سخنگوی تسهیلات حمایتی کرونا: سیم‌کارت حتماً به نام سرپرست خانوار باشد
از ساعت ۲۲ مورخه ۲۷ فروردین ماه ۱۳۹۹ کار ثبت نام وام یک میلیون تومانی برای متقاضیان این وام از طریق ارسال پیامک به تلفن‌های همراه سرپرستان خانوار با سرشماره v.refahi آغاز شده است. هر چند استفاده از تلفن همراه برای اعلام تمایل یا عدم تمایل سرپرستان خانوار‌ها برای دریافت این وام یک میلیون تومانی، شیوه مناسبی به نظر می‌رسد، در این میان، گویا برخی از این حق محروم خواهند بود!
کد خبر: ۸۳۹۷۸۶
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۸ 16 April 2020
با شیوع ویروس کرونا در ایران، بسیاری از کسب و کارها تعطیل شدند و همین موضوع باعث خانه نشینی بسیاری از نیروهای کار شد. در نتیجه این موضوع، قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافت و همین تهدیدی دوباره برای اقتصاد ایران و به صدا درآمدن زنگ خطر برای آغاز ورشکستگی بسیاری از کسب و کارها بود.

به گزارش «تابناک »؛ از این روی، دولت برای تحریک سمت تقاضا و افزایش قدرت خرید مردم و جلوگیری از افزایش تبعات شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد ایران راهکارهای مختلفی در نظر گرفت؛ از جمله این راهکارها می توان به پرداخت وام یک میلیون تومانی به همه سرپرستان خانوارهای یارانه بگیر اشاره کرد.

جزئیات اولیه وام یک میلیون تومانی

هجدهم فروردین ماه سال جاری بود که رئیس جمهور روحانی گفت: تسهیلات یک میلیون تومانی با نرخ سود 12 درصد در نظر گرفته شده است که مدت زمان بازپرداخت آن 24 ماهه (دو ساله) خواهد بود و چند ماه هم تنفس داده می شود و بازپرداخت از مهر ماه سال 1399 آغاز خواهد شد.

جزئیات تغییر کرد/ وام یک میلیون تومانی قبل از ماه مبارک پرداخت خواهد شد

اما در 26 فروردین ماه 1399 که جلسه ستاد اقتصادی دولت برگزار شد، جزئیات پرداخت و نحوه بازپرداخت وام یک میلیون تومانی تغییر کرد. رئیس جمهور روحانی در خصوص پرداخت وام یک میلیون تومانی گفت: «یک رقم ۲۳ هزار میلیارد تومانی هست که قبلاً قرار بود با سود ۱۲ درصدی در اختیار یارانه‌بگیران قرار بدهیم، امروز بخشی از زمان جلسه ما با این بحث گذشت که چگونه این تسهیلات یک میلیون تومانی را به یک وام قرض‌الحسنه‌ تبدیل کنیم و آن بخش سودی را که بنا بود از حساب مردم پرداخت شود، دولت به عهده بگیرد. در این جلسه تصمیم گرفتیم آن بخش را دولت به عهده بگیرد و این وام به صورت سابق که اعلام کردیم نیست، این وام یک میلیون تومانی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد به صورت قرض‌الحسنه‌ای است. آن بحث‌هایی که سودش چگونه و به چه صورت باشد و ۱۲ درصد را دولت به عهده گرفت که اینها را دولت پرداخت می‌کند و این یک میلیون تومان تقریباً روزهای اولیه ماه اردیبهشت در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. در تیرماه به تدریج از یارانه آنها کسر خواهد شد یعنی یارانه اردیبهشت و خرداد آنها پرداخت می‌شود و در یارانه تیر به بعد، یک مقداری کسر می‌شود بخاطر آن یک میلیون وام که به صورت قرض الحسنه پرداخت شده است.  آن مقداری که از ماه تیر به بعد از پول یارانه برداشت می‌شود، چیزی حدود ۳۵ هزار تومان در ماه است.»

پس از این صحبت های رئیس جمهور، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی طی یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: پرداخت مابه التفاوت نرخ ۱۲ درصد با وام قرض الحسنه، توسط دولت مقرر شد و وام پرداختی به همه خانوارهای یارانه‌بگیر به صورت قرض‌الحسنه و سی ماهه باشد. همتی همچنین در خصوص نحوه ثبت‌نام متقاضیان گفت: با انجام پروسه ثبت نام و اعلام درخواست تمایل سرپرستان خانوار مبنی بر استفاده از این وام در پاسخ به پیامک ارسالی وزارت رفاه، انشاءالله تا روز قبل از شروع ماه مبارک رمضان وام یک میلیون تومانی خانوارهای یارانه بگیر از طریق بانک‌های عامل خود به حسابشان واریز خواهد شد.

همتی همچنین در گفتگوی ویژه خبری اظهار داشت: پیشنهاد بانک مرکزی این بود که مابه التفاوت نرخ ۱۲ درصدی تا ۴ درصد قرض الحسنه را دولت تقبل کند که بر این اساس رئیس جمهور نیز موافقت کرد که بار مالی آن هم برای کل، دو هزار میلیارد تومان بوده است.

در نتیحه وام یک میلیونی به صورت قرض الحسنه و با نرخ ۴ درصد محاسبه خواهد شد.

اطلاعیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد وام یک میلیونی

در 26 فروردین ماه سال جاری وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اطلاعیه ای شرایط و ضوابط بهره مندی از تسهیلات بانکی حمایتی کرونا ویژه یارانه بگیران را اعلام کرد.

در این اطلاعیه آمده بود: به منظور حمایت از خانوارهای ایرانی ـ که تحت تاثیر تبعات اقتصادی شیوع بیماری کرونا قرار گرفته اند ـ تمام سرپرستان خانواری که یارانه نقدی ماهانه دریافت می کنند و علاقه مند هستند از تسهیلات بانکی حمایتی کرونا برخوردار شوند، می توانند با در نظر گرفتن شرایط مندرج در این اطلاعیه، ضمن پذیرش محتویات آن، کد ملی سرپرست خانوار را حداکثر تا یکشنبه 31/ 1/ 99 از طریق تلفن همراهی که به نام سرپرست خانوار است، به شماره ۶۳۶۹ پیامک کنند.

خانوارهای یارانه بگیر، برای استفاده از تسهیلات بانکی، تقاضای خود را صرفاً با پاسخ به پیامک هایی که  وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با سرشماره v.refah ارسال می‌کند ثبت کنند.

تاکید می شود برای اعلام تقاضا، هیچ گونه مراجعه به بانک‌ها و سازمان‌های دولتی نیاز نیست.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از ساعت ۲۲ روز چهارشنبه ۲۷ فروردین ماه جاری به همه سرپرستان خانوارهای دریافت کننده یارانه، پیامک ارسال خواهد کرد.

ارسال پیامک کد ملی سرپرست خانوار، به منزله قبول و تعهد اجرای چهار بند این اطلاعیه از سوی متقاضی است.

شرایط تسهیلات به شرح زیر است؛

  • مبلغ تسهیلات برای هر خانوار یک میلیون تومان به صورت قرض‌الحسنه و تعداد اقساط سی ماه متوالی خواهد بود.
  • اقساط ماهانه برای هر خانوار مبلغ  ۳۵ هزار تومان است که از یارانه تیرماه سال جاری به بعد کسر خواهد شد.
  • گیرندگان تسهیلات، نباید حساب بانکی یارانه خود را تا انتهای بازپرداخت اقساط، تغییر دهند.
  • درخواست کننده تسهیلات با ارسال پیامک  به سازمان هدفمند سازی یارانه ها، وکالت بلاعزل می دهد که بازپرداخت تسهیلات  فوق را  ماهانه از محل یارانه نقدی خود به نظام بانکی پرداخت نماید. این وکالت در حکم سند رسمی است و قابل اعتراض و ابطال در محاکم قضایی نیست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار