چهار میلیون نفر از اقشار آسیب دیده از کرونا، در پی دریافت وام ۲ میلیونی بدون ضامن برای امرار معاش و تقویت بنیه اقتصادی خود به بن بست خورده‌اند.
کد خبر: ۸۳۴۵۴۶
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۶ 28 March 2020

پرداخت کمک معیشتی کرونا در گام نخست متوقف شد!

به گزارش تابناک سمنان: با ورود ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از مشاغل، کسبه و برخی از تولیدی‌ها با ضررهای قابل توجهی مواجه شدند. دولت در این راستا قول پرداخت‌های اعتباری و نقدی را به ۷ میلیون نفر داد و با پرداخت ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان وجه نقد به ۳ میلیون نفر، نیمی از این قول را عملی کرد.

اما در این بین ۴ میلیون نفر از اقشار آسیب دیده از کرونا، هنوز در پی دریافت وام ۲ میلیونی بدون ضامن برای امرار معاش و تقویت بنیه اقتصادی خود هستند.

خبرنگار ما ابتدا به سازمان برنامه و بودجه مراجعه کرد تا زمان و نحوه اعطای این تسهیلات را جویا شود.

یک منبع آگاه در سازمان برنامه و بودجه در ابتدا متن مصوبه هیئت دولت را برای خبرنگار ما قرائت کرد و گفت: طبق ماده ۲ مصوبه دولت اقشار فاقد درآمد ثابت از قبیل رانندگان تاکسی، دستفروشان و کارگران فصلی و روزمزد تا سقف چهار میلیون خانوار «به تشخیص وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» مشمول برخورداری از مزایای این طرح هستند.

او ادامه داد: در ماده ۳ این مصوبه آمده است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است اقشار مشمول این مصوبه را از طریق "ثبت نام" یا "پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان" شناسایی و جهت واریز مبلغ خرید اعتباری به "بانک‌های عامل" معرفی کند. "بانک‌های عامل" بانک‌هایی هستند که "یارانه نقدی" و "کمک حمایت معیشتی" را ماهانه به حساب سرپرست خانوار واریز می‌کنند.

این مقام مسئول تاکید کرد: بانک‌های عامل" موظفند ظرف ۴۸ ساعت پس از اعلام "وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی" برای خانوار‌های یک نفره ۱۰ میلیون ریال و برای سایر خانوار‌ها مبلغ ۲۰ میلیون ریال اعتبار خرید منظور کنند.

او گفت: بازپرداخت اقساط طی ۲۷ ماه (سه ماه دوره تنفس و ۲۴ ماه دوره اقساط) با نرخ سود ۱۲ درصد است. گیرندگان اعتبار ۴ درصد از این نرخ را پرداخت می‌کنند و ۸ درصد مابقی را سازمان برنامه و بودجه به بانک‌های عامل پس از دوره تنفس پرداخت خواهد کرد.

پس از بررسی این موضوع سراغ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رفتیم که تنها به یک جمله" وظیفه ما شناسایی است و پرداخت بر عهده سازمان برنامه و بودجه است" بسنده کردند!

این پاسکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد که نیمی از قول هیئت دولت بر مبنای اعطای وام با ضعف مدیریتی این نهاد همراه است و هنوز مراحل شناسایی برای پرداخت این تسهیلات ناچیز انجام نشده است. تسهیلاتی که امروز هم آقای روحانی رئیس جمهور به آن تاکید کرد و از پرداخت آن به ۴ میلیون نفر خبر داد.

بهتر است در چنین شرایط حساسی، با هماهنگی‌ بین وزارتخانه‌‌ها، زندگی اقتصادی اقشار آسیب دیده تا حدودی تسهیل شود و بحران ایجاد "فاصله‌گذاری اجتماعی" منجر نشود که این طرح به فراموشی سپرده شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار