هرچند تنوع قومیتی در کشور به خصوص استان فارس به عنوان یکی از افتخارات و فرصت‌های پیش‌رو برای توسعه بشمار می‌آید اما تمرکز برخی نامزدها به مساله قومیت گرایی در انتخابات برای رای‌آوری، تهدیدهایی را پیش‌روی کشور قرار می‌دهد.
کد خبر: ۸۱۷۹۹۶
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹ 27 January 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:گاهی قوم‌گرایی و استفاده از عناصر قومی، انگیزه شرکت حداکثری در انتخابات را فراهم می کند اما در عین حال می تواند مسیر انتخابات را به مقاصد نامعلوم ببرد.

در طول سال‌های گذشته قومیت‌گرایی در انتخابات در استان فارس با انجام برخی اقدامات فرهنگی، آموزشی و قضایی، قدری کاهش یافته است اما هنوز نیز زمزمه‌ای از پرداختن برخی داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به این مساله به ‌گوش می‌رسد که در صورت تقویت آن، احتمال سوء استفاده برخی جریان‌های خارجی و معاند نظام برای ضربه زدن به کشور وجود دارد.
براساس قانون هرکدام از نامزدهای انتخابات حق دارند در زمان قانونی به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود بپردازند و این یک حق طبیعی و قانونی در این جامعه دموکراتیک و مردم سالار است اما سوءاستفاده از بحث قومیت‌گرایی در انتخابات باعث می‌شود این انتخابات به بدترین و غیرمدنی‌ترین شکل ممکن برگزار شود.
عدم پرهیز برخی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی از مساله قومیت گرایی در گذشته باعث شده تا ناآرامی‌ها، ناامنی‌ها و تنش‌های منطقه‌ای در نقاط مختلف کشور از جمله استان فارس شکل بگیرد که مدیریت این تنش‌ها نیز کار آسانی نیست.
شهرستان‌های سپیدان، ممسنی و رستم در استان فارس جزو نقاطی هستند که دوره‌های مختلف انتخابات مجلس شورای اسلامی با بحث چالش قومیت‌گرایی مواجه بودند که خبرنگار ایرنا برای بررسی این موضوع با فرمانداران این شهرستان‌ها تماس گرفت.

سند استراتژیک برگزاری انتخابات در ممسنی تدوین شد

داوود ایوبی فرماندار شهرستان ممسنی اعلام کرد: شهرستان ممسنی با توجه به داشتن بافت قومی، قبیله‌ای و طایفه‌ای باعث شده در انتخابات، همیشه به حاشیه برود و به یکی از نقاط قرمز استان به لحاظ امنیتی تبدیل شود.
وی افزد: در انتخابات جاری نیز با توجه به پیشینه گذشته شهرستان ممسنی، این شهرستان همچنان به عنوان یکی از شهرستان‌های دارای وضعیت قرمز شده است.
ایوبی ادامه داد: از ابتدای سال برای اینکه بتوانیم در سال جاری انتخاباتی آرام را در شهرستان رقم بزنیم، فرآیند برگزاری انتخابات ۱۰ دوره گذشته مجلس را مورد بررسی قرار دادیم.
فرماندار ممسنی گفت: همچنین از نظرهای نخبگان، ریش‌سفیدان و دانشگاهیان بهره بردیم و تحقیقات میدانی نیز در این زمینه صورت گرفت.
ایوبی افزود:براساس تحقیقات صورت گرفته، یکی از علل وجود طایفه‌گرایی و تحریک آنان در زمان انتخابات، مجریان انتخابات بودند که در اذهان عمومی نسبت به آنان ذهنیتی وجود داشت و بیان می‌شد این افراد از طایفه‌ نماینده در راس کار هستند و برای ابقای خود تلاش می‌کنند.
وی ادامه داد: همچنین شائبه دخالت برخی عوامل غیررسمی از جمله فرهنگیان، بازاریان، هیات‌های مذهبی و هیات‌های ورزشی در انتخابات مطرح می‌شد.
رییس حوزه انتخابیه ممسنی و رستم گفت: بر این مبنا سند استراتژیک برگزاری انتخابات در ممسنی تدوین شد که این سند در نوع خود بی‌نظیر است.
ایوبی اظهارکرد: همچنین به اتفاق اعضای شورای تامین شهرستان، در مناطقی که در انتخابات گذشته درگیری نمود بیشتر در آنجا داشته است حضور پیدا کردیم و با معتمدان و ریش‌سفیدان این مناطق گفت و گو کردیم و آنان در زمینه مسایل مدنظر توجیه شدند.
وی ادامه داد: در سند استراتژیک برگزاری انتخابات در شهرستان ممسنی، نقاط قوت و ضعف را در حوزه‌های مختلف شناسایی کردیم و نسبت به رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت اقدام کردیم.
فرماندار ممسنی افزود: علاوه بر مراحلی که وزارت کشور برای انتخابات مجلس پیش‌بینی کرده بود، فرآیند انتخابات ممسنی را به ۱۰ مرحله کرده‌ایم که امیدواریم بتوانیم انتخاباتی آرام و بدون حاشیه را برگزار کنیم.
ایوبی افزود: به نظر می‌رسد مردم اعتماد بیشتری به مجریان پیدا کردند و مجموعه کارها در هیات اجرایی توانسته است تا حدود زیادی نگرانی های گذشته را برطرف کند.
وی ادامه داد: یک ماه آینده، یک ماه بسیار مهمی برای ما است، متاسفانه تعداد محدودی از داوطلبان رویکرد طایفه‌ای را ادامه دادند که هیات نظارت به اندازه کافی با آنان برخورد کرده و شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان نیز مراقبت لازم را در این زمینه دارد.
وی اضافه کرد: خوشبختانه با همکاری جمعی بین همه بخش‌های دخیل در برگزاری انتخابات، متخلفان و کسانی که در پی متشنج کردن فضای شهرستان هستند شناسایی و تذکرات و برخوردهای لازم با آنان صورت گرفت.
فرماندار شهرستان ممسنی گفت: در اذهان عمومی در گذشته چنین استنباط می‌شده که برای رای آوردن از هر وسیله‌ای می توان استفاده کرد و یکی از وسیله‌ها تخلف انتخاباتی است که از جمله این تخلف‌ها،جعل شناسنامه، جعل تعرفه و جعل در کارت‌های شناسایی بازرسان بوده است که بیش از ۵۰۰ نفر در این زمینه شناسایی شدند و در این چند سال پرونده قضایی برای آن ها تشکیل شده که برخی منجر به صدور حکم شده و برخی نیز متواری هستند.
ایوبی افزود: دستگاه قضایی اقدامات خوبی برای شناسایی و برخورد و مجازات این عوامل مخل انجام دادند که امید است با مجموعه کارهای فرهنگی و اقدامات صورت گرفته و رویکرد فرمانداری در عدم جانبداری از طایفه خاص، انتخابات ممسنی بدون حاشیه برگزار شود.

ضرورت پرهیز از قومیت‌ گرایی در سپیدان تبیین شده است

جمال جوادی جهرمی فرماندار شهرستان سپیدان  گفت: یکی از آفت‌ها و آسیب‌ها در دوره‌های مختلف انتخابات در شهرستان سپیدان، توجه نامزدها به بحث قومت گرایی و تشدید حس ناسیونالیستی بود.
وی افزود: با شناخت این آسیب و بررسی ابعاد همه جانبه آن در طول یک سال و نیم گذشته در نشست‌های مختلف با نخبگان، ریش سفیدان، چهره‌های علمی و دانشگاهی، فرهنگیان، شوراهای اسلامی شهر و روستا و فعالان سیاسی بر ضرورت پرهیز از مساله قومیت‌ گرایی تاکید کردیم.
وی ادامه داد: علاوه بر تاکید بر ضرورت پرهیز از قومیت گرایی در انتخابات، توصیه شد افراد اصلح، شایسته، توانمند، علمی، بدون وابستگی و تعلق سرزمینی برای ورود به نهاد قانونگذاری کشور انتخاب شوند.
فرماندار سپیدان گفت: خوشبختانه فضای شهرستان به این سمت رفته است که افراد با عقلانیت کامل انتخاب کنند و همانند گذشته بحث قومیت گرایی چندان مطرح نیست.
جوادی جهرمی افزود: خوشبختانه افرادی که تا کنون برای حضور در صحنه انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تایید صلاحیت شده‌اند، افرادی نیستند که بتوانند فضای انتخابات را تحت تاثیر تفکر قومیتی قرار دهند که این موضوع به سلامت انتخابات و پرهیز از قومیت گرایی کمک می‌کند.
رییس حوزه انتخابیه سپیدان و بیضا ادامه داد: پیش‌بینی ما این است که انتخابات دوم اسفندماه انتخاباتی خوب، منطقی، عادلانه و قانونمند باشد و تعصبات قومیتی در آن مطرح نباشد.

توجیه داوطلبان و معتمدان در بحث پرهیز از قومیت‌گرایی در انتخابات

ابوطالب حسینی فرماندار شهرستان رستم گفت: با توجه به سابقه قومیت گرایی در انتخابات، برای انتخابات پیش رو از مدت ها قبل تدابیر لازم صورت گرفت تا از این مساله پیشگیری شود.
وی افزود: نشست‌های مختلفی برای جلوگیری از بحث قومیت گرایی در انتخابات با معتمدان، ریش سفیدان، نخبگان و افراد تاثیرگذار برگزار کرده ایم که امیدواریم از این مساله جلوگیری شود.
وی ادامه داد: همچنین داوطلبان انتخابات پیش رو در این زمینه توجیه شده اند و امیدواریم که با مساله قومیت گرایی در انتخابات پیش رو مواجه نباشیم.
حسینی داد: نشست ها و اقدامات برای پیشگیری از ورود مباحث قومیت گرایی به انتخابات همچنان ادامه خواهد داشت.

استان فارس با ۳۶ شهرستان دارای ۱۸ کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دوم اسفند ۹۸ در کشور برگزار می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار