تحلیل جاری بر مبنای تایید صلاحیت های جدید و ورود 12کاندیدای جدید به گود رقابتها نگاشته می شود ،متغیرهایی که در مواردی کمترین آثار را بر معادلات پیشین برجای گذاشته و در جاهایی نیز منشاء دگرگونی جدی در معادلات انتخابات در مناطق مختلف حوزه انتخابیه شمال استان شده اند.
کد خبر: ۸۱۹۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۵ 03 February 2020

تابناک ایلام ::در تحلیل پیشین با ترسیم وضعیت انتخابات در حوزه شمالی استان از منظر سیاسی وطایفه ای ،به بررسی وضعیت کاندیداهای انتخاباتی از دو زاویه سیاسی و منطقه ای پرداختیم .

بیشتر بخوانید

تحلیلی بروضعیت انتخابات در حوزه شمالی استان ایلام؛ازترکیب سیاسی وقومی کاندیداها تا شانی های مطرح این دوره

در تحلیل قبلی بر این نکته مهم تاکید ورزیدیم که ترسیم وضعیت فوق برآیند بررسی میزان مقبولیت کاندیداها ،وابستگی سیاسی وقومی وقبیله ای آنان تا قبل از اعلام نتیجه بررسی شکایت ها از سوی شورای نگهبان است و با ورود چهره های جدید امکان بر هم خوردن معادلات انتخابات دور از ذهن نیست .

همانگونه که قبلا هم عرض شد ،تحلیل ها معمولا بر اساس شرایط جاری و براساس برخی پارامترها صورت می گیرند ،اما هرگز نباید نقش وتاثیر گذاری متغیرهای آنی در تغییر معادلات را نادیده انگاشت ،متغییرهای پیش بینی نشده ای که ممکن است با تغییر صدر درصدی معادلات ،تمامی تحلیل ها و پیش بینی های صورت گرفته از وضعیت انتخابات را بر هم بزنند.

لذا تحلیل جاری بر مبنای تایید صلاحیت های جدید و ورود 12کاندیدای جدید به گود رقابتها نگاشته می شود ،متغیرهایی که در مواردی کمترین آثار را بر معادلات پیشین برجای گذاشته و در جاهایی نیز منشاء دگرگونی جدی در معادلات انتخابات در مناطق مختلف حوزه انتخابیه شمال استان شده اند.

ترکیب سیاسی نامزدها ؛

تااینجای کار وبه رغم تایید صلاحیت تعداد12نفر از کاندیدهای انتخاباتی ،در ترکیب سیاسی تغییر چندانی ایجاد نشده است . همچنان بر این باوریم که در غیبت اصلاح طلبان بدلیل عدم تایید صلاحیت نامزدهای مطرح آنان،اصولگرایان همچنان صحنه انتخابات حوزه شمالی استان را در دست دارند.

بنابراین همانگونه در تحلیل پیشین به آن اشاره کردیم ،در صورتی که اصلاح طلبان نتوانند در حمایت از کاندیدای خود به اجماع برسند ،همچنان بر این باوریم که رقابت اصلی بین گفتمانی اصولگریان درجریان است و در این شرایط هر دو کرسی استان در بهارستان نصیب اصولگرایان خواهد شد.

ترکیب منطقه ای ووضعیت کاندیدها پس از مرحله دوم  تایید صلاحیت ها

 

شهرستانهای سیروان ،چرداول وهلیلان

همانگونه که در تحلیل قبلی بدان اشاره داشتیم ،این سه شهرستان با وجود اینکه براساس تقسیمات کشوری از هم منفک شده اند اما کماکان بدلیل نزدیکی ریشه ای ،قرابت قومی و طایفه ای اشتراک در بسیاری از مولفه ها ومهمتراز همه برخوردار بودن از حجم بالای آرا در مرکز استان از حیث انتخابات وحمایت سیاسی به هم نزدیک بوده  وهمچنین سبقه  در اختیار داشتن بیشترین آمار تصاحب کرسی های مجلس شورای اسلامی در ادوار گذاشته ،همچنان از مناطق تاثیر گذار استان به حساب می آیند.

با توجه به اعلام مرحله دوم تایید صلاحیت ها از سوی شورای نگهبان و افزوده شدن یک کاندید منتسب به این شهرستان به جمع کاندیداهای موجود ،باید گفت بدلیل تکثر کاندید و توزیع منطقه ای آن یعنی هلیلان با دوکاندید،چرداول مرکزی یک کاندید ،آسمان آباد دو کاندید ،سیروان سه کاندید و تمرکز این کاندیداها بر رقابت درون منطقه ای ،قدری کار برای پیروزی سخت ونفسگیر خواهد بود.بنابراین با خرد شدن آرای این شهرستان ها ،امیدی برای راهیابی فردی از بین کاندیدهای موجود به جمع چهار نفر وجود ندارد.

اگر چه استعفای سیاوش مرادی ،تایید صلاحیت مراد محمدی ، حشمت شریفی ونورالدین نعمتی  و رد صلاحیت کهزاد جلیلیان مهمترین تغییرات  ایجاد شده در ترکیب این منطقه محسوب می شود. اما با این حال این تغییرات توان تاثیرگذاری چشمگیر بر وضعیت آرای کاندیدهای این منطقه نخواهد داشت .تنها آثار مثبت تغییرات ایجاد شده را می توان بسته شدن راه برای سوق داده شدن آرای ایل خزل به سبد دیگر کاندیدهای غیر بومی وهمچنین امکان افزایش آرای مهرداد عظیمی از پایگاه رای جلیلیان در منطقه پایین دستی چرداول وزاگرس  تعبیر کرد.

شهرستان ایوان ،ارکوازی وبولی 

تایید صلاحیت سارا فلاحی یکی از کاندیدهای مطرح و شناخته شده از شهرستان ایوان با بهره مندی از مولفه های منحصر بفردی همچون حمایت دانشگاهیان و مهمتر از همه تک کاندیدای زن استان ، نه تنها کار را  بر عباس علیپور سخت تر کرده است ،بلکه حضور فلاحی در این کارزار مهم تاحدودی توازن آرای دیگر مناطق حوزه انتخابیه را دستخوش  دگرگونی جدی خواهد کرد .با این وجود می توان سارا فلاحی را  یکی از مدعیان اصلی این دوره انتخابات حوزه شمالی استان نامید .

اما عدم تایید صلاحیت لطیف صادقی بعنوان یکی از چالش برانگیز ترین گزینه های  منتسب به ایل ارکوازی وبولی برای علی اکبر بسطامی دیگر گزینه مطرح این دیار  ،همچنان مسیر را برای تکتازی  بسطامی هموار کرده است. اما این نکته رانباید از قلم انداخت که تایید صلاحیت نادر قیطاسی از همین منطقه می تواند توازن  آرای بسطامی را تاحدودی بر هم بریزد.

اگر در ترکیب کاندیداهای این مناطق تغییر جدیدی ایجاد نشود،برآیند وضعیت آرای این منطقه و میزان نفوذ بسطامی ،آن هم به مدد مدیران پرتعداد نزدیک به خود که در سراسر حوزه انتخابیه گسترانیده شده اند ،نشان می دهد تا اینجای کار علی اکبر بسطامی نیز بعنوان یکی از مدعیان این دوره از انتخابات مطرح است .البته باید منتظر ماند ودید در صورت رد نهایی لطیف صادقی ،آرای طایفه ای ونزدیکان وی به سمت نادرقیطاسی متمایل خواهد شد یا خیر ؟!

ایلام

با وجود عدم تغییر در ترکیب کاندیدهای مرکز استان وتمرکز بالاترین رای در مرکز استان ،اما تغییرات ایجاد شده در ترکیب کاندیدهای دیگر مناطق باعث خواهد شد تا  به همان نسبت  ،صندوق آرای طوایف دارای کاندید از این جمعیت بهره مند شوند. همانگونه که قبلا نیز بدان پرداخته شد ،افزایش آرای محمدتقی قاسمی به صورت مستقیم به میزان حمایت جدی وابستگان به  سپاه وبسیج از ایشان بستگی دارد .

البته این فاکتور مهم را نباید از دیده پنهان داشت که تایید صلاحیت 12کاندید جدید در شهرستانهای مهم واثرگذار همچون سیروان چرداول و مهران وملکشاهی ، توانست تاحدودی معادلات را به نفع محمدتقی قاسمی بعنوان تک کاندیدای ایل دهبالایی  رقم زند.بنابراین شکل گیری شرایط جدید توانست محمد تقی قاسمی را در جایگاهی به مراتب بهتر از وضعیت قبل از تایید صلاحیتها قرار دهد ،جایگاهی که بدلیل تکثر کاندیدها در دیگر مناطق، برای این کاندید خوشنام وبا نجابت فراهم شده است .

 

شهرستان های مهران وملکشاهی 

اعلام نتیجه بررسی شکایات شورای نگهبان بیشترین تغییر وتاثیر را بر وضعیت کاندیدهای این دو شهرستان برجای گذاشته است .

تاقبل از تایید صلاحیت سلام امینی و حسین رحیمی، تمامی پیش بینی ها وگمانه زنی ها از پیشتازی حجت الله شیرزادی در حوزه انتخابیه وامکان پیروزی در مرحله اول حکایت داشت . با این وجود بخشی از آرای درون قبیله ای شهرستان ملکشاهی و بخشی از شهرستان مهران به سمت سبد رای دوکاندید جدید الورود سوق داده خواهد شد . اگر چه تقسیم آرای ملکشاهی در بین گزینه های درون ایلی تغییر ی ملموس در وضعیت آرای حجت اله شیرزادی را به دنبال دارد ،امابا این حال نمی توان به صراحت از فاصله گرفتن شیرزادی از جایگاه قبلی یعنی حضور در بین چهار کاندید دارای بالاترین شانس پیروزی سخنی به میان آورد.

اما در آنسوی حوزه انتخابیه ،ترکیب آرای شهرستان مهران نیز متاثر از تایید صلاحیت سیدمحمد طاهری مقدم دچار تغییر جدی شده است.همانطور که در مطلب پیشین با بیان جزییات  به ترسیم وضعیت کاندیدهای این دیار پرداختیم ؛

شهرستان مهران در دل خود ایل بزرگ شوهان وبخشی از ایل ملکشاهی را جای داده است ،بدون شک حساب باز کردن کاندیداهای منتسب به شوهان بر روی ملکشاهی های مقیم مهران اشتباهی فاحش و آرزویی محقق نشدنی است .اما ایل شوهان در شهرستان مهران خود ترکیبی از 9طایفه بزرگ است که در درون خود با اختلافات بزرگ ملکی وطایفه ای روبرو هستند.

بی شک با  رد صلاحیت  احمد شوهانی از طایفه صفرلکی بعنوان بن مایه ایل شوهان و همت محمودزاده با برخوداری از بیشترین پایگاه رای از تیره فلک ،وضعیت آرای این طایفه ها همچنان وضعیت پیش از تایید صلاحیت سیدمحمد طاهری مقدم را داراست.

بنابراین همچنان معتقدیم ؛سابقه جدل های طایفه ای کلیوند بعنوان پایگاه رای روح الله ناصرزاده و اختلافات دیرینه این طایفه با دیگر طوایف شوهان کار رابر ناصر زاده سخت کرده است ،اما تایید صلاحیت سیدمحمد طاهری مقدم و قرار گرفتن در کنار  سید محمد موسوی از طایفه سادات، نه تنها به ریز شدن آرای این طایفه منجر خواهدشد بلکه در بعد کلی می تواند آرای ناصر زاده را هم دستخوش تغییر نماید.

تنها ابزاری که می تواند کاندیدهای ایل  شوهان را در کنار نفرات مطرح حوزه شمالی قرار دهد ،تصمیم خود کاندیدها دائر بر باقی ماندن در گود رقابتها یا استعفا واجماع بر یک نفر ومهمتر از همه نقشی است که در ادامه راه ،احمد شوهانی می تواند در حمایت از کاندیدای مطرح این شهرستان ایفا نماید .

جان کلام اینکه تا قبل از اعلام نتیجه بررسی شکایات داوطلبین رد صلاحیت شده ،علی اکبر بسطامی و حجت الله شیرزادی بخت های اصلی راهیابی به مجلس به حساب می آمدند . چرا که خود همین افراد وبرنامه ریزان ومشاورین آنان هموارترین راه برای غلبه بر حریفان را در کاهش مشارکت و پیروزی در مرجله اول انتخابات بر مبنای محاسبه 20درصد از آرای کل شرکت کنندگان جستجو می کردند.

اما ورود 12چهره جدید به گود رقابتها قطعا به افزایش مشارکت در پای صندوق های رای منجر خواهد شد و نهایی شدن نتیجه انتخابات در مرحله اول کار رابرای کاندیدهای مدعی سخت وسخت تر خواهد کرد.

با این حال می توان اینچنین ادعا کرد که مهمترین تاثیر تایید صلاحیت افراد جدید ،بصورت افزایش مشارکت عمومی در انتخابات ومنتفی شدن پیروزی  چهره های مدعی همچون بسطامی وشیرزادی در مرحله اول انتخابات وکشانیده شدن رقابتها به مرحله دوم نمود یافته است.

  همواره بر این نکته تاکید می ورزیم که با وجود مشخص بودن ترکیب ووزن کاندیدها از منظر وابستگی سیاسی وحمایت ایلی وطایفه ای ،اما پیش بینی نتیجه انتخابات تابع شرایطی است که هر آن با پیش آمدن اتفاقات غیر قابل پیش بینی و ورود متغیرهای آنی دچار دگرگونی جدی می شوند .

درعین حال با بررسی گزاره های موجود تاثیرگذار بر روند نتیجه انتخابات ،افرادی همچون ؛سارا فلاحی ،علی اکبر بسطامی ،حجت اله شیرزادی سه ضلع اصلی مربع انتخابات در دور اول را به خود اختصاص داده اند وتشکیل ضلع چهارم به شرایطی همچون اجماع اصلاح طلبان بر کاندیدای واحد و جلب حمایت آرای طایفه ای شهرستان های سیروان وچرداول  ،یا شکل گیری اجماع واتحاد  مردم این مناطق به نفع یک کاندیدای واحد بستگی دارد . اما اگر این امکان در شهرستان سیروان وچرداول میسور نشود ،با تحقق شرایط پیش گفته شده باید ضلع چهارم این مربع را در  شهر ایلام(محمدتقی قاسمی ) و البته با درصد کمتری در شهرستان مهران جستجو کرد.

دورنمایی احتمالی  از وضعیت آرای کاندیدهای حوزه انتخابیه شمالی استان پس از اعلام نتیجه تایید صلاحیتها 

جایگاه نام ونام خانوادگی  وابستگی سیاسی  وابستگی منطقه ای 
1 علی اکبر بسطامی  اصولگرای سنتی  ارکوازی شهرستان ایلام 
2 سارا فلاحی  اصولگرا شهرستان ایوان 
3 حجت اله شیرزادی  اصولگرا شهرستان ملکشاهی
4 محمدتقی قاسمی  اصولگرا دهبالایی شهرستان ایلام
5 سیدمحمد طاهری مقدم  مستقل سادات شهرستان مهران
6 روح اله ناصرزاده  اصولگرا شوهان شهرستان مهران
7 مراد محمدی  مستقل خزل شهرستان چرداول 
8 مهرداد عظیمی  اصولگرا 

هلیلان

9 جلال میرزایی  اصلاح طلب

سیروان

10 عباس علیپور  اصولگرا 

ایوان

برچسب ها: انتخابات
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
افرین ، تحلیل واقعی و بدور از جانبداری بود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار