یک متخصص طب سنتی گفت: افرادی که مزاج سرد و تر دارند در فصل زمستان بیشتر از دیگر افراد باید مراقب تغذیه خود باشند.
کد خبر: ۸۰۶۹۱۲
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۰ 18 December 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: ایجاد فصول از رحمت رحمانیه حق متعال است. فواید و حکمت‌های بی‌شماری بر تغییرات فصول چهارگانه است که نه تنها برای حیات انسان‌ها، بلکه برای حیات همه موجودات ضروری است. این تغییرات قطعاً با تأثیراتی همراه است که این تأثیرات، آمادگی ما را جهت مقابله با آن فراهم می‌کند.

از دیدگاه طب سنتی هر کدام از فصل ها مزاج مخصوص به خود دارند که افراد باید در این فصل ها برای رسیدن به تعادل مزاج و تندرستی، موارد لازم را بویژه از نظر تغذیه رعایت نمایند.

ابراهیم خلیل بنی حبیب دکترای طب سنتی گفت:مزاج فصل زمستان به دلیل بارندگی ها , سردی همراه با رطوبت یا به بیان دیگر سرد وتر است و بیماری هایی که بر این اساس بیشتر افراد را گرفتار می کند ، زکام یا سرماخوردگی ،نزله یا ترشحات پشت حلق یا بینی ،سرفه ، عطسه ،ناراحتی های چشمی وگلو ،ذات الریه تشدید یا ایجاد آسم ،برونشیت، آلرژی التهاب معده ونفخ است.

این فصل برای چه کسانی باب میل نیست یا احساس ناراحتی می کنند
این متخصص طب سنتی گفت: کسانی که مزاجشان سرد وتر است و با فصل زمستان اشتراک مزاج دارند مانند افراد پیر یا 60 سال به بالا باید بیشتر مراقب خودشان باشند.

چه لباس هایی بپوشیم؟
دکتر بنی حبیب با بیان اینکه نخستین موردی که در این فصل باید به آن توجه شود پوشش بدن است افزود: به همه افراد خصوصا آنهایی که مزاج سرد دارند توصیه می کنیم که لباس های پشمی بپوشند وحتی الامکان موقع بیرون آمدن از منزل از کلاه یا هد بند استفاده کنند به ویژه کسانی که نزله یا سینوزیت دارند و باید توجه داشته باشیم که مصرف آنتی بیوتیک یا مسکن موقتا علائم این بیماری ها را برطرف می کند و با قرار گرفتن در معرض سرما یا رطوبت علائم بیماری دوباره ظاهر می شود بنابراین باید با پوشش بدن از بروز این بیماری ها پیشگیری نمایند.

از مصرف غذاهای دارای طبع سرد خودداری کنیم
این متخصص طب سنتی با بیان این نکته که به دلیل مزاج سرد و تر این فصل باید از خوردن غذاهایی که طبع سرد و تر دارند خود داری شود ادامه داد : متاسفانه در این فصل بساط ترشیجات در سفره های ایرانی باز می شود که عادت نادرستی است زیرا ترشیجات خاصیت غذایی ندارند واکثرا برای افزایش اشتها خورده می شوند این ذر حالیست که در فصل زمستان به صورت طبیعی میل به غذاخوردن بیشتر است و معمولا در این فصل افراد با افزایش وزن رو به رو هستند.

وی ادامه داد: در شب های زمستان باید از خوردن میوه های آبدار مثل پرتقال، لیمو شیرین ، نارنگی به دلیل مزاج سرد وتر این میوه ها خود داری نماییم به ویژه افرادی که مبتلا به آسم هستند یا سرفه های خشک دارند اما در مقابل میوه هایی مانند سیب و انار و نارگیل یا انگور و یا میوه های خشک که عارضه ای ندارند مصرف شون

چه غذاهایی بخوریم
دکتر بنی حبیب با بیان اینکه در این فصل باید از مواد غذایی که طبع گرم دارند استفاده شود گفت: خوردن حلیم برای کسانی که فشار خون و کبد چرب ندارند در این فصل توصیه می شود، همچنین مصرف گوشت های گرم مانند گوشت گوسفند، گوشت بوقلمون و گوشت پرندگانی که تحرک زیاد دارند مانند بلدرچین و مرغ محلی که گوشت گرمی دارند هم به دلیل اینکه انرژی زا هستند و هم به دلیل طبع گرمشان بدن را از سرمای بیرون محافظت می کند.

وی افزود: استفاده از نوشیدنی هایی مانند سکنجبین و دمنوش هایی مانند زنجبیل ، عرق نارنج یا نعنا در این فصل توصیه می شود از مصرف آب سرد و دوغ تا حد امکان خود داری کنند و موقع خوردن شیر نیز آن را گرم کرده و با اضافه کردن عسل سردی آن را گرفته و استفاده کنند.

چگونه در زمستان تندرست باشیم

این متخصص طب سنتی گفت: در این فصل همچنین مصرف مربای گل محمدی ، هویج ، عسل و کره عسل برای صبحانه ونیز استفاده از ادویه هایی مانند زرد چوبه ،زعفران ، زیره سیاه یا سبزیجاتی مانند جعفری یا شنبلیله یا کلم خصوصا کلم قمری در تهیه غذاها، استفاده از زیتون به عنوان چاشنی ، و نیز مصرف خشکبار هایی مانند گردو ، بادام ، مویز ،کشمش و پسته توصیه می شود.

چه زمانی ورزش کنیم؟
دکتر بنی حبیب ورزش کردن در این فصل را به دلیل تاثیر آن در افزایش دمای بدن در مقابل سرما مناسب دانست و افزود: بهترین زمان ورزش در این فصل نزدیک به غروب آفتاب است زیرا ورزش کردن به هنگام صبح بدن را گرم می کند وموقع بیرون رفتن از منزل و قرار گرفتن در معرض هوای سرد احتمال بروز بیماری وجود دارد همچنین توصیه می شود در فصل زمستان به دلیل احتمال آلودگی هوا افراد در محیط منزل حرکات ورزشی را انجام دهند که نسبت به محیط بیرون هوای سالم تری دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار