علی بیت اللهی گفت: استان البرز در حالی معین تهران در حوادث شده است که در منطقه دشتی آن به دلیل مصرف بی رویه و غیر اصولی آب، کشاورزی نادرست، فرونشست و شکاف های عجیب ایجاد شده در زمین را داریم و این مسئله کم اهمیت تر از تهران نیست.
کد خبر: ۸۰۸۸۶۲
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸ 26 December 2019
به گزارش «تابناک البرز»؛ دبیر کارگروه ملی زلزله همزمان با 5 دیماه، روز ملی ایمنی در برابر زلزله، درباره طرح معین بودن البرز برای حوادث پایتخت گفت: در بحران حوادث اصطلاحی به نام "ساعات طلایی" وجود دارد، زیرا تجربیات نشان داده است بیشترین تلفات جانی زمین لرزه ها در 3 ساعت اول رخ می دهد بنابراین دسترسی سریع نیروهای کمکی مهم ترین فاکتور در امر مدیریت بحران است و استان البرز یا شهر کرج شاخص ترین گزینه برای تهران بوده و این ارتباط برعکس هم خواهد بود. 
 
علی بیت اللهی با اشاره به اینکه مخاطرات البرز از تهران در زمینه های سیل، زلزله، مدیریت بحران و فرونشست در قسمت های جنوبی استان بیشتر است، افزود: در شهرستان اشتهارد شکاف های عجیبی در زمین ایجاد شده است، زیرساخت ها و سرمایه های ارزشمندی در البرز وجود دارد اما با فرونشست مواجه شده اند. 
 
وی مهم ترین امتیاز رابطه دو طرفه تهران و البرز را برای معین یکدیگر بودن در حوادث، اصل همجواری دانست و اظهار داشت: اگر به نقشه جغرافیایی تهران نگاه کنیم از نظر دسترسی و مجاورت از سمت شرق تهران کشیدگی داریم و به سمت دماوند و فیروزکوه 150 الی 200 کیلومتر فاصله وجود دارد و فاصله جاده ای بین مازندران تا تهران 4 ساعت است در نتیجه به واسطه بار ترافیکی جاده فیروزکوه و هراز امکان معین بودن مازندران برای تهران وجود ندارد.
 
بیت اللهی تصریح کرد: فاصله تهران تا کرج بسیار کم بوده و این مسئله بهترین گزینه است تا اگر حادثه ای در تهران رخ دهد در اسرع وقت و ساعات طلایی البرز به محل حادثه برسد اما پر رنگ کردن تهران نمی تواند دلیلی برای فراموش کردن کرج باشد، کرج کلانشهری بسیار بزرگ است و معضلات آن از نظر معابر و دسترسی بسیار بیشتر از تهران است. 
 
وی گفت: در بسیاری از مناطق شمالی کرج و استان البرز اساسا روی گسل ها ساخت و ساز شده است، از سمت شمالی به سمت چالوس، مسیری بسیار سخت و پر ترافیک داریم و نقاط ریزشی فراوانی در این جاده وجود دارد، در سیل سیجان کرج 17 کشته دادیم در حالی که این سیل در مقایسه با حوادث بزرگتر سیل تلقی نمی شد. 
 
بیت اللهی افزود: علاوه بر خطر پذیری بالای استان البرز باید بپذیریم همواره ریزش سنگ در جاده چالوس گزارش می شود و جاده را مسدود می کند، انبوه مسافران در جاده می مانند که سیل سیجان هم به این دلیل با کشته همراه بود، بنابراین اینکه سرشت جغرافیایی استان البرز در قسمت های شمالی به دلیل کوهپایه ای بودن، معابر تنگ، شیب زیاد و ... پتانسیل خطر را در این خطه بالا برده است.
 
برچسب ها: زلزله ، فرونشست ، البرز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار