بنابراین امروز سیاسیون وصاحبان قدرت در کشور به جای اجماع عمومی وملی برای کاهش آثار وتبعات این ویروس ،شادمانه از این ویروس له دنبال بهره برداری سیاسی هستند ،یکی با بزرگنمایی آن می خواهد کاهش مشارکت مردم در پای صندوق های رای را به گردن آن بیاندازد و سیگنال های این بزرگنمایی از همان ساعات اولیه روز انتخابات احساس شد ،دیگری هم به دنبال این است تا بزرگنمایی و انتشار گسترده آن ،شکست خود در انتخبات را در حاشیه قرار دهد .
کد خبر: ۸۲۶۰۰۲
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲ 25 February 2020

تابناک ایلام علی اصغر اسدی::به احتمال زیاد در سخنرانی ها و مقالات سیاسی به جملاتی همچون ؛"منافع ملی در خطر است " منافع ملی به خطر می افتد " " بر ضد منافع ملی است " ونظیر اینها برخورد کرده اید . اینجا نمی خواهیم به تفسیر منافع ملی وچالش های ان بپردازیم ،اما به زبان ساده باید گفت که تصمیمات دولتمردان وارکان حاکمیتی در تمامی حوزه ها ،رفتار وکردار ومواضع صاحبنظران ساحت سیاسی واقتصادی کشور باید بر مبنای مصلحت کشور باشد ،اینگونه می توان ادعا کرد بر مدار حفاظت از منافع ملی کشور حرکت کرده ایم .

اما واقعیت چیز دیگریست ،بسیاری از سیاسیون کشور ما ،خاصه آنهایی که خود را حامی انقلاب می دانند و رفتار سیاسی خود را در سبد انقلابی گیری وبر مدار اصول تعریف کرده اند ،این سالها رفتار ،مواضع ،تصمیمات و کردار آنها به گونه ای بوده که هرگز از لابلای آنها نتوانسته ایم ملاحظات منافع ملی کشور را بیابیم .

این جریان تنها به مصالح سیاسی و دستیازی به قدرت به هر شیوه ای اندیشیده ودر تئوری ودکترین سیاسی خود ،لزوم تامین وصیانت از منافع ملی کشور دیده نمی شود .از قضیه برجام گرفته تا FATF  و رقابتهای ناسالم سیاسی و حتی نحوه مواجهه با سیاستهای امنیتی کشور ،هیچکاه دیده نشد که این جریان منافع ملی کشور را محور گفتگو وتصمیم گیری های خود قرار دهند.

چیزی که برای آنها از درجه اول اهمیت برخوردار است ،چگونگی بر زمین زدن رقیب سیاسی و دولت ومجلس مخالف دیدگاه آنها به هرقیمتی و لو به قیمت آسیب جدی به حیثیت کشور از منظر بین المللی باشد ! درست مثل مواضع اخیر حسن عباسی در خصوص شهادت سردار سلیمانی و طرح خون بهای این سردار عظیم الشان از کشور قطر !

به واقع باید اینگونه گفت ؛در کشور ما رفتارهای سیاسی هرگز بر اساس تامین منافع ملی تنظیم نمی شود ،به هر بحران و اتفاقی از منظر رقابت سیاسی نگریسته می شود ،ولو اینکه در این اتفاق وبحران ،جان ومال مردم و متعاقب آن امنیت ملی و عناصر تامین کننده منافع ملی در معرض خطر جدی قرار گرفته باشد !

از بیان یکابک ماجراها صرفنظر می کنیم ،چرا که بررسی همه آنها در این مقال نمی گنجد ،امروز به موضوع بیماری " کرونا ویروس " می پردازیم که چگونه به دستاویز جدیدی برای بهره برداری های سیاسی بدون لحاظ نمودن امنیت ملی کشور تبدیل شده است .

همه می دانیم کرونا چه نوع ویروسی است ،چه مخاطراتی دارد و چکونه می توان با رعایت برخی اصول بهداشتی از مخاطرات حتمی آن کاست ،اما واقعیت بزرگنمایی این ویروس چیست ؟ چرا باید در بزنگاههای سیاسی و اقتصادی کشور سروکله آن پیدا شود ؟!

این را هم واقفیم که ویروس کرونا چگونه توانست دومین اقتصاد بزرگ جهان را تا حدودی زمین گیر نماید ،آیا با این وجود غیر از این است که اقتصاد ومعیشت مردم یک کشور بعنوان یکی از عناصر کلیدی تامین کننده منافع ملی به حساب می آید؟با این وجود بهره برداری سیاسی ازاین شرایط وبی پروایی وبزرگنمایی آن از سوی چهره های سیاسی مطرح چه بلایی بر سر اقتصاد نیم بند و بیمار کشور خواهد آورد !اقتصاد بی جانی که تا این لحظه به خودی خود به پاشنه آشیل امنیت ملی ومنافع کلان کشور تبدیل شده است !

بله درست است ،کرونا بعنوان یک ویروس با همه گیری سریع یک تهدید جدی برای جان مردم محسوب می شود ،پنهان کاری در این زمینه می تواند جان بسیاری را به مخاطره اندازد وباید قبل از شیوع گسترده ،در مردم آمادگی مقابله جدی با آن ایجاد شود ،اما ین راهم باید دانست بزرگنمایی آن و ایجاد نگرانی وترس در بین مردم به مراتب بیشتر ازمخاطرات واقعی این ویروس است .

لذا بی توجهی به آثار زیانبار بزرگنمایی این ویروس از سوی مسئولین که به تشویش اذهان ورکود همه جانبه کشور می انجامد ،از نظر بین المللی نیز دارای تبعات بسیار گرانی برای کشور است ،شما تصور کنید به محض  اعلام شیوع آن در شهر قم ومرگ دو نفر ،تمامی کشور های همسایه مرزهای زمینی و هوایی با کشور رابستند ،این یعنی راههای باریک تنفس کشور در شرایط تحریم بسته شد وآثار مخرب اقتصادی آن بر کشور وزندگی مردم به زودی خود رانشان خواهد داد.

بنابراین امروز سیاسیون وصاحبان قدرت در کشور به جای اجماع عمومی وملی برای کاهش آثار وتبعات این ویروس ،شادمانه از این ویروس به دنبال بهره برداری سیاسی هستند ،یکی با بزرگنمایی آن می خواهد کاهش مشارکت مردم در پای صندوق های رای را به گردن آن بیاندازد و سیگنال های این بزرگنمایی از همان ساعات اولیه روز انتخابات احساس شد ،دیگری هم به دنبال این است تا بزرگنمایی و انتشار گسترده آن ،شکست خود در انتخابات را به حاشیه براند .

اما سیاسی ترین و بی ملا حظه ترین موضعگیری در خصصوص ویروس کرونا با هدف تسویه حساب سیاسی  از سوی نماینده قم در مجلس شورای اسلامی آن هم در یک تریبون رسمی اتخاذ شد ،جایی که امیرآبادی با بیان اینکه روزانه ۱۰ نفر در قم از بین می‌روند، گفت:" تا دیشب حدود ۵۰ نفر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا فوت کرده اند. وزیر بهداشت در این قضیه مقصر است."

درحالیکه بیش از 19کشور جهان در حال حاضر با این ویروس درگیر هستند ،اما به لحاظ منافع ملی از بیان میزان واقعی کشته شدگان وسرعت شیوع ویروس پرهیز می کنند ،این موضعگیری نماینده قم که بی توجه به منافع ملی کشور ودر راستای بهره برداری سیاسی از ویروی کرونا اتخاذ شد را باید اوج بی تدبیری و بی ملاحظگی در رفتارهای سیاسی عنوان کرد .

در حالیکه در اغلب کشورها به رغم تضادها وشدت رقابتهای سیاسی ،منافع ملی کشور را بعنوان یک خط قرمز تلقی کرده و در رقابتهای سیاسی تمامی مساعی خود را برصیانت از آن معطوف می نمایند ،چرا باید در کشورما اینگونه منافع ملی کشور در معرض تاخت وتاز سیاسیون قرار گیرد ،موضوعی نگران کننده است که بایستی مورد مطالعه و بررسی دقیق قرار گیرد !

در همین آمریکایی که دشمن در جه یک  ماست و شب وروز با مشتهای گره کرده مرگ آن را از خدا طلب می کنیم !بنگرید که حتی در شرایط حاد سیاسی آن کشور چگونه منافع ملی کشور مد نظر احزاب قرار می گیرد ،هیچ سیاسی دمکرات وجمهوری خواه سراغ ندارید که برعلیه منافع ملی کشورش حرفی برزبان آورد ،برای همه آنها منافع ملی خط قرمز است ،باهم جدل دارند ،شکایت می کنند ،استیضاح می کنند ،اما به محض نزدیک شدن به خط قرمز منافع ملی ،توقف می کنند!

به نظر می رسد صیانت از منافع ملی کشور بعنوان یک منشور بایستی در سر درب تمامی اتاق های احزاب وگروههای سیاسی قرار گرفته و قبل از صدور هرگونه پروانه فعالیت حزبی ،کلاس های درس وآموزش نحوه حفاظت از منافع ملی برگزار شده وبا آسیب زنندگان به منافع ملی به شدت برخورد قانونی به عمل آید .در حالیکه بقای کشور بعنوان اصل منافع ملی باید مدنظر باشد ،با دنبال نمودن رویه جاری باید گفت؛بزودی  این منافع قدرت طلبان است که در صدر منافع ملی کشور قرار خواهد گرفت .

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار