تابناک / استان گیلان با جاذبه‌های بی نظیر و دلنوازش در همه فصول سال میهمانان و گردشگران زیادی را به آغوش می‌کشد.
کد خبر: ۸۲۹۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۶ 07 March 2020

تابناک / استان گیلان با جاذبه‌های بی نظیر و دلنوازش در همه فصول سال میهمانان و گردشگران زیادی را به آغوش می‌کشد.

 
جاذبه‌های زیبا و دیدنی مانند جاده رنگارنگ اسالم - خلخال ، آبشار لاتون ،پارک جنگلی گیسوم ، شهرک تاریخی ماسوله ، عروس تالاب‌ها ، توربین‌های بادی ، سواحل شنی و جنگل‌های هیرکانی ذره‌ای از زیبایی‌های منحصربفرد این استان شمالی است.
استانی که وجود مردمان مهربان و میهمان نوازش این جاذبه‌ها را پررنگ‌تر کرده است.
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان سالانه بیش از ۵۰ میلیون مسافر به گیلان سفر می‌کند و حدود ۸۵ درصد آن‌ها در این استان زیبا اقامت می کنند.
شهرود امیر انتخابی از زیرساخت‌های گردشگری استان می‌گوید. وجود ۱۰۶ هتل، ۳۴ هتل آپارتمان، ۸۶ مجتمع گردشگری، ۵۰ میهمان پذیر، ۴۸ واحد بوم گردی، هزار و ۹۵۰ خانه مسافر و ۳۹۲ واحد بین راهی همه برای ایجاد خاطره‌ای خوش برای میهمانان ورودی گیلان تعبیه شده است.
گزارش مکتوب؛ سفر به گیلان با خودتان، برگشت با کرونا
چند مدتی است کرونا مسافری از چین با سفر در اطراف ایران بالاخره خود را به ایران رساند و در گیلان یکی از قطب های گردشگری نشان قرمز دریافت کرد.
گیلانی‌ها در طول تاریخ به همه ایرانی‌ها نشان دادند که میهمان نواز‌های خوبی هستند و مسافر‌ها را دوست دارند، اما این میزبان‌ها اکنون بیمارند و نای میهمان نوازی ندارند.
ایست؛ ورود ممنوع:
پس از شیوع ویروس منحوس کرونا در کشور و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها شمار زیادی از مسافران بدون توجه به توصیه‌های وزارت بهداشت و درمان بار سفر به مقصد گیلان بستند. گیلانی که خود یکی از کانون‌های اصلی کرونا ویروس است.
بطوری که استاندار گیلان همان وقت اعلام کرد که ۲۰ درصد حجم ورودی‌های گیلان افزایش یافته است.
وزارت بهداشت و درمان و مسئولان استانی بار‌ها از مردم خواستند تا به گیلان سفر نکنند و نگذارند این بار سوغات گیلان برای آن‌ها کرونا باشد، اما باز شهر‌های گیلان شاهد وجود مسافران استان‌های دیگر بود.
بالاخره ارسلان زارع استاندار گیلان صراحتا اعلام کرد که گیلانی‌ها از هم اکنون و در ایام نوروز امسال میهمان نمی‌پذیرند.
 
نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در گیلان هم باا علام اینکه گیلان خواستگاه توریسم و گردشگری است می‌گوید: به صراحت می‌گویم امروز گیلان کانوی کرونای کشور است و امکانات درمانی این استان زمان مریضی این مسافران جوابگو نیست.
دکتر محمد حسین قربانی بهترین ابزار را رعایت اصول خود مراقبتی و خود حفاظتی اعلام می‌کند.
گزارش مکتوب؛ سفر به گیلان با خودتان، برگشت با کروناعضو دیگر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم خواستار جدی گرفتن این وضعیت توسط مردم و گردشگران شد و گفت: توصیه‌های خشک و خالی در این شرایط کارساز نیست.
یکی از خواسته‌های دکترذبیح الله نیکفر در نامه به مسئولان کشوری ممانعت از ورود مسافران به گیلان بود.
تب سنجی در مرز‌های گیلان؛ چابکسر، رودبار و آستارا راهکاری دیگر برای کنترل ورود مسافر به گیلان است.
محمود قاسم نژاد معاون سیاسی استاندار گیلان کاهش سفر به گیلان را بدنبال اعلام قرنطینه کردن مسافر مشکوک در مرز‌های گیلان اعلام می‌کند و می‌گوید: در تمام مبادی ورودی اصلی گیلان تب سنجی از مسافران انجام می‌شود. اگر مشکوک به کرونا و یا مبتلا باشند ۱۴ روز قرنطینه می‌شوند.
مدیرکل جمعیت هلال احمر گیلان هم می‌گوید: از ۸ اسفند تا پایان ۱۶ اسفند به سرنشینان ۴۱ هزار و ۱۶۹ خودرو در ورودی‌های گیلان اطلاع رسانی مقابله با ویروس کرونا داده شده است.
مهدی ولی پور گفت:همچنین نیرو‌های هلال احمر ۱۲۴ هزار و ۷۹ مسافر را تب سنجی کردند.
گزارش مکتوب؛ سفر به گیلان با خودتان، برگشت با کرونامحدودیت تردد؛ راهکاری موثر، اما دیر:
پس از گذشت ۱۵ روز از اعلام ورود ناخوانده یک میهمان موزی به گیلان و حرف و حدیث‌های بسیار از حضور مسافران به این استان، دیروز سرهنگ نادر رحمانی رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا ممنوعیت تردد در استان‌های شمالی را اعلام کرد.
رئیس پلیس راه گیلان هم بدنبال آن اعلام کرد: تردد خودرو در همه محور‌های ورودی اصلی و فرعی گیلان تا اطلاع ثانوی ممنوع است.
سرهنگ حسین محمدپور می‌افزاید: ماموران پلیس راه از ورود خودرو‌های غیر پلاک بومی به گیلان جلوگیری می‌کنند و رانندگان دارای خودروی پلاک بومی هم تب سنجی و در صورت ابتلا قرنطینه می‌شوند.
 
دستگاه قضا پای کار:
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان می‌گوید: اماکن گردشگری، هتل‌ها و رستوران‌ها تعطیل است.
احمد آقایی می‌افزاید: با خاطیان برخورد جدی می‌شود.
وی می‌گوید:با افرادی که خانه‌های خود را به گردشگران اجاره می‌دهند نیز برخورد خواهد شد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان از مردم خواست تخلف‌ها را به اماکن اطلاع دهند.
احمد آقایی اعلام نپذیرفتن میهمان از استان‌های دیگر را نوعی میهمان نوازی گیلانی‌ها اعلام می‌کند و می‌گوید: این ویروس با کسی تعارف ندارد.
قرنطینه خانگی؛ راهکار کنونی مرگ کروناویروس:
دکترمحمد حسین قربانی نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در گیلان می‌گوید: اگر همه امکانات مردمی بسیج شوند بدون همکاری مردم نمی‌توان جلوی این ویروس را گرفت.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان هم می‌گوید: کانون انتشار ویروس کرونا و عفونت در جامعه در اختیار تک تک اعضاست.
دکترنقی پور از مردم می‌خواهد در خانه‌های خود بمانند تا چرخه این بیماری متوقف شود.
توصیه‌هایی که هنوز بسیاری از شهروندان آن را جدی نگرفتند و خیابان‌های گیلان همچنان شلوغ است.
دکترمحمد حسین قربانی نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در گیلان با بیان اینکه گیلان کانون مهم ابتلا به کرونا است هشدار می‌دهد اگر تا ساعت ۲۴ فردا ۱۸ اسفند مردم به تذکرات و درخواست‌های مسئولان برای در خانه ماندن توجه نکنند از قوه قهریه برای قرنطینه کردن در خانه‌ها استفاده می‌کنیم.
گزارش مکتوب؛ سفر به گیلان با خودتان، برگشت با کرونا
ویروسی زیرپوست اقتصاد گردشگری:
کرونا؛ ویروسی مرموز با سفرش دور دنیا ضربه‌های زیادی به اقتصاد گردشگری وارد کرده است.
بازار‌های سنتی، رستوران‌ها، بوم گردی‌ها، هتل‌ها و ... را به تعطیلی کشاند و بر اقتصاد گردشگری ضربه وارد کرد.
اقتصادی که نیازمند کمک و حمایت دولت است تا از پای نیفتد.
شهرود امیرانتخابی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان می‌گوید: با توجه به اینکه این استان یکی از مقاصد مهم گردشگری به شمار می‌رود فعالیت این ویروس آسیب بسیار جدی به تور‌های ورودی، خروجی، اقامت و پذیرایی و صنایع دستی وارد کرده است.
سفر به گیلان با یک کلیک:
در زمانی که نمی‌توان به گیلان سفر کرد می‌توان از گردشگری مجازی برای حضور غیرفیزیکی در این استان استفاده کرد.
حمیدرضا آذرپور معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان می‌گوید: گردشگری مجازی در گیلان در اول راه قرار دارد، اما یکسری زیرساخت‌های آن در حال آماده سازی است.
موزه خانه‌های جنگلی استان، روستای ماسوله، ساحل قروق، موزه میراث روستایی، آرامگاه میرزاکوچک خان، میدان شهرداری رشت، تندیس میرزاکوچک خان، روستای ماسوله، سد شهر بیجار، تالاب بین المللی انزلی، جاده اسالم- خلخال و نیروگاه بادی منجیل از جمله جاذبه‌هایی هستند که با چرخش در اینترنت می‌توان بصورت مجازی از آن‌ها بازدید کرد.
سامانه زیارت مجازی بقاع متبرکه شاخص گیلان هم چندماهی است راه اندازی شده است.
به گفته محمد قاسم پور معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه گیلان، در این سامانه زیارت مجازی ۵ بقعه متبرکه دانای علی، امامزاده هاشم و خواهر امام رشت، بقعه شیخ زاهد لاهیجان و امامزاده ابراهیم شفت فراهم شده است.
گزارش مکتوب؛ سفر به گیلان با خودتان، برگشت با کروناحرف آخر از زبان یک گیلانی:
مسافران عزیز خیلی دوست داشتیم ایام پایان سال و تعطیلات نوروزی شاهد آمدن شما به استان زیبای ما بودیم. خوشحالی شما در کنار سواحل، جنگل‌ها و رستوران‌ها ما را نیز شاد می‌کرد، اما اکنون زمان سفر به خانه ما نیست. زمان دعا برای ماست که در این برهه از زمان درگیر میهمانی شدیم که بی دعوت آمده و در سرزمین زیبای ما جا خوش کرده و بر اقتصاد، صنعت، تولید و جانمان ضربه زده است.
نویسنده: سمانه فلاح کاظمی
 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار