معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در حالی از تولید تنها 40 درصد تجهیزات پزشکی در اصفهان خبر داد و آن را نقطه ضعف برشمرد که طی سالیان سال یکی از مافیای بزرگ وارد کننده تجهیزات پزشکی در اصفهان خود علوم پزشکی بوده است.
کد خبر: ۸۱۷۰۱۹
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۶ 24 January 2020

به گزارش خبرنگار تابناک از اصفهان، ابوالفضل اصلانی در نشست قبلی خبری خود با اصحاب رسانه به صراحت اذعان کرد که اگر چه توانستیم در حوزه دارو به نقطه استقلال دست یابیم و به مرز 90 درصد تولیدات دست یابیم اما در عرصه تجهیزات پزشکی این امر را شاهد نیستیم زیرا که طی سالهای گذشته تمام تجهیزات پزشکی با وجودی که فناوری تولید آن توسط متخصصان و مهندسین داخلی بود اما وارد میشد و هر باری مهندسین با موانع زیادی برای تولید مواجه می شدند اما امروز که در شرایط تحریم قرار دادیم خود ما فراخوان دادیم که شرکت های دانش بنیان و مهندسین را گردهم آوریم واز هر گونه طرح داخلی در جهت ساخت تجهیزات پزشکی کمک و یاری کنیم.

واردات بی رویه تجهیزات پزشکی از سوی کشور های اروپایی به اصفهان که به دست یک یا چند نفر از سران و دست اندرکاران علوم پزشکی اصفهان صورت می گرفت اجازه ورود کار به تولید کنندگان نمی داد و این در حالی که امروزه معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در حدی توان تولید کنندگان تجهیزات پزشکی را در اصفهان و ظرفیت تولید آن را در استان بالا خواند که می تواند قطب اول تولید تجهیزات پزشکی در کشور و منطقه شود.

عدم استفاده از این ظرفیت بالا طی این سالها در صورتی است که اصفهان همواره با معضل بیکاری  دست و پنجه نرم می کرده و بدنبال روی آوری به صنایع پاک از جمله تولید تجهیزات پزشکی است و امروز که دیگر جای کار برای مافیای دولتی نیست کار را به دست تولید کنندگان و شرکت های بخش خصوصی سپردند و داد حمایت از استانداری را می طلبند.

این پرسش خبرنگار تابناک از متولیان حوزه سلامت و استانداری که آیا هنوز مافیای تجهیزات پزشکی به قوت خود باقی هستند یا اینکه اگر قرار بر فعال کردن صنعت تولید تجهیزات پزشکی در اصفهان است فکر می کنید چه تعداد شاغل می شوند تا چه اندازه معضل بیکاری را در اصفهان حل می کند باعث شد که صدای گلایه دبیر انجمن متخصصان تجهیزات پزشکی اصفهان نیز درآمد از وجود رانت در سطح بیمارستان ها در حوزه تجهیزات پزشکی خبر داد و گفت: چرا باید با وجود که ما مهندسین و متخصصین تجهیزات پزشکی داریم همچنان شاهد حضور قوی پزشکان و داروسازان در این حوزه باشیم.

عمانی گفت: با وجودی که هر ساله بالغ بر 800 نفر در حوزه تجهیزات پزشکی فارغ التحصیل می شوند و جویای کار اما به علت حضور تعداد کثیری افراد غیر متخصص در این عرصه متخصصان این حوزه بیکار هستند.

 

تولید تجهیزات پزشکی در شهرک های صنعتی اصفهان

وی با اشاره به اینکه در عرصه نرم افزاری و نیروی انسانی در حوزه تجهیزات پزشکی اصفهان با مشکل جدی مواجهیم زیرا که رانت بازی ها اجازه کار نمی دهد، گفت: با پیگیری های بسیار توانستیم پست مهندسی تجهیزات پزشکی را در بیمارستان ها تعریف کنیم و به دست متخصصان این رشته بسپاریم.

دبیر انجمن متخصصان تجهیزات پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه بالغ بر 250 هزار قلم تجهیزات پزشکی تا آزمایشگاهی داریم که اگر بخواهیم تمامی این اقلام را در داخل استان تولید کنیم قطع به یقین شاهد یک موج جدید از اشتغالزایی بزرگی خواهیم بود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در قبال سوال خبرنگار تابناک و وجود مافیای تجهیزات پزشکی به دست دولتی ها ، گفت: قطع به یقین تخصیص ارز 4 هزار و 200 طی این سالها باعث شده بود که شاهد واردات تجهیزات پزشکی باشیم اما امروز در شرایط موجود تولید و ساخت تجهیزات پزشکی بسیار پر اهمیت است به طوری که با پیگیری هایی که از سوی استانداری اصفهان صورت گرفته مقرر شده در شهرک های صنعتی اصفهان یک زون برای تولید تجهیزات پزشکی اختصاص دهند.

اصلانی ارزش بازار تجهیزات پزشکی را 2 و نیم میلیارد دلار در حالی خواند که در حوزه دارو به 4 و نیم میلیارد دلار میرسد، ادامه داد: هم اکنون حدود 70 شرکت تولیدی و 20 شرکت دانش بنیان و نوپا داریم که هم اکنون نیاز 65 درصدی کشور را رفع می کنیم.

معاون امور اقتصادی استانداری اصفهان نیز در نشست خبری که به مناسبت افتتاح چهاردهمین نمایشگاه بین المللی صنایع و تجهیزات پزشکی حضور داشت، اعلام کرد: بسیاری از تجهیزات پزشکی را نمی توانیم بسازیم چون فناوری آن را نداریم.

قاضی عسگر گفت: به ازای هر یک میلیارد دلار واردات معادل 50 هزار فرصت شغلی برای خارجی ها شکل می گیرد و رقم یک و نیم میلیارد دلار یعنی معادل 75 هزار فرصت شغلی است.

وی گفت: کیفیت تجهیزات پزشکی در حد خوبی نیست اما به نسبت 25 سال قبل بسیار بهتر شده است اما با ایجاد بازار تولیدی تجهیزات پزشکی داخلی شاهد گردش مالی خوب و توانمند شدن اقتصاد خواهیم بود.

وی گفت: در صورتی که بتوانیم تجهیزات پزشکی با کیفیت تولید کنیم قطع به یقین با در دست داشتن بازار اورسیا می توانیم به چرخه اقتصادی اصفهان کمک کنیم.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی صنایع و تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و خدمات وابسته و دومین نمایشگاه بین المللی دارو در استان اصفهان در حالی با حضور مسئولان وابسته آغاز شد که لفظ بین المللی بودن آن نه از جهت حضور شرکت های خارجی در این دوره از نمایشگاه است بلکه به اذعان معاون امور اقتصادی استانداری اصفهان به لحاظ اینکه اقدام به تولید تجهیزات پزشکی با کیفیت در حدی که بتوان صادر شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار