به هرحال هراداره ای و دستگاهی دارای وظایف خاصی بوده و فعالیت وکارکردش بر آن وظایف متمرکز می شود وباید در قبال آثار آن پاسخگو باشند ، به همان اندازه که اداره راهداری در قبال عدم ایمن سازی راهها باید هزینه پرداخت کند ،یا اداره استاندار در قبال صدور گواهینامه استاندار برای یک محصول مسئول است ،اداره کل هواشناسی هم باید در قبال پیش بینی های خود مسئول باشد.
کد خبر: ۸۱۷۱۶۴
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۶ 25 January 2020

تابناک ایلام ::شب گذشته در پی تصمیم ستاد بحران استان که بر اساس گزارش اداره کل هواشناسی استان اتخاذ شد ،بدلیل پیش بینی نفوذ سامانه بارشی وبرودت هوا،تمامی مقاطع تحصیلی شهرستان های ایلام ،ایوان،ملکشاهی ،بخش کارزان ومنطقه آسمان آباد تعطیل اعلام شد.

از همان لحظه صدور اطلاعیه ،و مشاهده وضعیت پایداری هوای استان مشخص بود که این تصمیم ناشی از یک بی دقتی وپیش بینی نادرست اتخاذ شده وبه طور قطع باید منتظر صدور اطلاعیه دیگری مبنی بر اصلاح مصوبه ستاد بحران می بودیم .

این اتفاق امروز صبح به وقوع پیوست ،ستاد بحران در اطلاعیه جدیدی ضمن عذرخواهی از مردم بخاطر اشتباه اداره کل هواشناسی ،اطلاعیه پیشین خود را اصلاح نمود .البته به تصور دوستان نوشتن یک اصلاحیه وصدور اطلاعیه راحت بوده و تنها هزینه اش  چرخش انگشتان بر روی صفحه کلید گوشی هوشمند و انتشار آن در فضای مجازی ورسانه ایست ،اما ماجرا به این هم ختم نمی شود  ،چرا که هزینه آن به مراتب بیشتر از تصورات مسئولین بوده وباید پاسخگوی بی دقتی ها وتصمیمات خود باشند .

همان گونه که در مطلب پیشین هم به اشاره داشتیم ،این تصمیم براساس گزارش ارایه شده از سوی مدیرکل هواشناسی استان در جلسه ستاد بحران اتخاذ شد و مدیریت ستاد بحران هیچ گونه نقشی در این خصوص ندارند ،اگر هم قرار بر شکستن کاسه وکوزه هاست ، باید بر سر اداره کل هواشناسی استان شکسته شود.

به هرحال هراداره ای و دستگاهی دارای وظایف خاصی بوده و فعالیت وکارکردش بر آن وظایف متمرکز می شود وباید در قبال آثار آن پاسخگو باشند ، به همان اندازه که اداره راهداری در قبال عدم ایمن سازی راهها باید هزینه پرداخت کند ،یا اداره استاندارد در قبال صدور گواهینامه استاندارد برای یک محصول مسئول است ،اداره کل هواشناسی هم باید در قبال پیش بینی های خود مسئول باشد.

چرا که یک پیش بینی نادرست و بی دقتی در خصوص رخدادهای طبیعی نظیر برف ،باران ویخبندان می تواند فاجعه بار باشد ،به همان اندازه که این پیش بینی نادرست صدهها وبلکه هزاران خانوار مناطق مختلف استان را سردر گم کرد ،اداره کل هواشناسی استان باید هزینه این بی دقتی را پرداخت نماید.

مگر می شود دستگاهی که تمام وظیفه اش دستیابی به وضعیت هوای 12ساعت یا 24ساعت آینده باشد ،به رغم پیشرفت علم وفن آوری در این حوزه تا این اندازه در پیش بینی های خود عاجز بماند !؟ امروزه حتی گوشی های هوشمند به مدد تجهیز به نرم افزارهای پیشرفته، الگوهای هواشناسی را تجزیه وتحلیل کرده و وضعیت هوای یک هفته بعد روستاها وشهرها را پیش بینی می کنند ،چرا باید دستگاهی همچون هواشناسی تا این اندازه از علم روز عقب مانده و با پیش بینی نادرست خود ،مردم ومسئولین ارشد ودستگاههای عضو ستاد بحران رابه اشتباه بیاندازد؟!

کمترین هزینه برای این رخداد و پیش بینی نادرست که می تواند هزینه های مادی ومعنوی غیر قابل جبرانی را متوجه مردم استان نموده واز سویی مردم را نسبت به رفتار وتصمیمات مسئولین بی اعتماد کند ،برخورد مشخص وملموس استاندار ایلام با مدیر کل این دستگاه است .

اگرچه در اصلاحیه ستاد بحران ،مدارس باید راس ساعت 9صبح فعالیت خود را آغاز کنند ،اما بررسی میدانی خبرنگار ما بیانگر عدم حضور دانش اموزان در مدارس است ،لذا در پایان باید این نکته را باید به مطلب افزود "سیستم فشل آموزشی که خروجی آن کارشناسان بی دقت باشد ،همان بهتر که تمام ایام هفته تعطیل بماند" !

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
علت گند زدن توی کارها اینه که امورات رو به یک عده پخمه سپرده اند.طرف نمیتونه دو خط نامه مطابق استانداردهای اداری بنویسه صندلی مدیر کلی را اشغال کرده.نه فقط در تشکیلات هواشناسي بلکه در همه دولت همینه. حتی خیلی از وزرا سواد و شایستگی حداقلی رو ندارند.
کارمند هواشناسی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
علم هواشناسی علم احتمالات است نه قطعیات و هواشناسی پیش بینی ارائه می کند نه یقین بینی در کل جهان هم همین است و هر لحظه شرایط جوی در حال تغییر است آن هم در کشور ایران با چهار فصل هم زمان لطفا انگ عدم کارایی به هواشناسی نزنید در ضمن اگر همین ایستگاهها ی هواشناسی که توسط سازمان هواشناسی اداره می شوند نبودند آیا گوشی های شما قادر به ارائه اطلاعات بود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار