روستائیان بخش کلیجانرستاق و دودانگه شهرستان ساری برای پیشگیری از گسترش ویروس کرونا، با مشارکت فعالانه ، رفت و آمدهای غیرضروری را کاهش دادند.
کد خبر: ۸۳۱۷۴۴
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۳ 16 March 2020

ویروس کرونا تعطیلات زودهنگام را برای برخی از مردم به وجود آورده است. آن دسته از افراد که شغل دولتی ندارند و کارمند نیستند و به نسبت در شرایط رفاه بهتری به سر می‌برند با استفاده از تعطیلات پیش نوروز، وارد برخی از روستاهای مازندران شده‌اند. این افراد که به اصطلاح خوش‌نشین نامیده می‌شوند یا از اهالی روستا اما ساکن در شهر هستند که در تعطیلات به روستای خود عزیمت می‌کنند یا افرادی از استان‌های همجوار و مالک ویلا در بخش‌های مختلف خوش آب و هوای مازندران هستند و با وجود توصیه‌ها مبنی بر نرفتن به سفر، اما با استفاده از حق مالکانه خود، راهی مازندران شده و می‌خواهند از ویلای خود استفاده کنند. روستائیان در مناطق مختلف برای ادای سهم خود در پیشگیری از گسترش کرونا، رفت و آمدها را کاهش داده و از مالکان ویلاها نیز خواسته‌اند در این جهت همکاری کنند.

در خانه بمانید

علی رمضانی پاجی از اهالی روستای پاجی میانا به ایرنا گفت: برغم تذکر به برخی خوش نشین ها و ویلاداران، مبنی بر رعایت پروتکل‌های ستاد مقابله با پیشگیری از کرونا اما شاهد برخی از رفت و آمدها در روستا بودیم.
وی اظهار کرد: امشب تعدادی از جوانان پاجی میانا با رعایت ادب و متانت به این افراد تذکر دادند یا در ویلاهای خود بمانند و خارج نشوند یا سریع‌تر روستا را ترک کنند که البته عده‌ای از این افراد در ابتدا همکاری نکردند اما با تاکید جوانان مبنی بر ترک روستا، متعهد شدند از خانه‌های خود خارج نشوند.
رمضانی تصریح کرد: اغلب پدرها و مادرها در روستا ساکن هستند و فرزندان آنها در شهر زندگی می‌کنند و آخر هفته‌ها به دیدار پدر و مادر خود می‌آیند و البته فعلا از ورود این افراد هم به روستا جلوگیری می‌شود تا کرونا کنترل شود.

روستای پاجی‌ میانا در ۸۵ کیلومتری جنوب ساری و در بخش دودانگه قرار دارد.در این روستا حدود یکصد خانوار در ویلاهای خود ساکن هستند. پاجی میانا ۴۰۰ خانوار ثابت و ۷۰۰ خانوار متغیر دارد، اغلب مردم کشاورز ، دامدار و یا بازنشسته هستند.

یک مرد ۷۰ ساله در روستای پاجی میانا بر اثر ابتدا به کرونا فوت کرده است.

پذیرای مهمان نیستیم

عضو شورای اسلامی روستای سنگده ساری هم به ایرنا گفت: حدود سه هفته است که ورودی روستا از ۲ طرف ساری و زیراب را بستیم و از ورود خوش‌نشین‌ها به روستا خبری نیست.

قربانعلی خنکدار با بیان اینکه از مالکان ویلا در روستای سنگده تقاضا کردیم برای حفظ جان خود و دیگران و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، به روستا نیایند، افزود: اهالی روستا هم در این شرایط نمی‌توانند پذیرای مهمان باشند.

وی اظهار کرد: اهالی روستاهای اطراف که برای خرید مواد غذایی و یا استفاده از درمانگاه به روستای سنگده مراجعه می‌کنند با رعایت مسائل بهداشتی وارد روستا شده و پس از انجام کار خود، از روستا خارج می‌شوند.

عضو شورای اسلامی روستای سنگده تصریح کرد: اغلب کسانی که در سنگده زندگی می‌کنند افراد مسن هستند که فرزندان آنها در شهر به سر می‌برند، در این شرایط حفظ جان اهالی ساکن در روستا که از افراد مسن هستند برای ما اهمیت دارد.

خنکدار خاطرنشان کرد: روستای سنگده دارای ۲هزار نفر جمعیت ثابت و یکهزار و یکصد مشترک آب و برق است.روستای سنگده در ۸۵ کیلومتری شهر ساری از روستاهای خوش‌نشین در بخش دودانگه شهرستان ساری است.

ورود ممنوع حتی برای اقوام

بخش کلیجانرستاق، نزدیک‌ترین روستاها را به شهر ساری دارد. در این بخش هم افراد مسن در روستاها ساکن هستند و فرزندانشان در شهر زندگی می‌کنند و اغلب آخر هفته‌ها به روستا می‌روند.

بخشدار کلیجانرستاق به ایرنا گفت: درصد بالایی از مردم بخش کلیجانرستاق به ویژه در روستاهای بالادست را افراد مسن یا بالای ۵۰ سال تشکیل می‌دهند که در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

مرتضی بابایی ادامه داد: تراکم جمعیت در روستاهای بخش کلیجانرستاق به این شکل است که هر چه روستاها به شهر نزدیک‌تر باشند سکونت دائم جوانان هم در روستا بیشتر است و هر چه این فاصله بیشتر باشد سکونت افراد شاغل در شهر، کمتر است و اغلب پدران و مادران در سنین بالا در روستا ساکن باقی می‌مانند.

وی با بیان اینکه فضای روستاها به دلیل تعداد کم خانوار، در چنین مواقعی بکر است و این بکر بودن باعث افزایش تعداد خوش‌نشینان می‌شود، تصریح کرد: به عنوان نمونه در روستای افراچال بالغ بر یکصد واحد مسکونی از سوی این افراد احداث شده است.

این مسئول یادآور شد: اگر مردم همکاری کنند و تردد را به حداقل کاهش دهند کرونا به روستاها وارد نمی‌شود ضمن اینکه تاکنون هم در روستاهای این بخش مورد مشکوک به کرونا نداشتیم.

بابایی با اشاره به اینکه روستاها به دلیل آلودگی دامی در معرض خطر قرار دارند، اظهار کرد: اگرچه زنجیره انتقال کرونا هنوز به روستاهای بخش کلیجانرستاق نرسیده اما اگر مورد مثبت کرونا در روستاها دیده شود به دلیل آلودگی دامی ممکن است مردم روستا در معرض آسیب بیشتری قرار گیرند.

وی افزود: مردم روستا در مجاورت دام و طیور قرار دارند و آلودگی ناشی از فضولات حیوانی، روستا را فضای مستعد برای شیوع کرونا قرار می‌دهد اما با کنترل رفت و آمدها می‌توان بر این ویروس غلبه کرد.

بابایی با اشاره به اینکه با ابزار و وسایل ارتباطی از جمله تماس تلفنی، پیامک و همچنین از طریق فضای مجازی و نرم‌افزارهای موبایل محور، درباره ویروس کرونا به روستائیان اطلاع‌رسانی کردیم، گفت: از مالکان ویلا در مناطق روستایی هم تقاضا کردیم برای حفظ جان خود و اهالی روستا، در این مقطع به ویلای خود مراجعه نکنند.

وی با بیان اینکه برخی گردشگران از خراسان رضوی و گیلان قصد ورود به روستاهای منطقه داشتند، افزود: این گردشگران را از ورودی روستای پهنه‌کلا برگشت دادیم و در این زمینه دهیاران، اعضای شورای اسلامی روستاها، بسیج مردمی و پاسگاه هولار با ما همکاری دارند.

بخشدار کلیجانرستاق با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌کنیم در ایام نوروز، فرزندان بر اساس سنت، به دیدار پدران ومادران خود بیایند که ساکن روستا هستند، اظهار کرد: نیازمند همکاری رسانه‌ها هستیم تا بدون تنش اجتماعی، از ورود افراد به روستاها جلوگیری کنیم.

وی افزود: دوستانه، محترمانه و به دور از فضای جبر، از مردم روستاهای بخش کلیجانرستاق تقاضا داریم رفت و آمدها را به حداقل رسانده و از پذیرش مهمان، ولو فرزندان خود در این شرایط خودداری کنند.

بابایی ادامه داد: نهضت تولید ماسک را هم در بخش کلیجانرستاق راه‌اندازی کردیم تا ماسک را در اختیار اهالی روستا و دهیاران قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: چندین مرحله عملیات گندزدایی را در روستاهای منطقه انجام دادیم تا به سهم خود در پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، اقدام کنیم.

بخش کلیجانرستاق ساری دارای ۴۷ روستا و حدود ۱۳هزار نفر جمعیت است./ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار