رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: آمار مبتلایان به بیماری ناشی از ویروس کرونا در ایران افزایش یافت.
کد خبر: ۸۲۶۱۴۱
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹ 25 February 2020

به گزارش تابناک سمنان: کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درباره آخرین وضعیت ویروس کرونا، در ایران اظهار کرد: از ظهر روز گذشته  ۳۴ نفر مبتلای جدید به کووید ۱۹ شناسایی شده است.  از این تعداد ۱۶ نفر در قم ، ۹ نفر در  تهران، یک نفر در فارس، ۲ نفر در مازندران، ۲ نفر در گیلان، یک نفر در خراسان رضوی( نیشابور)، ۲ نفر در البرز و یک نفر در قشم مشاهده شده است.

او افزود: اغلب مبتلایان، مسافران قمی بوده اند بنابراین محدودیت در مراودات و سفرهای بین شهری در استان های جنوبی و شمالی اهمیت پیدا کرده است و به نظر می رسد باید به آن توجه کرد.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت تصریح کرد: بر این اساس تعداد مبتلایان کرونا در کشور به ۹۵ نفر و تعداد کشته‌شدگان به ۱۵ نفر رسیده است.

جهانپور گفت: یکی از مشکلات عارض شده و علت مخالفت وزارت بهداشت با تعطیلی مدارس این است که به جای کاهش رفت و آمد خانوارها در حال سفر هستند و بیشترین مبتلایان در استان های دیگر سفر به قم داشته اند یا ساکنان قم بودند.

اگر کار ضروری ندارید، در خانه بمانید

سخنگوی قرارگاه کرونا ویروس گفت: هیچ جا امن‌تر از خانه نیست و اگر سفر و کار ضروری ندارید، در خانه بمانید. بهترین مکان برای پیشگیری از ویروس کرونا منازل خودمان است. مردم باید از سفرهای غیرضروری بین شهری و درون شهری اجتناب کنند؛ این توصیه برای سالمندان و بیماران خاص بیشتر اهمیت پیدا می‌کند، چراکه سفرهای بین شهری شیوع ویروس را در سایر استان‌ها افزایش می‌دهد.

او ادامه داد: استفاده از ماسک برای گروه‌های پرخطر مثل کادر درمان و بیماران ضروری است. ماسک برای افراد نیازمند از طریق شبکه بهداشتی توزیع می‌شود. از روز گذشته بیش از ۷۰۰ هزار پک حفاظتی ماسک به قم ارسال شده و در حال توزیع است. درخواست داریم، مردم از ماسک به درستی استفاده کنند.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت افزود: مورد گزارش شده در قشم، ساکن قم بوده که به این منطقه سفر کرده است، سفر به مناطق ساحلی کمکی به پیشگیری از ابتلا نمی‌کند بلکه خطر ابتلا را افزایش می‌دهد.

جهانپور تاکید کرد: برای مسافرت مگر در موارد ضروری هیچ توجیهی به ویژه برای گروه‌های پرخطر مانند مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای و مصرف کننده‌های دارو‌های سرکوب کننده سیستم ایمنی، نمی‌بینیم.
 
او درباره آمار بالای ابتلا و مرگ ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در مقایسه با سایر کشور‌های همسایه اظهار کرد: برخی کشور‌ها با وجود دسترسی به فناوری اطلاعات ساختار شناسایی یا بیماریابی فعالی ندارند و نظام سلامت آن‌ها توانایی ثبت و شناسایی بیماران را ندارد. جلوی اسامی این کشور‌ها عدد صفر نفر ابتلا گزارش شده است؛ ما در مجاورت این قبیل کشور‌ها  قرار داریم که حتی می‌توانند منشا ورود ویروس باشند و به دلیل مسایل اقتصادی و سیاسی موارد فوت یا ابتلا را به طور شفاف اعلام نمی‌کنند، اگرچه ظرف هفته‌های آینده انفجار اطلاعاتی رخ خواهد داد.

جهانپور ادامه داد: بیمارانی که با علائم خفیف به کووید ۱۹ مبتلا شده اند در آمار قرار نمی‌گیرند. ما آمار را شفاف و بدون تحلیل و دست کاری اعلام می‌کنیم و موارد فوتی در افراد بدحال است و این به معنای آن نیست که درصد مرگ و میر در ایران بالاتر است چرا که تعداد نمونه‌ها برای قضاوت در این مورد کافی نیست.

او تاکید کرد: تنها منبع ما برای میزان کشندگی تنها چین و شهر ووهان است؛ بر این اساس کشندگی ویروس ۲ تا ۳ درصد است و در ۸۰ درصد موارد افراد علامتی ندارند و ۲۰ درصد افراد با علامت به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و نیاز به بستری دارند. از این جمع ۵ تا ۶ درصد نیاز به بستری در بخش‌های مراقبت ویژه دارند و از این تعداد ۲.۵ درصد جان خود را از دست می‌دهند.

جهانپور گفت: نمودار تعداد مبتلایان صعودی خواهد بود و نگاه امیدوارانه این است در نوروز وارد فاز مهار شویم و نگاه بدبینانه این است که در ابتدای اردیبهشت وارد فاز کنترل و مهار شویم. البته در چین موارد ابتلای جدید کاهش پیدا کرده و با مهار فاصله دارد .

مجالس عروسی تا پایان اسفند لغو شد

سخنگوی قرارگاه کرونا ویروس گفت: مجالس عروسی تا نوروز لغو خواهد شد و انجمن‌های صنفی قاعدتا به دلیل ضرورت به کنسلی توجه خواهند داشت اما ممنوعیت برگزاری مسابقات ورزشی با تماشاچی، تعطیلی تئاترها، سمینارها، کنگره و نمایشگاه و دوره‌های آموزشی که مستلزم گردهمایی است به قوت خود خواهی ماند.

احتمال تمدید تعطیلی دانشگاه‌ها در هفته‌های آینده

او درباره تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها گفت: احتمال تمدید تعطیلی دانشگا‌ها وجود دارد، اما وزارت بهداشت با تعطیلی مدارس موافق نیست و دلیل آن را در جاده چالوس و هراز می‌توان یافت.

جهانپور درباره شایعه پخش سم در آسمان تهران همراه با بارش باران اظهار کرد: هیچ سمی که بتوان در شهری مثل تهران بر فراز آسمان پاشید وجود ندارد و حتی در چین هم چنین مواردی گزارش نشده است و اگر موثر بود چین از آن استفاده می‌کرد.

او درباره تاثیر باران بر روی کاهش یا افزایش شیوع کووید ۱۹ گفت: افزون بر موارد فوق هیچ اظهار نظر قطعی علمی درباره تاثیر باران در کاهش یا افزایش شیوع ویروس کووید ۱۹ نداریم.

جهانپور درباره تبلیغ و ادعا‌های طب سنتی برای پیشگیری و درمان ویروس کرونای جدید گفت: ویروس کرونا برای طب جدید هم ناشناخته است چه برسد برای طب سنتی که از ویروسی مثل کرونا اطلاعاتی ندارد، اما تجارب طب ایرانی در افزایش تقویت عمومی وجود دارد و فرد را می‌توان در برابر بیماری‌های مختلف مثل ویروس کرونا جدید مقاوم کند.

او افزود: همکاران ما توصیه‌هایی در این زمینه داشتند، اما ادعا‌هایی مثل داروی قطعی و واکسن گیاهی همه کذب است و اعتبار ندارد و تولید و تبلیغات آن تخلف است و سازمان غذا و دارو به عنوان شاکی ورود خواهد کرد.

جهانپور درباره درمان دارویی کووید ۱۹ گفت: این بیماری داروی اختصاصی ندارد، اما رژیم دارویی پنج گانه دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در برخی بیماران روند بهبود را شاهد بوده ایم و بخش اعظم آن در داخل کشور تولید شده است.

او درباره شمار بهبود یافتگان ویروس کرونا در کشور گفت: بسیاری از بهبود یافتگان کسانی هستند که علائم خفیف داشته اند و با علامت سرماخوردگی و آنفلوانزا مراجعه کرده و درمان شده اند، اما از میان جمع بستری شده تاکنون در قم ۲۱ نفر گزارش بهبودی داریم و در تهران و اراک ۳ نفر بهبود پیدا کرده اند و در قم روند حال عمومی بیماران بستری رو به بهبود بوده  است اما تا زمانیکه بهبودی قطعی نشود، اظهار نظری نمی‌کنیم.

جهانپور درباره کیت‌های تشخیصی ویروس کرونا گفت: کیت از چین نگرفته ایم. این کیت‌ها ساخت هلند و چین است.  روز جمعه از سازمان جهانی بهداشت محموله از انبار دبی دریافت کردیم که تحویل انستیتو پاستور داده شد. تاکنون صد‌ها مورد مشکوک با این کیت‌ها آزمایش کرده ایم.

او ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت قول تحویل کیت تشخیص و حفاظت بیماری داده است و در این باره نگرانی نداریم. نمی‌توانیم از روی نگرانی از افراد آزمایش بگیریم و اجازه نمی‌دهیم که کیت بدون توجه به پروتکل‌ها استفاده شود و برای مصارف لوکس و چکاپ از آن مصرف نخواهیم کرد. این کیت‌ها در دسترس آزمایشگا‌ه‌های خصوصی هم قرار ندارد و اعلام این چنینی تخلف خواهد بود.

جهانپور درباره تولید کیت تشخیصی کووید ۱۹  گفت: ۲ شرکت دانش بنیان در زمینه تولید کیت‌های تشخیصی ادعایی داشتند، اما تولید انبوه منوط به تایید در اداره کل تجهیزات پزشکی است. با توجه به دانش دانشمندان ایرانی تولید این کیت دشوار نیست و اگر مجوز تولید را بگیریم حتی امکان ارسال آن به کشور‌های نیازمند را خواهیم داشت.

او درباره رعایت نکات بهداشتی و تعطیلی پادگان‌ها گفت: در آسایشگاه‌ها و پادگان‌ها و زندان‌ها اقدامات بهداشتی آغاز شده است و نیرو‌های نظامی و کادر درمانی سنگر نخست در خدمت و خط آخر در تعطیلی هستند . بر حسب نیاز از نیرو‌های نظامی برای کنترل ویروس استفاده خواهیم کرد، تاکنون موارد ابتلا در زندان‌ها نداشتیم، اما این موضوع نامحتمل نیست.

سخنگوی قرارگاه کرونا ویروس در زمینه دفع زباله‌های آلوده به ویروس کرونا گفت: زباله‌های بیمارستانی مطابق مقررات خنثی سازی و عفونت زدایی می‌شوند؛ اکنون دفع زباله بیمارستانی مانند گذشته انجام می‌شود و اقدام ویژه‌ای صورت نمی‌گیرد.
 
<video src="https://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1398/12/6/11444579_330.mp4" width="100%" height="100%" controls>
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار