قابل توجه شورای سیاست گذاری
حال این سوال مطرح می شود که کرونا به عنوان یک معظل بزرگ منطقه ای و جهانی باید یکی از مهمترین ارکان نظام اجتماعی مسلمانان را به همین راحتی از چرخه عملکرد خارج کند؟ آیا سکوت چند هفته اخیر ائمه جمعه ، خصوصا در مبارزه با ویروس کرونا توجیه پذیر است؟
کد خبر: ۸۳۰۷۶۹
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴ 13 March 2020
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، روزهای سخت شیوع کرونا و تبعات ان سراسر کشور و بسیاری از مناطق جهان را در بر گرفته است که در این بین فعالیت های معمول در همه زمینه ها دستخوش تغییر و حتی برخی هم از حرکت باز ایستاده است.
فعالیت های اقتصادی ، فرهنگی ، آموزشی و حتی سیاسی از حالت معمول خود خارج شده است . در این بین اما برخی حوزه ها با استفاده از ظرفیت هایی همانند فضای مجازی به نوعی تغییر در شیوه ارائه فعالیت های خود روی آورده اند بلکه بتوانند ، حداقلی از فعالیت های خود را سر پا نگه دارند . برای نمونه آموزش و پرورش با استفاده از ظرفیت فضای مجازی اقدام به ادامه روند فرایند یاددهی - یادگیری کرده است . در این زمینه بسیاری از معلمین دروس (مقطع متوسطه اول و دوم) یا کلاس ها (مقطع ابتدایی) شخصا با تشکیل گروه های مجازی و با عضویت دانش آموزان اقدام به ارائه محتوای آموزشی می کنند که بسیاری از این معلمان عملکرد خوب و مورد توجهی داشته اند.
در حوزه کارهای فرهنگی و آموزشی ، ظرفیت فضای مجازی بسیار موثر و کارا است و به هر میزان که طرفین (ارائه دهنده محتوا و استفاده کننده محتوا) جدیت نشان دهند به همان میزان بهره وری بالا می رود.
یکی از حوزه هایی که در زمینه های مختلف فرهنگی ، آموزشی ، سیاسی و اجتماعی ، معمولا نمود مشخصی در سطح جامعه داشته است ، نماز جمعه ، بویژه خطبه های آن است که به تناسب توانایی های هر امام جمعه ، عملکرد و بازخورد ان در سطح جامعه موثر بوده است.
این هفته برای چندمین هفته پیاپی ، نماز جمعه های سراسر کشور تعطیل شده است و به تبع آن اهداف تعریف شده برای این تجمع عبادی ، سیاسی ، فرهنگی بر زمین مانده در حالی که در طی چند هفته اخیر متاسفانه سکوتی عجیب کلیه ائمه جمعه را فرا گرفته است !
در کهگیلویه و بویراحمد و بیشتر مناطق کشور ، خطبه های نماز جمعه در چند بخش برای نمازگزاران بیان می شود.
  • بخش عبادی ان که معمولا به موضوعات احکام دین و ترویج شریعت می پردازد .
  • بخش سیاسی که به موضوعات روز سیاسی در منطقه ، ایران و جهان اختصاص دارد.
  • بخش فرهنگی و اجتماعی که به مسائل فرهنگی و اجتماعی روز منطقه ، ایران گاها جهانی می پردازد.
  • بخش مشکلات منطقه که برای مناطق محرومی مانند کهگیلویه و بویراحمد بهترین مکان برای بیان و درخواست رفع کمبودها و تقاضاها از مسئولین اجرایی یا همان دولت است.
  • بخش های متعدد دیگری وجود دارد که به فراخور زمان و لزوم ، مطرح می شوند.
سکوت عجیب ائمه جمعه در روزهای کرونایی
 
سکوت عجیب ائمه جمعه در روزهای کرونایی
حال این سوال مطرح می شود که کرونا به عنوان یک معظل بزرگ منطقه ای و جهانی باید یکی از مهمترین ارکان نظام اجتماعی مسلمانان را به همین راحتی از چرخه عملکرد خارج کند؟ آیا سکوت چند هفته اخیر ائمه جمعه ، خصوصا در مبارزه با ویروس کرونا توجیه پذیر است؟
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ضمن انتقاد از سکوت و بی برنامگی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان ، پیشنهاد می کند ، این شورا به صورت مدیریت شده و هر ائمه جمعه هم به صورت منطقه ای ، هر هفته و در زمان معمول برگزاری نماز جمعه ، موضوعات روز خصوصا در بحث احکام دین و شریعت ، مشکلات منطقه ، موضوعات فرهنگی و در صورت داشتن پیشنهادات کمک کننده به مسئولان در موضوع مدیریت این بیماری ، محتواهای محدود ، مختصر اما مفید را از طریق ظرفیت رسانه ها و فضای مجازی در اختیار مخاطبان قرار دهند.
شاید در حوزه سیاسی انتقاداتی بر عملکرد برخی ائمه جمعه خصوصا در بحث جانبداری از طیف و گروه های سیاسی وارد باشد اما در خصوص دیگر حوزه هایی که تشکیل دهنده محتوای خطبه های نماز جمعه است ، بی شک خلا ائمه جمعه محسوس است و انتظار از امامان جمعه این است که حداقل برای "مخاطبان هر هفته خود در مصلی ها" که این روزها مجبور به ماندن در خانه هستند ، تولید محتوا کرده و از طریق رسانه ها و فضای مجازی  در اختیار آنان قرار دهند.
ائمه جمعه می توانند با کسب اخبار و درخواست های مسئولین متولی مقابله با کرونا و مطالعه موردی در خصوص موضوع (کرونا) یا موضوعات روز ، به مدیریت مخاطبان خود در بسیج همگانی مبارزه با این بیماری کمک کنند چرا که باید بپذیریم بخشی از جامعه نسبت به تذکرات ائمه جمعه حرف شنوی بیشتری دارند.
به هر جهت سکوت این روزهای ائمه جمعه نوعی مسولیت ناپذیری اجتماعی محسوب می شود که باید امیدوار بود این رویه تغییر یابد.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
شوخی میکنید.کاسبیشان خوابیده .....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
"سکوت عجیب ائمه جمعه در روزهای کرونایی"
چون از کرونا روایت نداریم. چه بگویند!!!!
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
مفت خوریشون تکمیل شد قبلا یه روز کار می کردن الان همونم ندارن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
ویروس که مو نداشته که تار زلفش آقایان را تحریک کند تا در باب خطر امنتیتی زلف کرونا بگویند.
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
متاسفانه اءمه جمعه ما از خودشون چیزی ندارند بگن......هر چی به اونها دیکته بشه میگن.....بخاطر همینه که نماز جمعه هامون خلوت شدند.....دیگه نماز جمعه برای کشور ما یک تریبون مهم نیست.....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
حالا چرا مثبت منفی کامنت ها را بستی ؟
ماه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
الکی میگی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار