یک کارشناس بازار مسکن:
یک کارشناس بازار مسکن گفت: طرح "مسکن ملی" باید منتج به خانه‌دار شدن مردم شود و نباید در راهی که مسکن مهر در آن قرار گرفت، قرار بگیرد.
کد خبر: ۸۰۳۸۳۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۴ 08 December 2019

فرشید پورحاجت در خصوص طرح "مسکن ملی" که ثبت‌نام آن از امروز در برخی از استان‌های کشور آغاز شده است، اظهار کرد: وقتی از یک اقدام تحت عنوان اقدامی ملی نام برده می‌شود، یعنی باید همه افراد، مسئولان و... برای انجام آن نگاهی ملی داشته باشند و فرآیندهای انجام آن طرح نیز باید به صورت ملی پیگیری و حل شود.

وی با بیان اینکه طرح "مسکن ملی" در حال حاضر در برخی از استان‌ها اجرایی می‌شود، افزود: سوالی که در اجرای این طرح بسیار حائز اهمیت است، آن است که آسیب‌شناسی لازم در خصوص نیاز مردم به مسکن در شهرستان‌های هدف انجام شده است یا خیر؟ اما برخی آمارها در خصوص تعداد واحدهای قابل ساخت در این طرح، بیانگر نبود آسیب شناسی و نیازسنجی در این زمینه است.

طرح "مسکن ملی" باید منتج به خانه‌دار شدن مردم شود

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن کشور تصریح کرد: دولت باید بررسی کند که چه تعداد از افرادی که در این طرح ثبت‌نام خواهند کرد، در نهایت به دنبال خانه‌دار شدن هستند و اینکه می‌توانند در این طرح حضور داشته باشند یا خیر؟ در این زمینه باید گفت که طرح "مسکن ملی" باید منتج به خانه‌دار شدن مردم شود و نباید در راهی که مسکن مهر در آن قرار گرفت، قرار بگیرد.

پورحاجت عنوان کرد: تجربه‌ای در حوزه مسکن مهر وجود دارد که در زمان برنامه‌ریزی و ثبت‌نام آن، بیش از ۴.۵ میلیون نفر برای خانه‌دار شدن ثبت‌نام کردند اما زمانی که شرایط مکانی اجرای طرح و سهم آورده مالی هر فرد مشخص شد، بیش از ۲ میلیون متقاضی از ثبت‌نام خود انصراف دادند و در این زمینه باید از این تجربه در اجرای طرح مسکن ملی استفاده کرد.

وی ادامه داد: در طرح مسکن ملی باید مشخص شود که قرار است برای چه طیف از افراد جامعه خانه ساخته شود و مشخص شدن این طیف هدف، می‌تواند به اجرای بهتر طرح کمک کند. همچنین این طرح باید متناسب با تقاضای مردم اجرایی شود تا افرادی که خانه‌دار نیستند، بتوانند خانه‌دار شوند و در این شرایط دشوار اقتصادی یک سرپناه داشته باشند.

هزاران واحد مسکن مهر در خوزستان بلاتکلیف و بدون متقاضی هستند

رییس انجمن انبوه‌سازان خوزستان گفت: در خوزستان باوجود اینکه بیش از ۱۰ سال از اجرای طرح مسکن مهر می‌گذرد، هزاران واحد مسکن مهر بلاتکلیف و هزاران واحد نیز بدون متقاضی هستند. همچنین دو شهر جدید رامین و شیرین شهر در خوزستان پس از گذشت سال‌ها، خالی از سکنه هستند و علت این مسایل نبود نیازسنجی صحیح در اجرای طرح‌ها است.

پورحاجت خاطرنشان کرد: اینکه گفته می‌شود باید در اجرای طرح "مسکن ملی" از تجربیات گذشته استفاده کرد و همچنین مساله نیازسنجی را جدی گرفت، به دلیل آن است تا با مشکلاتی که همچنان در بحث مسکن مهر با آن‌ها درگیر هستیم، مواجه نشویم و طرحی را اجرایی کنیم که منتج به خانه‌دار شدن مردم شود.

وی ادامه داد: همه شرایط و فرآیندها در اجرای این طرح باید متناسب با شرایط جامعه و همچنین شرایط اقتصادی مردم برنامه‌ریزی شود تا مردم بتوانند در این طرح حضور داشته باشند. همچنین همه نهادها، ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی مسئول باید برای اجرای هرچه بهتر آن نهایت همکاری را داشته باشند.

منبع: ایسنا
برچسب ها: طرح مسکن ملی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار