تابناک: مدیرکل دفتر صنایع نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: 280 میلیون دلار فرش ماشینی در 10 ماه سالجاری از کشور صادر شده است.
کد خبر: ۸۲۱۴
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۱ 26 February 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، گلناز نصرالهی چهارشنبه شب در دومین همایش ملی صنعت فرش ماشینی در دانشگاه آزاد اسلامی کاشان اظهار داشت: این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل که 270 میلیون دلار بوده چهار درصد افزایش داشته است.

وی صادرات فرش ماشینی را بخش عمده صادرات صنایع نساجی عنوان کرد و افزود: کل صادرات صنایع نساجی کشور در سال گذشته 900 میلیون دلار بوده که 35 تا 40 درصد آن معادل 320 میلیون دلار متعلق به صادرات فرش ماشینی و موکت است.

نصرالهی این مساله را نشان دهنده قوت این صنعت و صنایع نساجی برشمرد و تاکید کرد: حجم بازار کف پوش های نساجی در دنیا شامل فرش ماشینی و موکت 13 میلیارد دلار است.

وی اهداف صادراتی در نظر گرفته شده برای فرش ماشینی سال آینده را 350 میلیون دلار و برای سالهای بعد با پنج درصد افزایش عنوان و ابراز امیدواری کرد: مصوبات خاصی برای وضعیت تولید و صادرات کلی صنایع نساجی در این وزارتخانه در نظر گرفته شود.

نصرالهی واردات غیررسمی در بخش صنایع نساجی به کشور را موجب لطمه به این صنایع برشمرد و افزود: واردات رسمی ترخیصی از گمرکات کشور در 10 ماه امسال چهار میلیون دلار بوده است.

وی افزود: این درحالی است که براساس آمار جهانی حداقل 700 میلیون دلار رقم واردات این صنایع به کشور در سالهای گذشته اعلام شده است.

به گفته وی بیش از 90 درصد از پوشاک کشور از مبادی غیرقانونی وارد کشور می شود.

وی بالا بودن نرخ بهره بانکی در ایران نسبت به رقبا، افزایش قیمت واردات ماشین آلات و قطعات یدکی به علت تحریم ها و گران تر بودن قیمت فروش ماشین آلات فرش ماشینی نسبت به دیگر کشورها را از جمله مشکلات مطرح از سوی صنعتگران فرش ماشینی دانست.

نصرالهی خاطرنشان کرد: بالا بودن نرخ بیمه دریافتی جهت صادرات به برخی کشورها و پیشنهاد واحدهای صنعتی برای پرداخت بخشی از این نرخ توسط دولت، توجه به وضعیت کشورهای هدف، پرداخت جایزه صادراتی و قسمتی از هزینه های شرکت در نمایشگاه های خارجی از دیگر مشکلات صنعتگران است.

دومین همایش فرش ماشینی کاشان با حضور صنعتگران و اساتید این رشته در دانشگاه آزاد اسلامی این شهر برگزار شد.

در این همایش از شش واحد صنعتی صادرکننده فرش نمونه کشور تجلیل شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار