با بررسی اجمالی وضعیت انتخابات جاری خصوصا در حوزه تبلیغات وشیوه عمل ستادهای انتخاباتی وبکارگیری ابزارها ،باید این انتخابات را متفاوت ترین ودر عین حال عجیب ترین انتخابات نامید ،قطعا نتیجه این انتخابات هم همه مردم ،رسانه ها ونخبگان را غافلگیر خواهد کرد.
کد خبر: ۸۲۴۴۸۱
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳ 20 February 2020

تابناک ایلام ::از شب گذشته انتخابات در ایلام به اوج هیجان خود رسید،این شور وهیجان ساختگی از سوی ستادهای انتخاباتی که بیشتر با آواز خوانی و رقص همراه بود تا برنامه محوری  تا پاسی از شب ادامه داشت وهمزمان نیز در ساعت 8صبح امروز فروکش کرد.

البته این موضوع بیشتر در شهر ایلام نمود داشت ،در بسیاری از شهرهای کوچک حوزه شمالی ،از همان ساعات اولیه بامداد امروز و ساعتها زودتر از موعود قانونی ممنوعیت تبلیغات ،بساط اسکافل ها،بنرها و ستادهای انتخاباتی را جمع کرده ودراین شهرها خبری از تجمع ،برقص وبکوب،جیغ وفریادوصدای بوق های ممتد وگوش خراش شیپورها نبود.

با بررسی اجمالی وضعیت انتخابات جاری خصوصا در حوزه تبلیغات وشیوه عمل ستادهای انتخاباتی وبکارگیری ابزارها ،باید این انتخابات را متفاوت ترین ودر عین حال عجیب ترین انتخابات نام نهاد ،قطعا نتیجه این انتخابات مردم ،رسانه ها ونخبگان را غافلگیر خواهد کرد.

همه کنشگران اجتماعی وسیاسی براین باورند که به موازات رشد وپیشرفت تکنولوژی و ورود ابزار نوین به زندگی مردم ،فرهنگ آنان نیز بایستی در حوزه های مختلف دچار دگرگونی شود . به این معنا که این فرهنگ لاجرم باید  بر پلتفرم نوین شکل بگیرد.

ساده تر اینکه ورود ابزار نوین الکترونیک نظیر گوشی های هوشمند وسایر ابزار مشابه آن به زندگی مردم ،دسترسی آنان را با حجم عظیمی از اطلاعات گوناگون آسانتر نموده است ،لذا اولین تاثیر گذاری ها باید در شیوه ها ورفتارهای زندگی مردم نمود یابد.یعنی اینکه مردم رفتارهای سیاسی ،فرهنگی ،اجتماعی واقتصادی خود را بروز کرده و با مدل های نوین موجود هماهنگ نمایند.

انتخابات این دوره از مجلس شورای اسلامی ،حداقل در استان ما نشان داد که مقاومت مردم در مقابل دگرگونی های جهانی حواب داده و این  آداب وسنن قدیمی هستند که همچنان در زندگی مردم طوایف مختلف استان نقش آفرینی می کند.

دراین انتخابات انتظارات نخبگان و صاحبان فکر واندیشه در راستای تغییر در شیوه ها ورفتارها کارساز نشد ،چرا که پس از دهه ها تلاش برای  عبور از طایفه گرایی و قبیله سالاری ،باز هم مردم وحتی بخشی از نخبگان استان فعالیت سیاسی خود را از بستر تحزب خارج و بر مدار قوم وقبیله تعریف نمودند.و این چیزی جز یک واپسگرایی آشکار در رفتارهای سیاسی نمی تواند معنا شود .

نکته نگران کننده تر اینکه این نگاههای متعصبانه به مقوله انتخابات نه تنها در دایره تنگ ونمور ایلی محصور شد ،بلکه بدلیل تاثیرگذاری وبیدار سازی کنشگران متعصب طایفه ای وحرکت به سمت دسته بندی های خرد طایفه ای  ، تا عمق قبایل ،طایفه ها وحتی روستاها کشانیده شد و منجر به ایجاد دایره های کوچک تر در شعاع ایلی شده است. به معنای واضح اینکه رقابتها از حوزه ایلی خارج و بین طوایف درون یک ایل در حال اجراست . بنابراین این موضوع نگران کننده وحدت وهمدلی دیرینه در بین مردم را نشان گرفته واز سویی شایسته سالاری را به محاق برده است .

موضوع دیگر مورد بحث شیوه تبلیغات انتخابات در ستادهای تبلیغاتی وبهره گیری از پیش پا افتاده ترین وایتدایی ترین روش هاست .در یک جامعه مترقی که مسیر توسعه همه جانبه سیاسی ،اقتصادی واجتماعی را طی می کند ،محور فعالیت ها برای شناساندن نامزدها دریک انتخابات ،اولا تحزب ودوما نخبگان هستند.

به این معنا که احزاب وجریانات سیاسی با برگزاری نشست ها ،میزگردها ،کرسی های آزاداندیشی و مناظرات مبادرت به ارایه برنامه ها نموده ومردم از دل برنامه های ارایه شده به فردی برسند که برنامه او می تواند حداقل تغییر را در وضعیت آنان ایجاد نماید .

یااینکه در ستادهای انتخاباتی باید نخبه محوری شکل گیرد ،بدینشرح که ستادهای تبلیغاتی به مکانی برای سخنرانی نخبگان وبرنامه محوری نامزدها قرار گیرند.اما این دوره نه تنها خبری از نخبگان وبرنامه محوری در ستاد ها نبود ،بلکه  مطرب ها ونوازندگان میدان دارستادهای تبلیغاتی بودند ،هر که صدای ساز ودهلش ستادش بیشتر ،هر که صدای جیغ وفریادها وراهبندان های مقابل ستادش بیشتر  ،پیشروتر !!

با این وجود وبا احترام به تمامی نامزدهای انتخاباتی باید به این نکته مهم اذعان کرد ،انتخاباتی که در آن برنامه های توسعه گرا در زیر صدای مطرب ها وجیغ وداد چشم چرانان شب های تبلیغات گم وگور شود ،انتخاباتی که شایستگانش در زیر پای نگاههای مسموم ایل سالارن له شود ،انتخابات نام نخواهد داشت وخروجی آن نه عصاره تفکرات ملت ،بلکه عصاره اندیشه های متعصبانه وکور ایل تباران و رقاصان خواهد بود ! چنین مجلسی وچنین نمایندگانی بعنوان محصول فریادها ،جیغ هاو  مزاحمتهای خیابانی ،مزاحمانی بیش برای توسعه و پیشرفت  نخواهند بود !

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار