رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در بازدید از روند ارائه خدمات درمانی به بیماران مبتلا به آنفولانزا در مرکز تخصصی بیماری های عفونی و گرمسیری استان: آماده ارائه خدمات درمانی به بیماران مبتلا به آنفولانزا هستیم
کد خبر: ۸۰۳۰۰۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۵ 05 December 2019

 به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان در موج جدید آنفولانزا در استان علاوه بر پزشکان مستقر در مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستائی، پزشکان عمومی و متخصص مستقر در کلینیک ها و درمانگا های بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سطح استان نیز آماده ویزیت و ارائه خدمات درمانی سرپائی به بیماران هستند.

آماده‌باش برای مقابله با موج جدید آنفلوانزا در سیستان و بلوچستان/ موج جدیدی از آنفولانزا در سیستان و بلوچستان شبکه بهداشت و درمان را به حالت آماه باش درآورد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در بازدید از روند خدمات درمانی به بیماران مبتلا به آنفولانزا در بیمارستان بوعلی زاهدان اظهار داشت: همزمان با اوج گرفتن همه گیری جهانی آنفلوآنزا از 2 هفته قبل، شاهد افزایش مراجعه هموطنان عزیز به کلینیک ها و درمانگاه های بیمارستان های رازی سراوان، دارالشفای میرجاوه، کلینیک الزهراء(س) خاش و بیمارستان ها و کلینیک های تابعه دانشگاه در شهر زاهدان بوده ایم که برای دریافت خدمات ویزیت سرپائی به دلیل علائم آنفولانزا به این مراکز مراجعه نموده اند. .

به گفته دکتر سید محمد هاشمی شهری اپیدمی آنفولانزا از زمان آغاز تا پایان بین 8-7 هفته زمان می برد و به همین دلیل آمادگی لازم برای ارائه خدمات ویزیت سرپائی و در صورت نیاز بستری بیماران بدحال فراهم شده است.

رئیس دانشگاه با اشاره به اینکه در چند روز اخیر بیش از 750 نفر با علائم سرماخوردگی و آنفولانزا به بیمارستانهای تابعه دانشگاه در شهر زاهدان مراجعه کرده اند گفت:: بیش از 150 نفر بیمار مبتلا به آنفولانزا و سرما خوردگی در 3 بیمارستان زاهدان بستری شده اند که از این تعداد برخی مرخص شده و تعدادی هنوز هم تحت درمان هستند.

وی افزود: متاسفانه 5 مورد فوت هم در اثر شدت علائم بیماری به وقوع پیوسته است که عموما در افراد با بیماری های زمینه اتفاق افتاده است.

وی بار دیگر از هم استانی های عزیز درخواست کرد تا با رعایت اصول بهداشت فردی احتمال انتشار این بیماری را کاهش دهند.

وی با اشاره به این واقعیت که آنفلوآنزا و سرماخوردگی جزو بیماری های خود محدود شونده می باشد گفت: بیش از 95 درصد از موارد بیماری نیازی به ویزیت و بستری ندارند و با مراقبت های معمول در منزل از قبیل استراحت، مصرف مایعات و در صورت نیاز استفاده از مسکن های ساده قابل مدیریت هستند.

به گفته این متخصص بیمای های عفونی، استفاده از آنتی بیوتیک برای درمان آنفولانزا هیچ جایگاهی ندارد و هر گونه تجویز داروی به جز مسکن های ساده باید با ویزیت و نظر پزشک انجام شود.

داروی ضد ویروسی مورد نیاز به اندازه کافی در بیمارستان بوعلی زاهدان موجود است.

همه کسانی که نیاز داشته باشند با نظر پزشک متخصص عفونی این دارو را دریافت خواهند کرد.

آموزش ها و هشدارها و آخرین اطلاعات در اختیار پزشکان عمومی و متخصص دانشگاه قرار داده شده است.

تجهیزات حفاظت فردی برای همکاران پزشک، پرستار و .... فراهم است.

از طریق نظام پزشکی توجه به نظم مراقبت سندرمیک و ارجاع مواد مشکوک به بیمارستان بوعلی زاهدان به عنوان مرکز تخصصی بیماری های عفونی و گرمسیری استان توسط معاونت بهداشتی انجام شده است.

وی در ادامه به برخی از تفاوت های آنفلو آنزا با سرما خوردگی پرداخت که لازم است مردم در این خصوص آگاهی لازم را داشته باشند.

بدن درد شدید، تهوع، استفراغ شدید، درد ستون فقرات، تنگی نفس از علائم شایع در انفلوآنزا است و همچنین آب ریزش بینی، عطسه، لرز خفیف و سردرد های خفیف از علائم سرما خوردگی است.

وی توصیه کرد: افراد سالم ضمن رعایت اصول بهداشت تنفسی اگر ناچار به مراقبت از بیماران آنفلو آنزا هستند دستان خود را با آب و صابون بشویند و از دست دادن وروبوسی با افراد اجتناب کنند،

افراد بیمارنیز ضمن رعایت اصول بهداشت تنفسی دستمال های استفاده شده را به طرز صحیح معدوم نمایند و از عطسه و سرفه کردن نزدیک افراد خودداری کنند و از ماسک استفاده نمایند.

استراحت کافی و خوردن آبمیوه و نوشیدنی های گرم و داروهای مسکن از مهمترین راههای درمان این بیماری است.

شایان ذکر است: با مشارکت صدا وسیمای استان و روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان برنامه های رادیویی و تلویزیونی به زبانهای فارسی، بلوچی و سیستانی با حضور همکاران محترم پزشک و کارشناسان مربوطه در خصوص پیشگیری از آنفولانزا را به سمع و نظر مردم عزیز خواهند رساند.

برنامه رادیویی عصر همدلی به زبان فارسی هر روز ساعت 18 عصر از صدا و سیمای استان سیستان وبلوچستان

برنامه تلویزیونی مهر هنکین 13 آذرماه ساعت 30/15 به زبان بلوچی

برنامه رادیویی دوراهی دیوان به زبان بلوچی 13 آذرماه ساعت 13 به زبان بلوچی

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
CnVpyzGSdWKO
|
China
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
خدا کنه حداقل جو وجامعه با مردم خوب باشه
zFmyjwJQabiW
|
China
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
ای لشکر صاحب زمان آماده باش آماده باش
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار