حوادث پرتکرار گاز گرفتگی یا انتشار گاز منواکسید کربن در پایتخت تمامی ندارد و در نیمه شب گذشته این بار ۲ حادثه در پایتخت تکرار شد.
کد خبر: ۸۰۵۶۲۱
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰ 14 December 2019

به گزارش تابناک تهران، غیر استاندارد بودن وسایل گرمایشی، رعایت نکردن مسائل ایمنی در ساختمان‌ها و همچنین نقص در دودکش ها موجب می شود که گاز کشنده منواکسید کربن به اعضای خانواده سرایت کند و موجب کشته و مسمومیت در این حوادث شود.

در نیمه شب گذشته ۲ حادثه در پایتخت روی داد که هیچ کدام از این حوادث کشته نداشت اما این حوادث می تواند هشداری برای شهروندان باشد که در فصل سرما از وسایل گرمایشی استاندارد استفاده کنند.

رییس مرکز اورژانس تهران روز شنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: ساعت ۲۱:۵۸ شب گذشته حادثه انتشار گاز منواکسید کربن در بزرگراه ارتش، بلوار مجدی، خیابان رضوان، کوچه نسترن به سامانه ۱۱۵ اعلام که بلافاصله تکنسین های اورژانس به محل حادثه اعزام شدند.

پیمان صابریان افزود: در یک واحد مسکونی بدلیل انتشار گاز منواکسید کربن مادری ۵ ساله به همراه دختر ۱۸ ساله اش دچار مسمومیت شده بودند که پس از انجام اکسیژن درمانی این ۲ نفر در محل درمان شدند.

وی ادامه داد: در حادثه دیگر شب گذشته این بار در میدان گمرک، خیابان آیت الله ایروانی انتهای کوچه عباسی بدلیل انتشار گاز منواکسید کربن مادر ۳۰ ساله به همراه ۲ فرزندش بدلیل مسمومیت با این گاز کشنده روانه بیمارستان شدند.

رییس مرکز اورژانس تهران خاطرنشان کرد: در این حادثه تکنسین های اورژانس پس از اکسیژن درمانی و اقدامات اولیه درمانی ۲ فرزند دختر و پسر ۷ ساله و همچنین مادرش را به بیمارستان لقمان منتقل کردند.

راه های فرار از گاز منواکسید کربن در فصل سرما

در این باره سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: باید توجه داشت که خطرگازگرفتگی تنها ناشی از وسایل گازسوز نیست و هر وسیله گرمایشی یا حتی غیرگرمایشی که به نوعی شعله ای در آن وجود دارد  و اکسیژن محیط را مصرف می کند عامل بروز این خطر است.

سید جلال ملکی با بیان اینکه انواع بخاری های گازی، نفتی، شومینه، پکیج، آبگرمکن و ... می تواند منجر به تولید منوکسیدکربن و گازگرفتگی شود، گفت: حتی خودرویی که به مدت طولانی در محیط بسته روشن بماند می تواند باعث تولید این گاز کشنده شود.

 وی با بیان اینکه اگر تمام عناصر تشکیل دهنده آتش یعنی حرارت، ماده سوختنی و اکسیژن به نسبت مناسب و کافی کنار هم وجود داشته باشد، مشکل خاصی ایجاد نمی شود، افزود: خطر واقعی زمانی است که به هر دلیلی اکسیژن محیط کاهش پیدا کرده و گاز مونوکسید کربن تولید و منتشر شود و اگر اکسیژن بطور کامل قطع شود باعث خاموش شدن سریع شعله آتش می‌شود و همچنین کاهش اکسیژن خطرات زیادی خواهد داشت.

سخنگوی سازمان آتش نشانی، با بیان اینکه گاز منوکسید کربن گازی بی بو، بی رنگ و بدون مشخصه خاص است تاکید کرد: این گاز بدلیل قابلیت انتشار بسیار بالایی که دارد به سرعت تمام فضای محیط را انباشته می کند و همه حاضران را در معرض مسمومیت قرار می دهد.

وی در ادامه به نشانه های مسمومیت با این گاز کشنده اشاره کرد و افزود: از اولین نشانه های مسمومیت با این گاز، ایجاد حالت ضعف و سستی در بدن و در ادامه سردرد، درد شکمی، سرگیجه، تهوع و استفراغ، ایجاد حالت دوبینی و تنفس های سریع و کوتاه است و اگر افراد کماکان در این محیط آلوده باقی بمانند در حالت تشنج، بیهوشی و حتی کما قرار گرفته و در نهایت مرگ پدیدار می شود.

ملکی تصریح کرد: در برخورد با افراد آسیب دیده با این گاز ضمن تماس فوری با نیروهای امدادی باید به سرعت فرد مسموم را از محل خارج و به فضای باز منتقل کرد تا نیروهای امدادی در محل حاضر شوند و همچنین باید در و پنجره ها را باز کرده و تمام منابع گازسوز و شعله دار محیط خاموش شود.

وی با بیان اینکه شومینه از وسایلی است که بیشتر از سایر وسایل گرمایشی می تواند حادثه ساز شود، گفت: این وسیله علاوه بر اینکه گرمای زیادی را به هدر می دهد، مقدار بیشتری گاز را نیز وارد منزل می کند و جنبه تزئیناتی این وسیله بیشتر از گرمایشی آن است.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران خاطر نشان کرد: شهروندانی که در منازل خود از پکیج استفاده می کنند بهتر است از انواع فن دار آن استفاده کنند که به وسیله آن، آلاینده ها را به خارج هدایت شود و باید توجه داشت که پکیج و آبگرمکن دیواری مقدار زیادی اکسیژن مصرف می کند و درصورت تامین نشدن هوای مناسب، به سرعت محیط را با کاهش اکسیژن مواجه می کند و بهتر است این وسیله در خارج از محیط منزل مثلا در بالکن یا محلی که مستقیم به فضای آزاد راه دارد نصب شود.

وی با بیان اینکه نقص در سیستم دودکش ها از مهم ترین عوامل تولید و انتشار گاز کشنده منوکسید کربن است، گفت: لازم است قبل از نصب بخاری یا آبگرمکن و پکیج از باز بودن مسیر دودکش های داخل دیوار اطمینان حاصل شود و برای اینکار می توان از سطح پشت بام یک وزنه کوچک را با ریسمان به داخل دودکش فرستاده و اگر تا انتها پایین آمد نشان دهنده باز بودن مسیر است.

 

پزشکی قانونی: گاز منواکسید کربن جان ۵۰ نفر را گرفت

هچنین روابط عمومی پزشکی قانونی استان تهران در این باره اعلام کرد: در هفت ماه نخست سالجاری ۵۰ مورد فوت ناشی از مسمومیت با گاز منواکسید کربن به مراکز پزشکی قانونی استان تهران ارجاع شده اند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال  گذشته که تعداد فوت ناشی از گاز مونواکسیدکربن ۵۳ نفر اعلام شده بود ۶ درصد کاهش داشته است.

براساس این گزارش از تعداد فوتی های ۷ ماهه نخست سالجاری در استان تهران ۳۷ نفر مرد و ۱۳ نفر زن بودند.

در فصل سرما شهروندان تهرانی باید مراقبت بیشتری از خود داشته باشند و تا جایی می توانند از وسایل گرمایشی استاندارد و مناسب استفاده کنند و در صورت نقص در سیستم گرمایشی مراتب را به سامانه ۱۲۵ اطلاع دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار