سخنگوی تسهیلات حمایتی کرونا: سیم‌کارت حتماً به نام سرپرست خانوار باشد
از ساعت ۲۲ مورخه ۲۷ فروردین ماه ۱۳۹۹ کار ثبت نام وام یک میلیون تومانی برای متقاضیان این وام از طریق ارسال پیامک به تلفن‌های همراه سرپرستان خانوار با سرشماره v.refahi آغاز شده است. هر چند استفاده از تلفن همراه برای اعلام تمایل یا عدم تمایل سرپرستان خانوار‌ها برای دریافت این وام یک میلیون تومانی، شیوه مناسبی به نظر می‌رسد، اما در این میان گویا برخی از این حق محروم خواهند بود.
کد خبر: ۸۳۹۷۵۶
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۸ 16 April 2020

دریافت وام یک میلیونی برای این خانوار‌ها به بن بست رسیده است؟ / راهکار دولت چیست؟با شیوع ویروس کرونا در ایران بسیاری از کسب و کارها تعطیل شدند و همین موضوع باعث خانه نشینی بسیاری از نیروهای کار شد. در نتیجه این موضوع، قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافت و همین تهدیدی دوباره برای اقتصاد ایران و به صدا درآمدن زنگ خطر برای آغاز ورشکستگی بسیاری از کسب و کارها بود.

به گزارش "تابناک"؛ از این رو دولت برای تحریک سمت تقاضا و افزایش قدرت خرید مردم و جلوگیری از افزایش تبعات شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد ایران راهکارهای مختلفی را در نظر گرفت. از جمله این راهکارها می توان به پرداخت وام یک میلیون تومانی به همه سرپرستان خانوارهای یارانه بگیر اشاره کرد.

جزئیات اولیه وام یک میلیون تومانی

در 18 فروردین ماه سال جاری بود که رئیس جمهور روحانی گفت: تسهیلات یک میلیون تومانی با نرخ سود 12 درصد در نظر گرفته شده است که مدت زمان بازپرداخت آن 24 ماهه (دو ساله) خواهد بود و چند ماه هم تنفس داده می شود و بازپرداخت از مهر ماه سال 1399 آغاز خواهد شد.

جزئیات تغییر کرد/ وام یک میلیون تومانی قبل از ماه مبارک پرداخت خواهد شد

اما در 26 فروردین ماه 1399 که جلسه ستاد اقتصادی دولت برگزار شد، جزئیات پرداخت و نحوه بازپرداخت وام یک میلیون تومانی تغییر کرد. رئیس جمهور روحانی در خصوص پرداخت وام یک میلیون تومانی گفت: قرار شد یک میلیون تومان به صورت قرض الحسنه پرداخت شود و سود وام را دولت پرداخت کند، بنابراین مردم همان یک میلیون تومان را پس خواهند داد.

پس از این صحبت های رئیس جمهور، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی طی یک یادداشت در صفحه اینستاگرام خود نوشت: پرداخت مابه التفاوت نرخ ۱۲ درصد با وام قرض الحسنه، توسط دولت مقرر شد وام پرداختی به همه خانوارهای یارانه‌بگیر به صورت قرض‌الحسنه و ۳۰ ماهه باشد. همتی همچنین در خصوص نحوه ثبت‌نام متقاضیان گفت: با انجام پروسه ثبت نام و اعلام درخواست تمایل سرپرستان خانوار مبنی بر استفاده از این وام در پاسخ به پیامک ارسالی وزارت رفاه انشالله تا روز قبل از شروع ماه مبارک رمضان وام یک میلیون تومانی خانوارهای یارانه بگیر از طریق بانک‌های عامل خود به حسابشان واریز خواهد شد.

اطلاعیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد وام یک میلیونی

در 26 فروردین ماه سال جاری وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اطلاعیه ای شرایط و ضوابط بهره مندی از تسهیلات بانکی حمایتی کرونا ویژه یارانه بگیران را اعلام کرد.

در این اطلاعیه آمده بود:

به منظور حمایت از خانوارهای ایرانی که تحت تاثیر تبعات اقتصادی شیوع بیماری کرونا قرار گرفته اند، تمام سرپرستان خانواری که یارانه نقدی ماهانه دریافت می کنند و علاقمند هستند از تسهیلات بانکی حمایتی کرونا برخوردار شوند، می توانند با در نظر گرفتن شرایط مندرج در این اطلاعیه، ضمن پذیرش محتویات آن، کد ملی سرپرست خانوار را حداکثر تا روز یکشنبه 31/1/99 از طریق تلفن همراهی که به نام سرپرست خانوار است  به شماره ۶۳۶۹ پیامک کنند.

خانوارهای یارانه بگیر، برای استفاده از تسهیلات بانکی، تقاضای خود را صرفاً با پاسخ به پیامک هایی که  وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با سرشماره v.refah ارسال می‌کند ثبت کنند.

تاکید می شود برای اعلام تقاضا، هیچ گونه مراجعه به بانک‌ها و سازمان‌های دولتی نیاز نیست.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از ساعت ۲۲ روز چهارشنبه ۲۷ فروردین ماه جاری به همه سرپرستان خانوارهای دریافت کننده یارانه، پیامک ارسال خواهد کرد.

ارسال پیامک کد ملی سرپرست خانوار، به منزله قبول و تعهد اجرای ۴ بند این اطلاعیه از سوی متقاضی است.

شرایط تسهیلات به شرح زیر است:

  • مبلغ تسهیلات برای هر خانوار یک میلیون تومان به صورت قرض‌الحسنه و تعداد اقساط ۳۰ ماه متوالی خواهد بود.
  • اقساط ماهانه برای هر خانوار مبلغ  ۳۵ هزار تومان است که از یارانه تیرماه سال جاری به بعد کسر خواهد شد.
  • گیرندگان تسهیلات، نباید حساب بانکی یارانه خود را تا انتهای بازپرداخت اقساط، تغییر دهند.
  • درخواست کننده تسهیلات با ارسال پیامک  به سازمان هدفمند سازی یارانه ها، وکالت بلاعزل می دهد که بازپرداخت تسهیلات  فوق را  ماهانه از محل یارانه نقدی خود به نظام بانکی پرداخت نماید. این وکالت در حکم سند رسمی است و قابل اعتراض و ابطال در محاکم قضایی نیست.

وام یک میلیون تومانی کرونایی و چالش های پیش رو؛ سرپرستان خانوارهایی که تلفن همراه ندارند چه کنند؟

آغاز ثبت نام از ساعت 22 روز چهارشنبه 27 فروردین ماه 99

از ساعت 22 شب گذشته مورخه 27 فروردین ماه 1399 وزارت ارتباطات اقدام به ارسال پیامک هایی با سرشماره V.refah با متن زیر نموده است:

سرپرست محترم خانوار؛ در صورتی که متقاضی استفاده از بسته حمایتی دوران کرونا بر اساس شرایط اعلامی دولت هستید، لطفا تنها از خط تلفن همراه اصلی خود که مالک آن هستید، فقط کد ملی خود را به سرشماره 6369 ارسال فرمایید.

وام یک میلیون تومانی کرونایی و چالش های پیش رو؛ سرپرستان خانوارهایی که تلفن همراه ندارند چه کنند؟

23 میلیون یا 25 میلیون خانوار مشمول وام یک میلیون تومانی؟

هر چند که عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در مورخه 19 فروردین ماه سال جاری تعداد مشمولین دریافت این وام را 23 میلیون خانوار اعلام کرده بود، حسین میرزایی سخنگوی تسهیلات حمایتی کرونا در مورخه 27 فروردین ماه سال جاری طی مصاحبه ای با اشاره به جزئیات پرداخت وام یک میلیون تومانی، تعداد خانوارهای مشمول این وام را ۲۵ میلیون خانوار اعلام کرد.

نکات مثبت و منفی پرداخت وام یک میلیونی

در مورد نکات مثبت این وام یک میلیون تومانی می توان گفت که دولت محترم:

  • وام را به قرض الحسنه تبدیل کرد و نرخ آن از 12 درصد قبل به 4 درصد تغییر پیدا کرد.
  • اقساط آن از 24 ماه که در ابتدا اعلام شد به 30 ماه تغییر پیدا کرد.
  • نکته مثبت دیگر، دریافت آسان این وام می باشد که بدون طی شدن مراحل اداری خاص که برای وام های بانکی وجود دارد، این کار انجام خواهد شد.

اما نکات منفی که در مورد این وام وجود دارد:

  • مبلغ آن اندک است و نمی تواند جبران کننده قدرت خرید از دست رفته افراد باشد،
  • هدف دولت از پرداخت این وام به نوعی تحریک سمت تقاضا می باشد اما شاید بسیاری که این وام را دریافت می کنند به آن نیاز آنچنانی نداشته باشند و از آن برای خرید کالا و مایحتاج زندگی یا پرداخت اجاره بها و ... استفاده نکنند و طبیعتا در صورت وقوع این موضوع، بخشی از این وام به تقاضا تبدیل نخواهد شد.
  • با پرداخت این وام به همه افراد که ثروتمندان نیز شامل آن خواهند شد، دولت برای نقد کردن اقساط این وام یک میلیونی مجبور خواهد بود که تا 30 ماه یارانه ثروتمندان را قطع نکند.

آن هایی که شماره تلفن همراهی به نام خود ندارند برای دریافت وام چه کنند؟

همان گونه که ملاحظه شد در متن پیامک ارسالی وزارت ارتباطات برای سرپرستان خانوارها ذکر شده است: سرپرست محترم خانوار؛ در صورتی که متقاضی استفاده از بسته حمایتی دوران کرونا بر اساس شرایط اعلامی دولت هستید، لطفا تنها از خط تلفن همراه اصلی خود که مالک آن هستید فقط کد ملی خود را به سرشماره 6369 ارسال فرمایید.

بنابراین سرپرست خانوار حتما باید تلفن همراهی به نام خود داشته باشد. نکته ای که حسین میرزایی سخنگوی تسهیلات حمایتی کرونا نیز در مصاحبه اخیر خود به آن اشاره کرد و گفت: اگر سرپرست خانواری شماره تلفن همراهی به نام خود ندارد باید 100 درصد تهیه کند، چرا که باید احراز هویت شود که سرپرست در قید حیات است. اگر می‌خواهد از این حمایت استفاده کند بلاشک باید سیم‌کارتی به اسم سرپرست خانوارباشد.

این در شرایطی است که توضیح داده نشده است که اگر سرپرست خانوار سیم کارتی به نام خود نداشته باشد و هم اکنون برای طی روال دریافت وام یک میلیون تومانی سیم کارتی به نام خود خریداری کند چگونه باید شماره این سیم کارت را جهت دریافت پیام تمایل یا عدم تمایل برای دریافت این وام به دست مسئولین مربوطه برساند؟ آیا تنها خرید سیم کارت به نام خود کفایت می کند یا حتما باید روال دیگری طی شود و این سیم کارت در سامانه ای به ثبت برسد؟

همچنین در روستاهای دورافتاده بسیاری از سرپرستان خانوارها اصلا تلفن همراهی ندارند که پیامکی برای آن ها ارسال شود و آن ها تمایل یا عدم تمایل خود به دریافت این وام یک میلیون تومانی را اعلام کنند. یا به دلیل آنتن دهی ضعیف یا اصلا نبود آنتن ممکن است به هر دلیلی فردی نتواند این پیامک را دریافت کند. همچنین ممکن است سرپرست خانوار در طول این سال ها که یارانه خود را دریافت می کرده است، شماره تلفن همراه خود را تغییر داده باشد. حالا پرسش این است که برای ضایع نشدن حق این افراد، دولت چه تدبیری برای این افراد اندیشیده است؟

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
س الف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
حساب یارانه من مسدودبخاطر اجرت المثل به همسرسابقم بدهکارم، خودمم نیازمنداین پولم ،الان چیکار باید بکنم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار