معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: به‌صورت معمول روزانه چهار تن زباله عفونی و بیمارستانی در استان تولید می‌شده اما این ایام که پیک مصرف تولید زباله عفونی و بیمارستان است این زباله‌ها، به ۱۰ تن افزایش‌یافته است.
کد خبر: ۸۳۵۵۸۸
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۷ 02 April 2020

به گزارش تابناک قم، محسن بهشتی در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان در سالن جلسات استانداری، به استقرار دستگاه اتوکلاو در بیمارستان‌های قم که به دستور مدیریت پسماند انجام‌شده است اشاره و اظهار داشت: مسئولان دانشگاه علوم پزشکی می‌گویند برای خرید این دستگاه‌ها هزینه زیادی کرده‌ایم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم افزود: با این دستگاه‌ها، زباله‌های عفونی که جزء زباله‌های پرخطر هستند کم‌خطر شده و این زباله‌ها، قابل دفن و قابل‌حمل هستند.

وی بیان کرد: به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی آن‌کسی که می‌گوید امحاء و زباله‌سوزی زباله‌های عفونی، به عهده تولیدکننده زباله است درست نبوده و انجام این کار به عهده ما نیست چراکه این دانشگاه برای خرید دستگاه اتوکلاو هزینه کرده‌ است؛ درنتیجه دیگر نمی‌توانیم درزمینهٔ زباله‌های هزینه سوز هزینه کنیم.

بهشتی با بیان اینکه قیمت دستگاه زباله‌سوز بین ده الی 40 میلیارد تومان متفاوت است، تصریح کرد: شرکت‌ها این ایام تعطیل هستند و امکان اینکه استعلامی از قیمت‌ها گرفته شود وجود ندارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: به‌صورت معمول روزانه چهار تن زباله عفونی و بیمارستانی در استان تولید می‌شده اما این ایام که پیک مصرف تولید زباله عفونی و بیمارستان است این زباله‌ها، به 10 تن افزایش‌یافته است.

وی به بیان راهکارهایی برای حل مشکل زباله‌های عفونی پرداخت و ابراز کرد: نخستین راهکار استفاده از سرمایه‌گذار است که شهرداری اعلام کرده سرمایه‌گذار در این زمینه ورود کرده است اما بحثی که مطرح بوده این است که زباله‌های بیمارستان‌ها، مطب‌ها و درمانگاه‌هایی که تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی است در اختیار آن شرکت قرار دهیم؛ در این صورت، جانمایی این زباله‌ها را در سایت البرز پیشنهاد دادیم که در جلسه نیز مصوب شد.

بهشتی راهکار دوم را استفاده از ظرفیت خیرین عنوان کرد و افزود: طبق قانون مدیریت پسماند، متولی تولید زباله‌های خاص مانند زباله‌های عفونی، صنعتی و ساختمانی دانشگاه علوم پزشکی است؛ به این معنی که مسئله زباله‌های عفونی را خود دانشگاه علوم پزشکی باید تعیین تکلیف کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم ادامه داد: دانشگاه می‌گوید زباله‌های عفونی را توسط دستگاه اتوکلاو کم‌خطر می‌کنند و این زباله‌ها دیگر خطری ندارند، این زباله‌ها توسط شرکتی که با شهرداری قرارداد دارد حمل شده و در سایت البرز دفن می‌شوند، درحالی‌که ما می‌گوییم این زباله‌ها کم‌خطر نبوده و باید در سایت البرز سوزانده شوند.

وی راهکار سوم را امحاء زباله‌های عفونی برشمرد و با اشاره به مناسب بودن جانمایی سایت البرز گفت این سایت نه به شهر قم نزدیک است و نه جهت وزش بادها به سمت این سایت است؛ ان‌شاءالله در جلسه بعدی مشخص می‌کنیم استفاده از کدام‌یک از این گزینه‌ها به‌صرفه‌تر است.

تجهیز بیمارستان‌های قم به دستگاه زباله‌سوز ضروری است

عبدالله جلالی نیز در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان در سالن جلسات استانداری، با تأکید بر مجهز شدن بیمارستان‌های قم به دستگاه زباله‌سوز اظهار داشت: انجام این مهم یک ضرورت است.

رئیس شورای شهر قم با اشاره به تولید روزانه ده تن زباله عفونی در قم گفت: وقتی برای دفن اموات پروتکل داریم، آیا بهتر نیست نسبت به دفن پسماندهای عفونی حساسیت و جدیت بیشتری داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه تجهیز بیمارستان‌های قم به دستگاه زباله‌سوز کاری ضروری است، تأکید کرد: در این رابطه به نظر مکتوب و مشخص دانشگاه علوم پزشکی، استانداری، شهرداری و شورا نیاز داریم تا ببینیم آیا انجام این کار ضرورتی دارد یا نه.

جلالی با اعلام نظر شورا در این رابطه مطرح کرد: شورا معتقد است انجام این کار یک ضرورت است اما نظر محیط‌زیست و یا دانشگاه علوم پزشکی را نمی‌دانیم، بنابراین در این مورد باید به یک اجماع برسیم.

وی همچنین در ادامه با گلایه از بالا بودن قیمت برخی کالاها و اقلام اساسی و موردنیاز مردم مانند میوه و سبزی ابراز کرد: مردم از این بابت نگران بوده و گلایه‌مند هستند؛ چراکه در مناطق مختلف قیمت‌ها متفاوت است.

جلالی با تأکید بر لزوم نظارت بیشتر بر قیمت این کالاها عنوان کرد: مصادیقی سراغ داریم که برای نمونه، در یک فروشگاه قیمت پیاز صبح شش هزار تومان بوده، ظهر قیمت آن به 8500 تومان رسیده و عصر همان روز مجدد قیمت این محصول کاهش‌یافته و 7500 تومان شده است.

رئیس شورای شهر قم در ادامه ضمن قدردانی از اطلاع‌رسانی‌ها و آگاهی‌بخشی‌هایی که در راستای مقابله با ویروس کرونا در میان مردم می‌شود، اظهار داشت: این آگاهی بخشی برای فرهنگ‌سازی خوب بوده اما به‌عنوان نماینده مردم می‌گوییم که در میان آن‌ها ترس ایجاد نکنید؛ آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی لازم است اما مردم را نباید ترساند.

توزیع بسته های حمایتی برای بیماران نیازمند‌ کرونایی توسط سپاه قم انجام می‌شود

حجت الاسلام سید محمد آتش زر نیز در همین جلسه اظهار داشت: پس از اتمام کرونا بحران در قم ایجاد می شود که کارگران روزمزد و مغازه داران با آن روبرو می شوند.

وی افزود: با توجه شیوع ویروس کرونا کارگران و مغازه دارانی که ضعیف هستند یک الی دو ماه درآمدی به دست نیاوردند و هرچه درآمد داشتند مصرف کردند که این موضوع سبب می شود با مشکلات مالی شدیدی روبرو شوند.

عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به لزوم کمک به نیازمندان مبتلا به کرونا تصریح کرد: نهادی باید در این زمینه ورود پیدا کند و مسئول هماهنگی های لازم در راستای کمک به اقشار آسیب پذیراستان باشد.

آتش زر گفت: سپاه علی بن ابیطالب(ع) بسته های غذایی برای اقشار مستضعف توزیع می‌کند و کمیته امداد استان و بهزیستی و موکب حضرت معصومه(س) نیز در این زمینه اقدامات خوبی انجام دادند.

عضو شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: تکیه شاه خراسان بیماران نیازمند مبتلا به کرونا را شناسایی‌کرده و به 6 هزار نفر از بیماران مستضعف کمک کرده است.

وی عنوان کرد: نهادی باید متولی شود و در زمینه کمک به اقشار ضعیف استان برنامه‌ریزی داشته باشد تا کمیته امداد و بهزیستی کمک‌های خود را بدون مشکل توزیع کنند و دوباره کاری نشود.

آتش زر خاطر نشان کرد: افراد آبروداری به خاطر شیوع بیماری کرونا با مشکلات مالی شدیدی روبرو شدند که هیچ گاه تصور نمی‌کردند این گونه دست شان خالی شود که باید ضمن شناسایی این عزیزان به آنها بسته‌های حمایتی داده شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار