گروه استان‌ها-رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی گفت: تاکنون ۲۴۶ نفر در این حوزه دستگیر شده‌اند که اکثراً به جرم ربا و دریافت تسهیلات غیر مجاز بانکی بود.
کد خبر: ۸۰۹۹۴۴
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۷ 30 December 2019

صابر عباس‌زاده امروز (دوشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه، ضمن ارائه عملکرد پلیس آگاهی استان در 9 ماهه نخست سال، اظهار داشت: سرقت وسایل و قطعات خودروها با 30 درصد بیشترین درصد سرقت‌ها را در استان ما تشکیل می‌دهد و سرقت‌های خورد مانند خانه باغ‌ها، باغ‌ها، انبارها، کارگاهی‌های شخصی و پارکینگ‌ها با 23 درصد در رتبه دوم قرار دارد.

وی افزود: سرقت از اماکن خصوصی با 19 درصد اعم از کارخانجات و انبارهای کالاها، 13 درصد سرقت خودرو، 6 درصد سرقت موتور سیلکت، 6 درصد سرقت منازل، یک درصد سرقت مغازه و یک درصد هم سرقت احشام در رتبه‌های بعدی قرار دارند. همچنین سرقت با زورگیری نیز 8 درصد از سرقت‌های استان در 9 ماهه نخست سال 98 را شامل می‌شود.

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی به مقایسه آمارهای ارائه شده با آمارهای مشابه سال گذشته پرداخت و عنوان کرد: سرقت از منازل امسال حدود 6 درصد افرایش  داشته که 70 درصد از آنها کشف شدند. سه درصد افزایش سرقت از مغازه‌ها هم اتفاق افتاده که بالای 90 درصد آنها کشف شده‌اند.

عباس‌زاده ادامه داد: سرقت اماکن خصوصی نیز با افزایش 12 درصدی مواجه بوده که در این مورد نیز و 80 درصد توسط پلیس کشف شده‌اند. یک مورد سرقت از بانک در شهرستان سردرود را هم داشتیم که پلیس درصددی دستگیری آنها برآمده است. در بحث سرقت خودرو، یک و نیم درصد افزایش اتفاق افتاده و 95 درصد آن کشف شده است. همچنین اکثر سرقت‌های خودرو مربوط به پراید است.

وی یادآور شد: سرقت موتورسیکلت با 10 درصد افزایش مواجه بوده، اما متاسفانه تنها حدود 60 درصد آنها کشف شده که در این زمینه به تلاش بیشتر دوستان نیازمند هستیم. همچنین امسال شاهد کاهش سرقت وسایل و قطعات خودرو هستیم که در این زمینه نیز 85 درصد از سارقان را شناسایی و دستگیر کرده‌ایم. سرقت احشام هم که اکثراً در روستاهای ما رخ می‌دهد، با افزایش 20 درصدی مواجه بوده است.

رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی در پاسخ سوالی مبنی بر آمار مربوط به کیف‌قاپی و جیب‌بُری، گفت: در سطح استان، امسال کیف قاپی 23 درصد و نیم کاهش داشته که از این تعداد نیز 70 درصد کشف شده است. همچنین جیب‌بُری نیز با کاهش 39 درصدی مواجه بوده است.

عباس‌زاده عنوان کرد: به صورت کلی، سرقت در کل استان آذربایجان شرقی امسال 7 درصد افزایش داشته که در مجموع، 81 درصد آنها کلیه سرقت‌ها در سطح استان کشف شده است. 70 درصد مجرمان ما سابقه دار هستند و عمدتاً بین 18 تا 35 سال سن دارند. 2 درصد از این سارقان را هم بانوان تکشیل می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: نسبت به کلانشهرها، آذربایجان شرقی در حوزه وقوع سرقت آذربایجان شرقی رتبه هشتم قرار دارد و در حوزه کشف این سرقت‌ها، ششم است.

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی در پاسخ به این سوال که «بیشترین سرقت منازل در کدام منطقه از تبریز رخ می‌دهد؟»، گفت: عمده سرقت‌هایی که از منازل مسکونی در تبریز به ما گزارش می‌‎شود، مربوط به شهرک‌‎های ولیعصر (عج)، زعفرانیه و باغمیشه است.

عباس‌زاده با بیان اینکه جرایم جنایی مانند قتل عمد در استان نسبت به سال گذشته 37 درصد افزایش پیدا کرده است، گفت: متاسفانه در 9 ماهه نخست امسال، 59 مورد قتل عمد در سطح استان اتفاق افتاده که 88 درصد کشف شده آنها کشف شده است. بیش از 50 درصد این قتل‎ها نیز در نزاع و درگیری اتفاق افتاده است.

وی در ادامه افزود: همچنین 40 درصد قتل‌ها به وسیله چاقو بوده است. در این بین، 26 درصد قتل هم به خاطر اختلافات خانوادگی اتفاق افتاده. از بین 59 قتل انجام شده در 9 ماهه نخست سال، 27 درصد با سلاح گرم انجام پذیرفته است.

رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی همچنین از کاهش خودکشی در استان نسبت به سال گذشته خبر داد و یادآور شد: خوشبختانه امسال خودکشی 14 ‌درصد در سطح استان کاهش پیدا کرده است.

عباس‌زاده با بیان اینکه «پلیس در بحث مبارزه با قاچاق نیز فعال بوده است»، تصریح کرد: درمورد مبارزه با قاچاق، هزار و 283 پرونده در 9 ماهه نخست امسال تشکیل شده که نسبت به مشابه سال گذشته، با افزایش 10 درصدی مواجه بوده است. با این حال از لحاظ ارزش کالاهای قاچاق، 11 میلیارد تومان با کاهش مواجه بوده‎ایم.

وی در ادامه عنوان کرد: در 9 ماهه نخست سال 98، از قاچاق کالاهای اساسی مانند  گوشت برنج آرد و گندم به ارزش 7 میلیارد تومان جلوگیری و هزار و 648 تن گندم نیز تحویل سازمان‌های مربوطه شده است.

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی همچنین به بیان آمارهای مربوط جرایم اقتصادی هم پرداخت و گفت: 277 میلیارد تومان ارزش پرونده‌های کشف شده در این حوزه بود که 23 درصد افزایش پیدا کرده است. اگر مردم نیز اطلاعاتی در زمینه وجود جرایم اقتصادی در سازمان‌‎های دولتی دارند، ما را در جریان بگذارند. تاکنون 246 نفر در این حوزه دستگیر شده‌اند که اکثراً به جرم ربا و دریافت تسهیلات غیر مجاز بانکی بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :