با حضور وزیر جهاد کشاورزی انجام شد
ما هم‌اکنون در گام نخست قرار داریم لذا با توجه به ظرفیت‌های بالا در داخل کشور باید بتوانیم نظام اقتصادی قابل قبولی را ایجاد کنیم و در ارتباط با نیازهای کشور یک منطق اقتصادی ایجاد کنیم تا انقلابی نو در تحقیقات کشاورزی اتفاق بیفتد.
کد خبر: ۸۱۶۶۱
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۱ 23 August 2015

به گزارش تابناک - البرز: مراسم رونمایی از ارقام جدید زراعی و باغی در استان البرز با حضور وزیر جهاد و کشاورزی انجام شد.
محمود حجتی در این مراسم طی سخنانی اظهار داشت: توسعه طرح‌های کشاورزی و پیشرفت به سمت شکوفایی بیشتر در بخش‌های مختلف کشاورزی باید یکی از مهمترین اولویت‌های ما باشد.
وی تأکید کرد: امروز زمان آن رسیده که درهای تعاملات را با محققان علمی جهان بگشاییم و دستاوردهای محققان دنیا را نیز به کشور وارد کنیم.
این مسئول افزود: در شرایط کنونی یکی از رویکردهایی که باید دنبال شود ایجاد روابط ارگانیک و علمی با دنیا است.
وزیر جهاد کشاورزی در ادامه سخنان خود به مشکلات آب، تأمین غذا به عنوان یکی از مهمترین دغدغه‌های مهم دنیا اشاره کرد و ادامه داد: امروز محققان دنیا روی این دغدغه‌ها کار می‌کنند و به راهکارهای خوبی رسیده‌اند که اگر ما نیز ارتباطات خود را در این زمینه تقویت کنیم، می‌توانیم از راهبردهای آنها در جهت رفع مشکلات مذکور استفاده کنیم و به نوعی طرح و نظامی را طراحی کنیم تا آنها دستاوردهایشان را در اختیار ما قرار دهند.
حجتی در بخشی دیگر از سخنان خود خصوصی‌سازی تحقیقات داخلی را در شرایط فعلی موثر و مهم ارزیابی کرد و گفت: ما هم‌اکنون در گام نخست قرار داریم لذا با توجه به ظرفیت‌های بالا در داخل کشور باید بتوانیم نظام اقتصادی قابل قبولی را ایجاد کنیم و در ارتباط با نیازهای کشور یک منطق اقتصادی ایجاد کنیم تا انقلابی نو در تحقیقات کشاورزی اتفاق بیفتد.
وی افزود: پیش‌بینی مشکلات 50 سال آینده و شناسایی آفت‌ها در حوزه کشاورزی می‌تواند ما را چند گام جلوتر قرار دهد و محققان کشور باید به این مهم توجه کنند.
حجتی با اشاره به مشکلات اقلیمی کشور، گفت: در دو سال اخیر 18 درصد بارش‌ها عقب افتاده است و به سمت دهه خشک پیش می‌رویم؛ جدای از بحران آب، پدیده کاهش آب‌های زیرزمینی با توجه به اینکه نیاز آبی کشاورزی متکی به آب این حوزه است و فشار بر سفره‌ها مشکلات فعلی را مضاعف‌تر ساخته است.
وی تعادل‌بخشی در آب‌های زیرزمینی را مورد تأکید قرار داد و افزود: برنامه تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی در کشور در حال اجرایی شدن است.

300 دشت کشور در بحران کم‌آبی

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در حال حاضر از 600 دشت کشور، 300 دشت در بحران قرار دارند،‌ افزود: باید با برنامه‌ریزی‌های دقیق و اصولی و با اعزام تیم‌های آسیب‌شناسی در محل به دنبال رفع عوامل رفع بحران‌ها در دشت‌های کشور باشیم.
حجتی از مهمترین برنامه‌ها را بهره‌گیری از ظرفیت دست‌اندرکاران مدیریتی کشور و یافتن راهکارهای چگونگی جبران این کاهش‌ها در کوتاه‌مدت و تعادل‌بخشی در افقی 20 ساله عنوان کرد.
در این مراسم همچنین واگذاری یکصد و چهارمین دستاورد موسسه تحقیقاتی نهال و بذر و امضای تفاهم‌نامه مشترک با بخش خصوصی و تقدیر از محققان کشاورزی کشور نیز انجام شد.
گفتنی است 6 رقم بذر گندم به نام‌های بهاران، شوش، مهرگان، نارین، آفتاب و هشترود، بذر لوبیا رقم الماس، بذر خربزه رقم‌های خاتونی 93 و درگزی 93، بذر کاهو رقم طاووسی، بذر خردل روغنی رقم صادق، بذر نخود رقم ثمین، بذر چغندر قند رقم‌های آریا و پایا، 14 رقم بذر جدیدی است که امروز در این جشنواره رونمایی شد.
محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی بعد از ظهر امروز در حاشیه رونمایی از ارقام جدید زراعی و باغی که در موسسه اصلاح و تهیه نهال و بذر کرج رونمایی شد در جمع خبرنگاران نیز حضور یافت و اظهار داشت: توسعه کشت‌های گلخانه‌ای می‌تواند علاوه بر به صرفه‌بودن در کاهش مصرف آب تأثیرات بسیار زیادی نیز داشته باشد.
وی ادامه داد: باید با برنامه‌ریزی‌های دقیق، اصولی و همچنین به‌کارگیری راهکارهای اساسی روش‌های مقابله با بحران کم‌آبی نیز به صورت دقیق اجرایی شود.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه توسعه کشت‌های گلخانه‌ای یکی از اولویت‌های ما در توسعه امور کشاورزی است، افزود: ارتقای این نوع از کشت می‌تواند در صرفه‌جویی آب بسیار تأثیر داشته باشد.
وی ادامه داد: سال گذشته فقط حدود یک هزار هکتار گلخانه‌ در کشور توسعه یافت که در یک برنامه‌ریزی درست و دقیق در نظر است بتوان سالانه 3 هزار هکتار و پس از آن 5 هزار هکتار را در سال به توسعه کشت‌های گلخانه‌ای اختصاص داد.
وزیر جهاد کشاورزی در ادامه سخنان خود بر توسعه و گسترش کشت‌های نشایی در سبزی و صیفی نیز تأکید کرد و گفت: توسعه این روش نیز در کشاورزی یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها و اولویت‌های ما است که در نظر داریم این مهم را نیز به صورت گسترده در صنعت کشاورزی اجرایی کنیم.
حجتی به مزایای اجرای این نوع کشت اشاره کرد و افزود: با اجرای این نوع کشت می‌توان 30 درصد مصرف آب را کاهش داد.
وی تصریح کرد: در این راستا موسسات و شرکت‌هایی ایجاد شده‌اند تا نشاها را تولید کرده و در اختیار کشاورزان قرار دهند.
به گفته حجتی با اجرای این کشت به جای اینکه بذر در زمین کاشته شود نشاء در گلخانه‌ها تولید می‌شود که این طرح می‌تواند در کاهش 30 درصدی مصرف آب تأثیرات بسیار زیادی را داشته باشد.

سال گذشته 160 هزار هکتار از مزارع به سیستم نوین آبیاری مجهز شدند

وزیر جهاد کشاورزی در بخشی دیگر از سخنان خود بر توسعه و اجرایی شدن سیستم نوین آبیاری در سطح مزارع کشور تأکید کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین راهکارهای کاهش مصرف آب کشاورزی استفاده از رو‌ش‌های نوین آبیاری است.
حجتی بیان داشت: در این راستا و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده سال گذشته 160 هزار هکتار از زمین‌های زراعی کشور به سیستم نوین آبیاری مجهز شدند که توانسته سهم اساسی را در کاهش مصرف آب داشته باشد.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود به معرفی ارقام جدید زراعی و باغی اشاره کرد و اظهار داشت: محققان و پژوهشگزان وزارت جهاد کشاورزی موفق شده‌اند که 14 نوع جدید ارقام بذر را معرفی کنند.
وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: دستیابی به این مهم می‌تواند سهم قابل توجهی را در توسعه صنعت کشاورزی و پیش رفتن به سمت خودکفایی داشته باشد.
حجتی گفت: از مهمترین مزایای این رقم‌های جدید مقاوم بودن به انواع آفات و بیماری‌ها، مقاوم بودن به تنش‌های آبی و شوری است.
به گفته وی برخی از ارقام ارائه شده نیز زودرس هستند که این نوع رقم به آب کمتری نیاز دارد. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار