پس از شناسایی و بستری شدن موارد مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا در نقاط مختلف کشور و انجام معاینات و تست‌های ویژه روی ایشان، شمار مبتلایان به ویروس به ۹۰۰۰ تن افزایش یافت این در حالی است که کهگیلویه و بویراحمد در زمره استان هایی قرار گرفته است که آمار مبتلایان ان چندان افزایش ندارد!
کد خبر: ۸۳۰۳۷۲
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۸ 11 March 2020

پس از شناسایی و بستری شدن موارد مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا در نقاط مختلف کشور و انجام معاینات و تست‌های ویژه روی ایشان، شمار مبتلایان به ویروس به ۹۰۰۰ تن افزایش یافت این در حالی است که کهگیلویه و بویراحمد در زمره استان هایی قرار گرفته است که آمار مبتلایان ان چندان افزایش ندارد!

به گزارش « تابناک کهگیلویه و بویراحمد »؛ دکتر کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی و سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان گفت: با بررسی‌های انجام شده از میان افراد مشکوک، تا کنون ابتلای تعدادی از افراد از نظر ابتلا به ویروس کووید-۱۹ بر اساس شواهد آزمایشگاهی، قطعی گزارش شده و بر اساس آخرین نتایج آزمایش‌ها، ابتلای ۹۵۸ مورد جدید از ظهر گذشته تا امروز قطعی شده است.

وی با یادآوری این نکته که امروز بر خلاف روز‌های گذشته، آمار تجمیعی استان‌ها را ارائه نخواهد کرد و این روند را گهگاه در روز‌های آتی نیز تکرار خواهد کرد تا تصویر بهتری از وضعیت شیوع ویروس در کشور به عموم ارائه شود، آمار مبتلایان قطعی به ویروس در ۲۴ ساعت اخیر (از ظهر روز گذشته تا ظهر امروز) در استان‌های کشورمان را بدین ترتیب اعلام کرد؛

آخرین آمار مبتلایان کوئید 19 در ایران / از درجا زدن امار کهگیلویه و بویراحمد خوشحال باشیم یا نگران؟

برای مشاهده آخرین و به روزترین آمار مبتلایان، جان باختگان و بهبود یافتگان ویروس کرونا در ایران به صورت نقشه پویا، به اینجا بروید و برای مشاهده آمارها به صورت نمودارهای خطی و میله‌ای در بازه‌های زمانی متفاوت، اینجا را کلیک کنید.


تهران ۲۵۶ مورد، اصفهان ۱۷۰ مورد، قم ۵۳ مورد، مازندران ۳۲ مورد، گیلان ۵ مورد، مرکزی ۳۱ مورد، سمنان ۶۳ مورد، قزوین ۲۷ مورد، البرز ۴۵ مورد، گلستان ۹ مورد، خراسان رضوی ۳۴ مورد، فارس ۱۹ مورد، لرستان ۹ مورد، آذربایجان شرقی ۲۹ مورد، خوزستان ۱۷ مورد، یزد ۲۳ مورد، زنجان ۲۲ مورد، کردستان ۶ مورد، اردبیل یک مورد، کرمانشاه ۸ مورد، کرمان ۱۸ مورد، همدان ۷ مورد، سیستان و بلوچستان ۴ مورد، هرمزگان ۱۰ موردف خراسان جنوبی ۱۵ مورد، خراسان شمالی ۱۱ مورد، چهارمحال و بختیاری یک مورد، ایلام ۶ مورد و آذربایجان غربی ۲۷ مورد.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت افزود: متاسفانه در ۲۴ ساعت اخیر، ۶۳ تن از مبتلایان جانشان را از دست داده اند؛ بنابراین، تا ظهر امروز آمار جان باختگان این بیماری در کشورمان به ۳۵۴ تن رسیده است. همچنین تا به امروز خوشبختانه ۲۹۵۹ تن بهبود یافته‌اند.

جهانپور در ادامه با یادآوری تداوم توصیه‌های بهداشتی در پیشگیری از ابتلا به بیماری، تاکید کرد: امسال مثل سال‌های گذشته نوروز نخواهیم داشت و اگر موارد پیشگیرانه و مراقبتی رعایت نشود، نوروز رنگ و بویی از جشن باستانی نخواهد داشت. امیدوارم مردم از سفر پرهیز کنند و برای خودشان و مردم شهر‌های دیگر و کادر درمانی موجبات زحمت را فراهم نیاورند.

از درجا زدن امار کهگیلویه و بویراحمد خوشحال باشیم یا نگران؟

اما در لابه لای آمار ارائه شده ، چند روزی است که علی رغم آمارهای گاها عجیب فضای مجازی ، در کهگیلویه و بویراحمد یک سکون آماری به چشم می خورد و یا در برخی روزها اصلا تغییری بوجود نمی آید و یا اگر تغییری بوجود می آید در حد و اندازه ای نیست که موجب نگرانی باشد! و این موضوع برای برخی باعث خوشحالی شده و برای برخی باعث نگرانی!

در اینکه ذاتا همه از پایین بودن آمار مبتلایان به کوئید 19 خوشحال هستند شکی نیست اما نکته ای دیگر مطرح می شود که باعث نگرانی می شود!

روز گذشته وقتی یک مرتبه آمار کرونایی ها استان از 9 نفر به 20 نفر (در پیج اینستا گرامی منتسب به رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ) اعلام شد و فورا این پست ، حذف شد و در طرف دیگر وزارت بهداشت آمار را از 9 به 11 رساند ، شک و گمان ها بالا گرفت و طبق معمول این روزهای فضای مجازی حرف و حدیث ها از دلایل این تغییرات آماری افزایش یافت!

ماجرا وقتی جالب تر و البته شک برانگیزتر شد که امروز هم در آمار اعلامی وزارت بهداشت ، کهگیلویه و بویراحمد ، هیچ افزایشی نداشت و روی همان عدد 11 مبتلا ماند! در حالی که همه منتظر اضافه شدن آمار روز گذشته (عدد20) طی امروز بودند که نشد! ضمن اینکه در برخی فضاهای مجازی به صورت گاهی جدی و گاهی طنز بیان می شود که زور "کرونا" به "لرها" نمی رسد ! جمله ای که باید در حد و اندازه همان طنز بماند و تصور نشود قوم "لر" روئین تن(کسی که بدنی نیرومند و آسیب ناپذیر دارد) است!

حال فرضیه ای دیگر مبتنی بر برخی خبرهای غیر رسمی و تایید نشده مطرح شده است ! بر اساس برخی گفته های غیر رسمی چند روزی است که استان کهگیلویه و بویراحمد در مواد لازم برای تهیه و ارسال نمونه های بیماران جهت آزمایش ، دچار کمبودها و مشکلاتی است و همین عامل باعث شده است ، نمونه ای ارسال نشود ! و برخی اینگونه در فضای مجازی مطرح کنند که به محض تهیه امکانات و انجام آزمایشات ، به یکباره آمار افزایش می یابد!

 حال به نظر می رسد مسئولین دانشگاه علوم پزشکی استان باید در یک پاسخ واقعی به دو نکته مهم در این زمینه توجه کنند که اولا ،در مورد آمار مبتلایان استان شفاف سازی شود و دوم اینکه در صورت کمبود امکانات ، رسانه ها ، مسئولان استانی و نمایندگان در یک اقدام هماهنگ از مسئولان کشوری مطالبه امکانات کنند.

به هر جهت اکنون در این زمینه لازم است دانشگاه علوم پزشکی کاملا شفاف موضوع را بیان کند چرا که در حالی که کل کشور در تب این موضوع ، داغ داغ است ، آمار بسیار پایین میتلایان به کرونا در استان بدون حتی یک فوتی ، احتمال می رود ، بی تفاوتی مردم استان در رعایت نکات بهداشتی از یک سو و هجوم گردشگران نوروزی بی مبالات به استان را از سوی دیگر در پی داشته باشد!

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
شهروند ساده لوح
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
اتفاقا این یک فاجعه یا هنان آتش زیر خاکستر هست چرا که قطعا تعداد زیادی از همشهریان آلوده هستند اما به پزشک مراجعه نمی کنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
درود تابناک .عالی نوشتی .نفست گرم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار