کد خبر: ۸۱۶۷۵
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۲ 23 August 2015

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بر لزوم پررنگ تر شدن نقش بخش خصوصی و دانشگاه ها در معرفی ارقام جدید زراعی و باغی تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، اسکندر زند روز یکشنبه در نخستین جشنواره معرفی ارقام زراعی و باغی که در موسسه تحقیقات، اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور مستقر در کرج برگزار شد، با تاکید بر اینکه عرصه حضور این بخش ها بایستی توسط بخش دولتی و وزارت خانه فراهم شود، افزود: وزارت جهاد کشاورزی برای تحقق این امر بایستی جهت گیری لازم را داشته باشد.

وی نخستین جهت گیری را تنوع بخشیدن به ارقام دانست و اظهار داشت: هم اکنون 52 رقم بذر گندم در عرصه داریم که فقط 15-10 رقم آن در طیف کشت به کار می رود که بایستی ارقام تنوع بیشتری یافته علاوه بر اینکه اصلاح برای شرایط تغییر اقلیم، عملکرد به ازای مصرف آب، تحمل به خشکی و گرما، طول دوره رشد کوتاهتر، سرعت و طول پرشدن دانه، سیستم های نوین کشت و تسهیل گیری برای ورود بخش خصوصی انجام شود.

وی گفت: برای تحقق این اهداف، کمیته معرفی رقم به صورت ملی اصلاح شد و آیین نامه های موجود در این کمیته برای ورود بخش خصوصی و دانشگاه ها و ترویج بیشتر ارقام تولید شده و سریع وارد شدن آن ها در عرصه اصلاح می شود.

زند یکی دیگر از رویکردهای وزارت جهاد کشاورزی برای استفاده بهینه و بیشتر از ارقام جدید را راه اندازی شبکه دانشی ارقام دانست و افزود: رویکرد بعدی استفاده بیشتر از بخش بین الملل و حمایت از تولید ارقام داخلی و واگذاری حق رویالیتی برای ارقام خود رشد است.

***موزه ارقام زراعی و باغی راه اندازی می شود.

وی یکی از برنامه های پیش رو را راه اندازی موزه ارقام زراعی و باغی دانست و بیان داشت: با راه اندازی این موزه در صدد هستیم تا تاریخ نشان دهنده فعالیت محققین ما باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه به لزوم به کارگیری معرفی ارقام اصلاح شده زراعی و باغی نیز اشاره کرد و گفت: معرفی ارقام اصلاح شده زراعی و باغی یکی از زمینه های مهم تحقیقاتی کاربردی است که سالیانه سود سرشاری را نصیب بخش کشاورزی می کند.

وی ادامه داد: در صورتیکه بذور ارقام اصلاح شده مورد نیاز کشور از خارج از کشور تهیه شود میلیون ها دلار ارزبری داشته و وابستگی اقتصادی و سیاسی را به دنبال خواهد داشت اما موسسات تحقیقاتی زیر مجموعه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی که برخی از آن ها قدمتی نزدیک به یکصد سال دارند علیرغم تمام محدودیت ها وظیفه خطیر تولید ارقام اصلاح شده را برعهده دارند.

زند در ادامه با اشاره به شرایط حاضر در کشور از لحاظ سرمایه گذاری بسیار اندک در بخش پژوهش، افزود: تنها کمتر از نیم درصد از تولید ناخالص ملی در امر پژوهش هزینه می شود و به همین ترتیب سهم پژوهش های کاربردی از بودجه عمومی کشور بسیار ناچیز است.

وی برگزاری این جشنواره را فرصتی دانست تا توجه مدیران تصمیم ساز کشور به این زمینه از فعالیت های بخش کشاورزی معطوف شود زیرا معرفی ارقام بذر در بخش های مختلف کشاورزی می تواند ضامن پایداری تولید و حفظ عرصه های کشاورزی کشور و اشتغال در بخش کشاورزی باشد.

گفتنی است در نخستین جشنواره معرفی ارقام زراعی و باغی از 14 رقم بذر جدید رونمایی و 10 رقم بذر دیگر که سال گذشته رونمایی شده بود، معرفی شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار