استفاده از ایده‌های هنرمندانه طراحان و هنرمندان در صنعت پوشاک می‌تواند در صورت برجسته کردن نمادها و داشته‌های فرهنگی بومی و ملی، محصولاتی ویژه و جذاب تولید کند که این نگرش مد نظر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز قرار دارد.
کد خبر: ۸۰۹۱۶۳
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۸ 28 December 2019

نمایشگاه «راهی و آهی» مجموعه‌ای از تابلو خط‌نگاره‌های «سید خلیل یوسفی» گرافیست مازندرانی است که پیش از این در سمنان برپا شد و از امروز عصر در گالری هنر ساری گشایش می‌یابد. در این نمایشگاه خط‌نگاره‌هایی روی پارچه در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته که فضای انتزاعی و متفاوت نسبت به نقاشی‌خط در آن‌ها وجود دارد.
اما موضوعی که در کنار وجهه هنری این آثار مد نظر برخی تولیدکنندگان پوشاک در کشور قرار گرفته، استفاده از ایده‌های هنرمند مازندرانی در تولید پوشاک و آثار فاخر با قیمت مناسب است. نگاهی که سبب شد چند ساعت پیش از گشایش نمایشگاه، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران به گالری هنر ساری بروند.
«سیده مرضیه شفاپور» و «عباس زارع» در این بازدید که به نوعی افتتاح رسمی نمایشگاه «راهی و آهی» نیز محسوب می‌شود، علاوه بر این که به تماشای تابلو خط‌نگاره‌های یوسفی ایستادند، با تعدادی از لباس‌هایی که توسط یک شرکت داخلی و با بهره‌گیری از طرح‌های هنرمند مازندرانی تولید شده‌اند نیز آشنا شوند.
تلفیق هنر با صنعت پوشاک
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان این که تلفیق بین هنر خط و نقاشی با پارچه اثرگذاری زیادی در صنعت مد و لباس کشور خواهد داشت، گفت: در کشورهای غربی می‌بینیم که نقاشی‌ها و نوشته‌ها چطور روی لباس‌ها استفاده می‌شود و مورد استقبال تعداد زیادی از افراد جامعه قرار می‌گیرد.
سیده مرضیه شفاپور افزود : اگر این هنر تلفیقی را در صنعت پوشاک خودمان داشته باشیم و بتوانیم هنر زیبای ایرانی-اسلامی که در خط و نقاشی داریم یا نمادها و نشانه‌های بومی و محلی از فرهنگ‌های مختلف اقوام را روی لباس‌ها استفاده کنیم، قطعا سلیقه بخش زیادی از جامعه را می‌توانیم تامین کنیم.
وی که 29 آبان امسال به عنوان دبیر کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شد، درباره برنامه‌ریزی‌ها برای صنعت مد و لباس در کشور گفت: در مدتی که این مسئولیت را پذیرفتم سعی کردم در مواجهه با ایده‌ها، ویژگی‌ها و امتیازها را دریافت و سپس با تیم کارشناسی آن ایده‌ها را بررسی کنیم که اگر منافاتی با فرهنگ ایرانی-اسلامی نداشته باشد، از این ایده‌ها در تولید پوشاک ایرانی حمایت شود.
مازندران پایلوت طراحی‌های تلفیقی مد و لباس
این مسئول مازندران را استانی مستعد در زمینه طراحی‌های خلاقانه صنعت مد و لباس عنوان کرد و با اشاره به تعدد دانش‌آموختگان این استان در این رشته، گفت: مازندران یکی از استان‌های فعال در زمینه مد و لباس و دارای هنرمندانی نوآور است.‌

وی افزود : با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد مازندران حاضریم که این استان را به عنوان پایلوت طراحی‌های تلفیقی مد و لباس کشور انتخاب و معرفی کنیم. با توجه به این که در همین نمایشگاه نیز شاهد تولید و عرضه چنین آثاری با استفاده از هنر گرافیک روی پارچه هستیم، در صورت متقاضی بودن استان می‌توانیم چنین امکانی را برای مازندران فراهم کنیم.
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره دلایل کمتر دیده شدن آثار طراحان مد و لباس داخلی و در دسترس قرار نگرفتن این محصولات برای اقشار مختلف جامعه به دلیل قیمت بالای آن اظهار کرد: کارگروه مد و لباس کشور کارگروهی قانونی است که طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی تشکیل شد و ذیل این کارگروه چند دستگاه به عنوان بازوهای اجرایی فعالیت می‌کنند. تامین و تایید محتوای طراحی‌ها با کارگروه است. اما حمایت از تولیدکننده و این که قیمت کالا معقول و منطقی باشد به وزارت صنعت ، معدن و تجارت ارتباط دارد. یعنی باید از وزارت صنعت این پرسش را باید داشته باشیم که چرا برخی از کالاها نرخ بالاتری دارند و شرایط برای تولید ارزان‌تر آن‌ها فراهم نمی‌شود؟
تولید برای همه اقشار
شفاپور تصریح کرد: سیاست کارگروه مد و لباس حرکت کردن به سمتی است که ضمن رعایت اصول ایرانی-اسلامی، از نظر اقتصادی هم بهبود داشته باشیم. یعنی محصولی فاخر تولید شود که اقشار مختلف بتوانند آن را تهیه کنند تا اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز هست در این حوزه نیز رقم بخورد.

این مسئول با اشاره به در پیش بودن جشنواره مد و لباس فجر گفت: با توجه به این که جشنواره مد و لباس فجر 98 از 24 بهمن تا 30 قرار است برگزار شود، از همه هنرمندان و طراحان به ویژه فعالان این هنر-صنعت در مازندران می‌خواهم با توجه به توانمندی‌ها و شاخص‌هایی که دارند ورود و حضوری پررنگ در جشنواره داشته باشند و مثل هر سال با آثار خوب و در خور شأن فرهنگ ایران به جشنواره اعتبار و کیفیت بیشتری بدهند.
شفاپور اظهار کرد: در نمایشگاه امسال تاکیدمان بر بحث حجاب و عفاف است. به این بحث یک نگاهی جدیدتر و جدی‌تری داریم که در جشنواره فجر امسال نمود بیشتری خواهد داشت.
صنعتِ فرهنگی
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان این که مازندران به عنوان یکی از استان‌های فعال در زمینه مد و لباس نخستین مقصد سفر رسمی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شد، گفت: مازندران هم در بحث دانشجو و دانش‌آموختگان رشته طراحی مد و لباس شرایط خوبی در کشور دارد و هم فعالان صنعت مد و لباس در این استان فعالیت‌های خوب و قابل توجهی دارند.
عباس زارع افزود : توجه به این هنر و ظرفیت در مازندران می‌تواند با توجه به پیشینه فرهنگی استان و حضور هنرمندانی خلاق، فرصتی مناسب را برای پویایی صنعت مد و لباس در این استان فراهم کند.
وی به مورد اهمیت بودن صنعت مد و لباس در نگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین جایگاه مهم فرهنگی این صنعت در جامعه اشاره کرد و افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌ها و طرح‌هایی برای حمایت از فعالان مد و لباس و طراحانی که در این عرصه از مفاهیم و نمادهای ملی و بومی سازگار با فرهنگ ایرانی-اسلامی توجه دارند در نظر گرفته است.
ارتباط بین تولید و بازار
این مسئول حمایت از طراحان مد و لباس که در آثار و ایده‌های خود فرهنگ بومی را مد نظر قرار می‌دهند به عنوان یکی از اولویت‌ها در این زمینه مطرح کرد و گفت: یکی از مسائل مهمی که در این حوزه باید مورد توجه قرار بگیرد، ارتباط برقرار کردن بین عرصه طراحی و تولید و بازار مصرف است.
زارع افزود: در مازندران طراحان بسیار خوبی داریم، اما خروجی کارشان در بازار نمود ندارد. در سفر دبیر کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد نیز بر این موضوع تاکید شد که با برگزاری جلسات بیشتر برنامه‌ریزی‌هایی بین این اداره کل، جهاد دانشگاهی، سازمان صمت و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای عرضه مناسب لباس‌های تولید شده با ایده‌های هنری طراحان استان در نظر گرفته شود.
اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران ماه گذشته نیز تفاهم‌نامه چهارجانبه‌ای با دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر، حوزه علمیه خواهران استان مازندران و دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در مازندران به امضا رساند که موضوع آن مجموعه همکاری‌های ایجاد زنجیره «علم و فناوری، مهارت، تولید محصول، تجاری‌سازی» در راستای تحقق مدل اقتصاد مقاومتی با محوریت «پوشاک اسلامی ایرانی» است.
بر اساس این تفاهمنامه دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر مسئولیت تربیت نیروهای متخصص مهارت‌محور (آموزش‌های علمی و توانمندسازی مهارتی)، برندینگ، مدیریت طراحی و تولید محصول را عهده‌دار شد و مسئولیت پشتیبانی، سرمایه‌گذاری و بازاریابی محصولات به عهده معاونت محرومیت‌زدایی آستان قدس رضوی استان مازندران واگذار شد. حوزه‌های علیمه خواهران مازندران هم مسئولیت عرضه و فروش محصولات را به عهده گرفت و مدیریت و مسئولیت روابط عمومی، تبلیغات و اخذ مجوزهای لازم به عهده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گذاشته شد./ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار