کند. قطعاتی مثل واشرها، فشارسنج‌های هوا، نازل‌ها و... . همینطور در پایان فعالیت هم ناظر از تمیز شدن کامل این قطعات و جزئیات مطمئن می‌شود.

همانطور که شاتکریت به دو نوع خشک و تر تقسیم بندی می‌شود، اجرای آن هم به دو نوع دستگاه شاتکریت خشک و شاتکریت سرد نیازمند است. اینکه شما قصد استفاده از کدام فرآیند در ساخت بنا را داشته باشید، نسبت به نیاز، بودجه مالی، جزئیات پروژه و... تعیین می‌شود.

شاتکریت و دستگاه شاتکریت چیست؟ فروش + مشاوره

به عنوان مثال در شاتکریت خشک، میزان دور ریز و کمانه کردن مصالح بسیار زیاد است و ممکن است درصد آن حتی به 40 هم برسد. اما از طرفی این فرآیند در شاتکریت به بالا دور ریز بسیار کمتری داشته و به صرفه‌تر است. در مقابل دستگاه شاتکریت مرطوب قیمت گران‌تری داشته و علاوه بر آن روند فعالیت را با یک سری محدودیت‌های خاص همراه می‌کند. قبل از اجرای پروژه می‌توانید در مورد این مسائل از فروشنده مصالح و دستگاه سوال کنید. اگر قصد مشاهده و خرید انواع دستگاه شاتکریت را داشته باشید، محصولات ttbbiston یک انتخاب عالی و با کیفیت هستند.

کلام آخر؛

شرکت تیران تونل بیستون چندین سال است که در زمینه ساخت و سازهای صنعتی و بزرگ کشور فعالیت کرده و کارنامه درخشانی از خودش به جای گذاشته. این مجموعه می‌تواند در امر مشاوره و فروش محصولات شاتکریت و دستگاه شاتکریت به عنوان یک مجری و متخصص حرفه‌ای کنار شما باشد. امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید. با آرزوی موفقیت.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار