انتشار گزارش تازه بانک مرکزی از رقم تسهیلات بانک‌ها به تفکیک استان
بانک مرکزی تازه‌ترین گزارش «کل مانده تسهیلات و سپرده‌های ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به تفکیک استان» را اعلام کرد؛ درصد تسهیلات به منابع در استان در مقایسه با ماه قبل نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه 3.17 درصد کاهش داشته است با این وجود ظاهراً متولیان حاضر به شفاف‌سازی عملکرد بانک‌های استان برای مردم نیستند!
کد خبر: ۸۰۴۱۸۵
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۱ 09 December 2019

به گزارش تابناک کردستان، طبق آخرین گزارش بانک مرکزی از «کل مانده تسهیلات و سپرده‌های ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به تفکیک استان»، رقم سپرده‌ها در کردستان 131413 میلیارد ریال (شامل سپرده‌های ریالی و ارزی که سپرده‌های ارزی فاقد سپرده قانونی است)، رقم سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی، 116692 میلیارد ریال و رقم تسهیلات جاری و غیرجاری هم 87370 میلیارد ریال اعلام شده است؛ طبق آنچه اعلام شده، تسهیلات در کردستان در پایان مرداد 98، 74.87 درصد منابع است.

این اعداد و ارقام در حالی از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود که «عبدالناصر همتی»، رئیس کل بانک مرکزی، 27 بهمن‌ماه 97 و در پایان سفر خود به کردستان در جمع خبرنگاران اعلام کرده بود «تصمیم ما این است که بتوانیم کردستان را بیشتر توسعه بدهیم و حجم تسهیلات را بیشتر کنیم ... درصدد هستیم سطح پایین پرداخت تسهیلات در کردستان را جبران کنیم ... چون وضعیت مالی در کردستان خوب نیست، میزان سپرده در بانک‌ها پایین است و به همین دلیل میزان تسهیلات هم پایین است و این پایین بودن تسهیلات عامل نامطلوب بودن وضعیت مالی شده است، ما این چرخه را خواهیم شکست».

حدود 10 ماه از روزی که «همتی» آن وعده‌ها را داد گذشته است و حالا ناگزیر افکار عمومی سؤال می‌پرسند «حجم تسهیلات را بیشتر کردید؟»؛ «سطح پایین پرداخت تسهیلات در کردستان را جبران کردید؟»؛ «چرخه پایین بودن تسهیلات به دلیل پایین بودن میزان سپرده در بانک‌ها را شکستید؟»؛ جواب همه این سؤال‌ها بدون هیچ کار کارشناسی و تنها با نگاهی به آمارهای منتشره توسط بانک مرکزی روشن است، نیست؟

همانند چند گزارش قبلی بانک مرکزی در این حوزه، یک نکته در تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی هم دیده می‌شود و آن رقم و درصد پایین تسهیلات در کردستان به نسبت برخی استان‌های دیگر کشور است؛ برای نمونه، رقم سپرده‌های ریالی و ارزی در پایان مرداد 98 در استان «کردستان» 3341 میلیارد ریال از استان «چهارمحال و بختیاری» بیشتر است و در این حال رقم تسهیلات در پایان مرداد 98 در استان «چهارمحال و بختیاری» 12539 میلیارد ریال از «کردستان» بیشتر است! 12.5 هزار میلیارد ریال تسهیلات، رقم قابل توجهی است، نیست؟! (گفتنی است بانک‌های چهارمحال و بختیاری، 88.05 درصد منابع خود را تسهیلات پرداخت کرده‌اند ولی بانک‌های استان کردستان 74.87 درصد از منابع خود را تسهیلات پرداخت کرده‌اند).

بانک‌ها در کردستان راه خود را می‌روند و ظاهراً به مطالبات نماینده عالی دولت در استان و تیم اقتصادی او در باب اصلاح وضعیت پرداخت تسهیلات توجهی ندارند.

ماه‌هاست که با انتشار گزارش‌های بانک مرکزی مطالبه شفاف‌سازی در خصوص عملکرد بانک‌های کردستان مطرح می‌شود و البته بی‌پاسخ می‌ماند؛ پشت پرده این عدم شفاف‌سازی معلوم نیست و مادامی که هیچ اراده‌ای در استان از سوی دولتمردان برای شفاف‌سازی در خصوص عملکرد بانک‌ها قابل مشاهده نیست انتظار تغییر در رویکرد بانک‌ها معقول به نظر نمی‌رسد.

تسهیلات در کردستان در پایان مرداد 98، 74.87 درصد منابع است/کاهش 3.17 درصدی تسهیلات به منابع در استان نسبت به ماه قبل/پشت پرده عدم شفاف‌سازی در خصوص عملکرد بانک‌های کردستان در حوزه پرداخت تسهیلات چیست؟  + جدول

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار