سخنگوی سازمان آتش نشانی شیراز توصیه‌ها و هشدار‌هایی را برای ایمنی شهروندان در فصل سرما ارائه کرد.
کد خبر: ۸۱۳۴۳۳
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۴ 12 January 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: علیرضا عدلو سخنگوی سازمان آتش نشانی شیراز با اشاره پیش‌بینی‌های هواشناسی از تداوم بارش برف و باران در نقاط مختلف استان فارس، اظهارکرد: علاوه بر پیش‌بینی‌هایی که در مورد روز‌های پیش‌رو انجام شده، لازم است که شهروندان یکسری نکات را برای ارتقای ایمنی خود در منزل و فضای بیرون از خانه رعایت کنند.

او ادامه داد: این نکات ممکن است بسیار ساده و پیش‌پا افتاده به نظر برسد، اما واقعیت این است که رعایت نکردن همین نکات در طول زمستان و به ویژه هنگام بارش برف و باران سالانه هزاران نفر را در کشور خودمان دچار مشکل می‌کند.

عدلو در مورد شرایط بحرانی در هنگام بارش برف در برخی نقاط استان فارس نیز گفت: در برخی از مناطق در طول زمستان برف شدید شروع به بارش کرده که ارتفاع آن بعضا تا نزدیک به یک متر نیز می‌رسد، برای چنین شرایطی لازم است که شهروندان حتما لباس گرم به تن کرده و اتاق را با دمای معمولی گرم کنند تا شاهد افت فشار گاز در خطوط انتقال نباشیم.

سخنگوی سازمان آتش نشانی شیراز ادامه داد: درختان باید هرس شده و شاخه‌های سست آن‌ها که احتمال سقوطشان در هنگام بارش و طوفان وجود دارد برچیده شود.

او افزود: همچنین در مواردی که احتمال یخ زدگی لوله‌های آب وجود دارد، لازم است که فلکه اصلی آب را بسته و با بازکردن لوله‌ها داخل آن را از آب خالی کنیم. البته می‌توان از عایق یا چند لایه روزنامه نیز استفاده کرده و آن‌ها را دور لوله‌ها پیچید.

عدلو درباره اصول ایمنی در استفاده از چراغ‌های نفتی و علاالدین نیز گفت: در برخی اقامتگاه‌های سنتی از چراغ‌های نفتی و علاالدین استفاده می‌شود، در این خصوص لازم است که حتما شرایطی برای تهویه هوا فراهم شود و همچنین برای ریختن نفت داخل این چراغ‌ها باید آن را خاموش کرده و در بیرون از اتاق آن را پر کرد.

او تصریح کرد: در خانه‌هایی که بخاری گازی، آبگرمن دیواری یا کوره‌ای و پکیج در داخل ساختمان قرار دارد لازم است که حتما فضایی برای تهویه و گردش هوا در نظر گرفته شود، چرا که احتراق در فضای بسته سبب از بین رفتن اکسیژن فضا و بالا رفتن احتمال گازگرفتگی می‌شود.

سخنگوی سازمان آتش نشانی شیراز در مورد استفاده از وسایل گرمایشی گازسوز نیز گفت: وجود منافذ و درز‌ها برای ورود هوای تازه به داخل ساختمان به ویژه محل خواب و استراحت الزامی است. آبی بودن شعله بخاری و سایر وسایل گرمایشی ضروری است و باید حتما سرد نبودن لوله بخاری و سایر وسایل گرمایشی کنترل شود.

او در مورد علائم گازگرفتگی نیز بیان کرد: احساس سردرد، تهوع، سرگیجه، کاهش دید و خواب آلودگی جزو علائم گازگرفتگی است و نباید آن را با مواردی مانند علائم سرماخوردگی اشتباه گرفت، در این شرایط توصیه می‌شود که شهروندان از محیط آلوده خارج شوند.

عدلو با اشاره به شرایط رانندگی در برف و سرما نیز گفت: رانندگی در برف حساسیت‌های بسیاری دارد و با رانندگی در شرایط عادی بسیار متفاوت است، به همین دلیل نیز رانندگان اماتور و افرادی که مهارت کافی در رانندگی را ندارند، به هیچ عنوان نباید پشت فرمان بنشینند.

او اضافه کرد: تجهیزات زمستانی خودرو نیز باید آماده باشد و مواردی نظیر زنجیر چرخ و ضدیخ باید قبل از سفر تعبیه شود و اگر در هنگام رانندگی ناگهان برف سنگین شروع به بارش کرد و این تجهیزات نیز همراه رانندگان نبود بهترین کار رعایت سرعت مطمئنه و رانندگی با دنده سنگین است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار