بررسی این بخش از سخنان استاندار ایلام و تطبیق آن با ساختار کنونی انتخابات ،ترکیب نامزدهای انتخابات در استان ایلام و مهمتر از همه چرخش سیاسیون ،نخبگان وبخش اعظمی از مردم مناطق مختلف استان به سمت شکل گیری انتخابات کاملا طایفه ای و گرم شدن تنور انتخابات با هیزم تعصبات طایفه ای و احساسات قومی ،صحنه ای ای از یک واقعیت نلخ را پیش روی ما گشوده است .
کد خبر: ۸۲۲۱۸۷
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۹ 11 February 2020

تابناک ایلام ::روز گذشته استاندار ایلام در جشنواره ابوذر به نکات بسیار مهمی در خصوص انتخابات پیش رو اشاره کردند . قاسم سلیمانی دشتکی با اشاره به وضعیت انتخابات در استان ایلام گفت:تعداد کاندیدهای ایلی در ایلام بیشتر از کاندیدهای سیاسی وحزبی است .

وی این روند را در راستای افزایش مشارکت مردم در پای صندوق های رای مثبت ارزیابی کرد ،اما در عین حال تصریح کرد : این موضوع ممکن است از طریق ایجاد اختلافات ایلی وقومی ،در حوزه امنیتی مشکلاتی را به بار آورد.

بررسی این بخش از سخنان استاندار ایلام و تطبیق آن با ساختار کنونی انتخابات ،ترکیب نامزدهای انتخابات در استان ایلام و مهمتر از همه چرخش سیاسیون ،نخبگان وبخش اعظمی از مردم مناطق مختلف استان به سمت شکل گیری انتخابات کاملا طایفه ای و گرم شدن تنور انتخابات با هیزم تعصبات طایفه ای و احساسات قومی ،صحنه ای ای از یک واقعیت نلخ را پیش روی ما گشوده است .

این روزها نگرانی از کاهش سطح مشارکتها در انتخابات پیش رو به دغدغه مسترک دغدغه مندان نظام تبدیل شده است ،با این وجود سابقه مشارکت مردم استان بدلیل تنوع قومیت ها وشکل گیری رقابت ایلی وطایفه ای نشان می دهد که حضور مردم در پای صندوق های رای از میانگین کشوری بالاتر بوده است .

لذا ترکیب وتوزیع منطقه ای کاندیدها در بین ایلات وطوایف مختلف استان و دمیده شدن بر احساسات وتعصبات قومی از افزایش مشارکت مردم در پای صندوق رای دلالت دارد ،اما از سویی  گپ وگفت های برخی فعالین سیاسی واجتماعی وگارد گیری در مقابل همدیگر ،سیگنالهای نگران کننده ای از تشدید رویارویی های لفظی به اختلافات بزرگتر را متصاعد می کند.

هشدار به جا ومنطقی استاندار ایلام به وضعیت حاکم بر انتخابات در استان وجامعه شناختی دقیق وی که نشان از هوشمندی وذکاوت مدیر ارشد استان دارد ،باید بعنوان یک راهبرد جدی در دستور کار دستگاههای اطلاعاتی وامنیتی قرار گرفته وبرهمین اساس سناریوی مورد نیاز برای پیشگیری از تبعات امنیتی این وضعیت تهیه وعملیاتی شود.

استان ایلام یعنی بسته ای منظم از کنار هم قرار گرفتن ایلات و طوایف متعدد ؛خزل ،ارکوازی ،ریزه وند،زنگنه ،شوهان ،لکستان ، دهبالایی،کلهر،عالبیگی ،ملکشاهی.....و گویش های کرد ،لر ،لک وعرب که سالیان سال است بدون هرگونه حاشیه واختلافی با برادر وبرابری در غم وشادی همدیگر شریک بوده و دوش به دوش هم همچون سپری سترگ در صیانت از مرزهای این دیار کهن خالق  تابلوی بی نظیر افتخارات این خطه قهرمان پرور بوده اند.

به صلاح وخیر مردم استان ایلام نیست که فرصت بی بدیل انتخابات بعنوان صحنه مشارکت در تعیین سرنوشت خود را به فضایی برای وحدت شکنی،تهمت ،تخریب شخصیتها و حرکت به سمت افتراق وگسست و خدایی نخواسته نزاع های قومی وقبیله ای تبدیل کنند.

از آنجایی که تنوع قومیت ها و رواج برتری جویی در بین برخی ایلات ،دامن زدن به این موضوع از سوی افرادخاص و از سویی تعصبات فزآینده به مقوله ایلیاتی زمینه را برای بروز اختلافات مخرب وآسیب زا به وحدت وهمدلی مردم استان فراهم آورده است ،بهتر است بزرگان ومتاثرین فتیله تعصبات را پایین کشیده تا خدایی نخواسته انتخابات به بستری برای شکاف در بین اقوم وایلات استان مبدل نشود.

ضمن تجلیل از موضع هوشمندانه قاسم سلیمانی دشتکی انتظار می رود،در کنار ضرورت آسیب شناسی رفتارهای انتخاباتی از سوی کارشناسان اجتماعی وجامعه سناسان استان ،فعالین ستادهای انتخاباتی وبزرگان قبایل و طوایف استان با جدی قلمداد کردن این هشدار ،تمامی منفذها را برای تبدیل وحدت وبرادری دیرینه اقوام وایلات به گسست واختلاف ببندند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
متاسفانه همین نگاه قبیله ای باعث کند شدن و حتی عدم پیشرفت استان شده .کاش روزی برسه ک ما منفعت استان رو به منفعت شخصی و قبیله ای ترجیح بدیم
مجید عیوضی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
در شهر ایلام افراد کثیری هستند که با یاوه گویی و تهمت و افترا به همدیگر در صذد بردن ابروی همدیگر میباشند و این معضل متاسفانه عادی شده . در تعجبم چرا بلای اسمانی برای این شهر نمیاید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار