مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: آزادراه همت - کرج فردا با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد و با افتتاح آن، دسترسی‌های تهران و کرج به دو آزادراه افزایش می یابد.
کد خبر: ۸۳۱۵۵۶
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳ 16 March 2020

افتتاح آزادراه ۱۰ ساله همت - کرج فردا با حضور روحانی

به گزارش «تابناک البرز»؛ قرار است فردا (سه شنبه ۲۷ اسفند) آزادراه شهید همت - کرج با حضور حسن روحانی رئیس جمهور و محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی پس از ۱۰ سال کلنگ زنی پروژه، به بهره برداری برسد.

این آزادراه ۱۴.۵ کیلومتری از انتهای بزرگراه شهید خرازی در منطقه ۲۲ تهران آغاز شده و در ابتدای جاده چالوس، به پایان می‌رسد.

آزادراه همت-کرج که سال ۸۸ کلنگ آن با حضور رئیس جمهور وقت زده شد، قرار بود سال ۸۹ به طور کامل به بهره برداری برسد؛ اما به دلیل سنگین بودن عملیات راهسازی این محور، ۲۳ آبان ۹۱ با حضور معاون اول رئیس جمهور وقت، قطعه اول آن به طول ۵.۵ کیلومتر افتتاح شد که در ۶ سال اخیر زیر بار ترافیک قرار داشت.

در همین ارتباط، خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در این باره گفت: قطعه دوم آن نیز از محدوده گرمدره تا شهرک جهان نمای کرج به طول ۵.۱ کیلومتر و قطعه سوم این مسیر از شهرک جهان نما تا ابتدای تونل امیرکبیر (ابتدای جاده چالوس) به طور ۴.۵ کیلومتر که به آزادراه کنارگذر شمالی کرج متصل می‌شود، در پروژه‌ای است که قرار است فردا با حضور رئیس جمهور افتتاح شود.

وی افزود: مهم‌ترین گره طولانی شدن این پروژه، وجود پل‌های متصل کننده آزادراه همت-کرج به آزادراه فعلی تهران-کرج، وجود ۲ پادگان در مسیر که برای تخلیه آنها رایزنی گسترده‌ای صورت گرفت و نیز وجود یک شهرک مسکونی در این محور بود که ساکنان آن حاضر به تخلیه حتی در برابر دریافت واحد مسکونی دیگر هم نبودند.

خادمی هزینه احداث قطعه اول ۵.۵ کیلومتری این آزادراه را در سال‌های ۸۸ تا ۹۱، ۴۰ میلیارد تومان عنوان و اظهار کرد: این رقم با توجه به هزینه‌های آن زمان انجام شد اما اگر بخواهیم ارزش فعلی آن را تعیین کنیم، به خصوص با توجه به هزینه بالای مالکیت اراضی اطراف این آزادراه در سال‌های اخیر، هزینه ساخت قطعات بعدی، چند ده برابر این رقم برآورد می‌شود.

معاون وزیر راه ادامه داد: قطعات دوم و سوم این آزادراه با هزینه‌ای بالغ بر ۵۵۰ میلیارد تومان احداث شده که ۳۸ درصد آن معادل ۲۰۰ میلیارد تومان صرفاً برای تملک اراضی اختصاص یافت؛ ضمن اینکه هنوز پل‌های اتصال به آزادراه کنارگذر شمالی کرج احداث نشده که ۸۰ میلیارد تومان نیز برای ساخت این پل‌ها باید هزینه کنیم.

وی تأکید کرد: نرخ عوارض این آزادراه هنوز مشخص نیست و قرار است فردا با حضور رئیس جمهور این نرخ اعلام شود.

به گفته خدایار خاشع دبیر انجمن آزادراه‌ها، پیش بینی شده تا با افتتاح این آزادراه، ۳۵ درصد از بار ترافیکی آزادراه تهران-کرج به آزادراه دوم اتصالی میان پایتخت و استان البرز (همت-کرج) منتقل شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار