فاطمی از ثبت ۲۴ هزار و ۱۶۰ ازدواج و پنج هزار و ۹۹۴ طلاق در هشت ماهه سال جاری در خوزستان خبر داد و گفت: در سال جاری ۶۵ هزار و ۲۴۵ ولادت ثبت شده که نسبت به سال گذشته ۱۳.۵ درصد کاهش داشته است.
کد خبر: ۸۰۸۵۹۷
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹ 25 December 2019

مجتبی فاطمی به مناسبت روز ثبت احوال در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: به جز مرز جغرافیایی، یک مرز بسیار حساس دیگری به نام مرز هویتی وجود دارد که اگر جدی گرفته نشود، دستگاه ‌ها و مراجع قضایی و امنیتی قطعا دچار مشکل خواهند شد.
 
به گزارش"تابناک"؛ مدیرکل ثبت احوال خوزستان با بیان اینکه اگر کارمندان ثبت احوال وجدان کاری نداشته و متعهد به رصد نباشند لطمات زیادی به کشور وارد می‌ شود افزود: راه پیشگیری از آسیب به مرز هویتی این است که هر فوت در مدت 10 روز ثبت شود و موارد ولادت و فوت نوزادان نیز ظرف 15 روز ثبت شود.
 
وی با بیان اینکه در سوم دی 1297 نخستین شناسنامه به نام فاطمه ایرانی صادر شد اضافه کرد: کار در ثبت احوال بسیار حساس است و در صورتی که کارمند ثبت احوال به وظایف خود عمل کند، آلودگی هویتی، نسبی و سببی به وجود نمی آید.
 
فاطمی با اشاره به اینکه از سال 91 که شناسنامه مکانیزه شد، تاکنون یک میلیون و 400 هزار شناسنامه جلد قرمز در خوزستان تعویض و مکانیزه شده است تصریح کرد: به دلیل اینکه شناسنامه قرمز قدیمی مورد سوء استفاده قرار می‌ گیرد، افرادی که شناسنامه خود را گم می‌ کنند باید در کمترین زمان این موضوع را اطلاع دهند تا حداقل شناسنامه آنها از درجه اعتبار ساقط شود.
 
فاطمی با بیان اینکه شناسنامه نوزدان نیز مکانیزه و دو برگه شده و جای الصاق عکس را ندارد و پس از 15 سال تعویض و عکسدار می شود عنوان کرد: طی هشت ماهه سال جاری 204 هزار شناسنامه جلد قرمز در تعویض شده است؛ شناسنامه را زمانی می‌ توانیم حذف کنیم که قانون انتخابات عوض شود.
 
وی با اشاره به اینکه نه تنها در استان بلکه در همه کشور با کاهش ازدواج مواجه هستیم اذعان داشت: در هشت ماهه امسال 24 هزار و 160 ازدواج ثبت شده در حالی که در مدت مشابه سال گذشته 26 هزار و 508 ازدواج به ثبت رسیده، یعنی 9 درصد کاهش ازدواج نسبت به سال گذشته در خوزستان داشتیم.
 
مدیرکل ثبت احوال خوزستان با بیان اینکه خوزستان رتبه ششم کشور را در ازدواج‌ دارد و سال گذشته نیز همین رتبه را داشتیم ابراز کرد: میانگین سن ازدواج مردها 28 سال و 9 ماه و دختران 23 سال و 9 ماه است.
 
وی در سال جاری 42 درصد میزان ازدواج ها در خوزستان را افراد بی سواد و دارای مدارک تحصیلی زیر دیپلم عنوان کرد و ادامه داد: در هشت ماهه امسال حدود 325 مرد بالای 60 سال و 25 زن بالای 60 سال ازدواج کردند، همچنین 22 مورد ازدواج زن و مرد بالای 60 سال ثبت شده است.
 
فاطمی از ثبت پنج هزار و 994 طلاق در هشت ماهه ابتدایی امسال خبر داد و بیان کرد: رتبه خوزستان در طلاق 21 کشوری است و همچنین در هشت ماهه سال گذشته 6 هزار و 148 طلاق داشتیم که البته ممکن است برخی از طلاق ‌ها در سال‌ های گذشته انجام شده و تنها در این سال ثبت شده‌ باشند.
 
وی با ابراز نگرانی از آمار ولادت در کل کشور خاطر نشان کرد: خوزستان پس از سیستان و بلوچستان رتبه دوم را در ولادت دارد و در هشت ماهه سال جاری 65 هزار و 245 ولادت ثبت شده و این در حالی است که در مدت در سال گذشته 75 هزار و 398 واقعه ولادت به ثبت رسیده و 13.5 درصد کاهش ولادت در استان را نشان می دهد.
 
مدیرکل ثبت احوال خوزستان با اشاره به اینکه خانواده ها به سمت تک ‌فرزندی پیش می‌ روند که این موضوع به فرزندان آسیب وارد می‌ کند و باعث می ‌شود استقلال فکری کمی داشته باشند تشریح کرد: بیشترین میزان فرزندآوری در خوزستان به ترتیب برای مادران گروه سنی 25 تا 29 سال با 18 هزار و 574 ولادت بوده که این موضوع نگران کننده است.
 
وی یاد آور شد: همچنین گروه سنی فرزندآوری مادران 30 تا 34 سال با 16 هزار و 642 ولادت و گروه سنی 20 تا 24 سال با 13 هزار و 529 ولادت در رده‌ های بعدی قرار دارند.
 
فاطمی با بیان اینکه به ازای هر 100 دختر، تولد 105 پسر ثبت شده است اظهار داشت: در هشت ماهه سال جاری، 33 هزار و 539 واقعه پسر و 31 هزار و 706 دختر ثبت شده و از این تعداد 50 هزار و 573 ولادت در شهر و 14 هزار و 672 واقعه ولادت در روستا ثبت شده است.
 
وی با اشاره به اینکه امسال 13 هزار و 741 مورد فوتی ثبت شده و بیشترین علت مرگ و میرها به دلیل بیماری قلبی عروقی بوده است تاکید کرد: در هشت ماهه سال جاری به ازای هر 100 زن فوت شده، فوت 133 مرد ثبت شده است.
 
مدیرکل ثبت احوال خوزستان با بیان اینکه در این مدت هفت هزار و 842 مرد و پنج هزار و 899 زن در خوزستان فوت کرده‌ اند افزود: همچنین در این مدت 11 هزار و 566 مورد فوت در شهرها و 2 هزار و 175 مورد در روستاها بوده است.
 
وی با بیان اینکه 63 هزار و 255 مورد از ولادت ها تک ‌زایی، 957 مورد دوقلوزایی، 24 مورد سه‌ قلوزایی و یک مورد چهارقلوزایی ثبت شده است اضافه کرد: بیشترین مراجعه‌ کنندگان به ثبت ‌احوال در زمینه حذف اطلاعات از صفحه شناسنامه است.
 
فاطمی با اشاره به اینکه در گروه فراوانی نام‌ ها هنوز آمار نام‌ های مذهبی پسران و دختران در صدر هستند گفت: در هشت ماهه امسال نام حسین، علی، محمد، امیرعلی و امیرحسین به ترتیب بیشترین میزان نامگذاری برای پسران و فاطمه، زینب، زهرا و رقیه برای دختران به ترتیب بیشترین میزان نامگذاری برای دختران بوده است.
 
وی به ثبت نام کارت ملی اشاره کرد و اذعان داشت: در سطح کشور 9 میلیون کارت ملی تا پایان بهمن ماه به افراد تحویل داده می ‌شود اما کسانی که 15 سال سن دارند، صدور کارت آنها سریع تر انجام می ‌شود.
 
مدیرکل ثبت احوال خوزستان تصریح کرد: حدود 22 هزار کارت ملی هوشمند صادر شده در دفاتر پیشخوان، ادارت پست و ثبت احوال وجود دارند که صاحبان آنها جهت دریافت این کارت ها اقدام نکردند.
 
وی با اشاره به اینکه در خوزستان کمیسیون تغییر نام وجود دارد و حداقل ماهانه 300 تغییر نام انجام می‌شود عنوان کرد: در سال جاری سه هزار و 279 تغییر نام و هفت هزار و 736 تغییر نام خانودادگی انجام شده اما باید توجه کرد که نام افراد با اسامی ائمه تحت هیچ شرایطی عوض نمی‌ شوند.
 
فاطمی در خصوص اهمیت کارت ملی هوشمند توضیح داد: برای جلوگیری از فرار مالیاتی، فرار اقتصادی، کلاهبرداری و مبارزه با پولشویی باید افراد جهت دریافت کارت هوشمند ملی اقدام کنند.
 
وی ابراز کرد: در خوزستان سه میلیون و 600 هزار نفر واجد شرایط دریافت کارت ملی هستند که تاکنون سه میلیون و 250 هزار نفر یعنی 90 درصد افراد در این زمینه اقدام کردند.
 
مدیرکل ثبت احوال خوزستان خاطر نشان کرد: افراد معلول و کسانی که مشکلات جسمانی دارند و نمی ‌توانند برای تقاضای کارت ملی هوشمند به مراکز ملی مراجعه کنند، می ‌توانند با شماره بازرسی 09369958585 تماس بگیرند تا ایستگاه سیار به منطقه مورد نظر اعزام شود.

برچسب ها: ثبت احوال
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار