طبق اعلام رئیس‌جمهوری، برای عبور از اپیدمی کرونا به‌حساب همه ۲۳ میلیون خانوار یارانه‌بگیر کشور یک میلیون تومان واریز می‌شود که به‌تدریج از یارانه نقدی آن‌ها کسر خواهد شد
کد خبر: ۸۳۷۰۱۱
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴ 07 April 2020

جلسه دیروز ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به بررسی جزئیات بسته‌های حمایتی مصوب برای عبور از کرونا اختصاص داشت. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در این جلسه از پرداخت قرض یک میلیون تومانی دولت به همه ۲۳ میلیون خانوار یارانه‌بگیر کشور خبر داد. قرار است این مبلغ به‌تدریج در طول ۲ سال از مبلغ یارانه نقدی بازپرداخت شود. به گزارش همشهری، روحانی همچنین از واریز دور دوم حمایت معیشتی عبور از کرونا به خانوار‌های کم‌درآمد تا اواخر فروردین خبر داد. یارانه‌ای که به‌صورت نقدی به‌حساب ۳ میلیون خانوار آسیب‌پذیر واریز خواهد شد و مبلغ آن بسته به بعد خانوار متغیر است. طبق اعلام قبلی سازمان برنامه و بودجه، خانوار یک نفره ۲۰۰ هزار تومان، خانوار ۲ نفره ۳۰۰ هزار تومان، خانوار ۳ نفره ۴۰۰ هزار تومان، ۴ نفره ۵۰۰ هزار تومان و خانوار ۵ نفره یا بیشتر رقم ۶۰۰ هزار تومان یارانه عبور از کرونا دریافت می‌کنند.

به گزارش همشهری، ستاد مقابله با کرونا، پیش از اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و تعطیلی کسب‌وکارهای غیرضروری، اعلام کرده بود دولت به خانوارهای کم‌درآمد و فاقد درآمد، بسته حمایتی عبور از کرونا اختصاص خواهد داد و به سایر خانوارهای یارانه‌بگیر نیز که از شیوع کرونا آسیب‌ دیده‌اند، تسهیلات یک تا دو میلیون تومانی پرداخت می‌کند که اقساط آن به‌تدریج از یارانه نقدی کسر خواهد شد. رئیس‌جمهوری، دیروز در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، مبنای این تصمیمات ستاد مقابله با کرونا را کمک به مردم در ایام سخت شیوع کرونا و در دوران فشار اقتصادی اعلام کرد. به گفته او، جزئیات این تصمیم‌ها موردبحث و تصویب قرار گرفته و به‌تدریج اجرایی خواهد شد. به گفته حسن روحانی، در جلسه اقتصادی دولت، 75هزار میلیارد تومان برای حمایت از 10رسته‌ای که در جریان شیوع کرونا آسیب دیده‌اند اختصاص یافته که به‌صورت کمک بلاعوض، وام 4درصدی و تسهیلات 12درصدی اختصاص خواهد یافت.

قرض یک میلیونی دولت به یارانه‌بگیران

اعطای اعتبار به خانوارهای یارانه‌بگیری که از کرونا آسیب دیده‌اند، یکی از مباحثی بود که دیروز در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت از سوی روحانی مطرح شد. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ۲۳ میلیون خانوار در کشور یارانه ماهانه دریافت می‌کنند، گفت: در دوره اپیدمی کرونا، یک میلیون اعتبار در اختیار همه این خانوارها قرار می‌گیرد و در طول ۲۴‌ماه به‌تدریج از یارانه‌شان کم می‌شود. به گفته رئیس‌جمهور، در این زمینه‌ ۲۵هزار میلیارد تومان منابع تخصیص می‌یابد که مصوب شده و این میزان اعتبار از اردیبهشت‌ماه در اختیار خانوارهای مشمول دریافت یارانه قرار می‌گیرد. روحانی همچنین به پرداخت وام کم بهره به خانوارهای کم درآمد اشاره کرد و گفت: این تسهیلات به مبلغ یک میلیون تا 2 میلیون تومان برای 4میلیون خانواده‌ای که جزو اقشار کم‌درآمد هستند مدنظر قرار گرفته که نرخ بهره آن 4درصد است و شیوه دریافت آن نیز به‌زودی برای خانواده‌ها اعلام می‌شود.

حمایت 5هزار میلیاردی از بیکاران

رئیس‌جمهوری در این جلسه با اشاره به اینکه برخی شهروندان کسب و کارشان به واسطه شیوع کرونا متوقف شده و بعضی‌ها هم در این ایام درآمد پایینی داشته‌اند، گفت: در رسته‌های مختلف اعم از کارگاه‌های کوچک و متوسط، اشتغال 3میلیون و 200هزار نفر تحت‌تأثیر کرونا بوده و زندگی این افراد تحت فشار قرار گرفته است که برای کمک به همه اینها هم رقمی را مدنظر قرار داده‌ایم.

طبق اظهارات روحانی، یکی از این کمک‌ها، شارژ صندوق‌ بیمه بیکاری برای پرداخت مستمری بیکاری به افرادی است که کار خود را در اثر کرونا از دست داده‌اند. رئیس‌جمهور رقم این اعتبار را ۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد که تأمین شده و به افرادی که طبق معیارهای مورد نظر ستاد مقابله با کرونا بیکار شده‌اند اختصاص می‌یابد.

رئیس‌جمهوری اعلام کرد: این کارگاه‌ها به واسطه کرونا فعال نبوده‌اند اما کارگرها را نگه‌ داشتند از این‌رو مبالغی برای کمک به آنها و مقداری برای سرمایه در گردش‌شان که بتوانند به‌تدریج بنگاه خودشان را فعال کنند، پرداخت خواهد شد. به گفته روحانی، در این جلسه کمک‌های اعطایی برای هر بنگاهی تقریباً مشخص شده و به این بنگاه‌ها اعلام خواهد شد که چه مقدار به آنها پرداخت می‌شود. این کمک‌ها به‌صورت تسهیلات با نرخ سود 12درصد است که مدت زمان بازپرداخت آن 2ساله بوده و با چند‌ماه تنفس آغاز می‌شود.

بودجه 13هزار میلیارد تومانی علیه کرونا

سومین تصمیم دولت در دوره اپیدمی کرونا، تخصیص ۱۳هزار میلیارد تومان اعتبار به خط مقدم مقابله با کرونا و تأمین تجهیزات مورد نیاز برای این مقابله است. روحانی با بیان این خبر گفت: بخشی از این 13هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت، بخشی به شرکت‌های دانش‌بنیان و بخشی هم به نیازهای خود وزارت بهداشت برای تأمین مایحتاج به‌ویژه در بخش دانشگاهی برای مقابله با کرونا اختصاص داده می‌شود. او همچنین با تأکید بر لزوم هماهنگی در توزیع کمک‌های مردمی و غیردولتی برای مهار کرونا، گفت: کمک‌هایی که ستاد اجرایی فرمان امام، سپاه و ارتش و نیروهای مسلح و خیرین برای مقابله با کرونا انجام می‌دهند نیاز به هماهنگی دارد که در همه بخش‌ها این کمک‌ها به درستی پخش شود که در این زمینه کار به معاون اول سپرده شده است تا با این بخش‌ها جلسه‌ای برگزار کند و هماهنگی‌ها را افزایش دهد. روحانی افزود: خیرین هم باید به مردمی که تحت فشار قرار گرفته‌اند بیشتر از گذشته کمک کنند. دولت تصمیمات خوبی برای مقابله با کرونا گرفته است و در عین حال این را می‌دانیم که همه کشورهایی که اوضاع اقتصادی خوبی هم دارند بعد از شیوع کرونا با مشکلاتی مواجه شده‌اند.

بازگشایی تدریجی کسب‌وکارها

رئیس‌جمهوری در جلسه دیروز با اشاره به اینکه بخشی از بنگاه‌های تعطیل شده به دستور ستاد ملی کرونا پرریسک محسوب می‌شوند، گفت: این مشاغل تا اطلاع ثانوی فعال نمی‌شوند؛ اما در ستاد ملی مقابله با کرونا و در گروه‌های کارشناسی بحث می‌شود که آنها چه زمانی می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند. روحانی در ادامه با اشاره به جلسه 2 روز پیش ستاد ملی کرونا درباره بازگشایی کسب‌وکارها، گفت: در ستاد ملی کرونا هم توضیح دادیم که این بازگشایی پلکانی است و به همان اندازه که شرایط بهداشتی مهیاتر می‌شود و وزارت بهداشت و درمان به ما می‌گوید، به همان نسبت می‌توانیم گشایش بیشتری را ایجاد کنیم. او با تأکید بر اینکه حتی با بازگشایی کسب وکارها نیز رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضروری است، گفت: مردم باید توجه کنند هر کجا گشایشی حاصل می‌شود، این بدان معنا نیست اصولی که بهداشت و درمان به‌عنوان فاصله‌گذاری هوشمند مدنظر قرار داده، به آن اصول توجه نشود؛ همه کسب‌وکارها و همه آنهایی که فعالیت می‌کنند اعم از تولیدی، توزیعی و خدماتی باید آن اصولی که به‌عنوان پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده و اعلام می‌شود و روی آنها توافق می‌شود؛ همه باید مراعات کنند و همانطور که دیروز تأکید کردم در خانه ماندن به‌عنوان یک اصل همچنان باید مدنظر باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار