موج آنفلوآنزا، کشور را گرفته است؛ هر چند بنا به گفته مسئولان وزارت بهداشت زمان بروز موج‌های آنفلوآنزا غیرقابل پیش‌بینی است اما هر چه هوا سردتر شود و بروز موارد بیماری شدیدتر شود، ‌شدت امواج بیماری هم افزایش می‌یابد.
کد خبر: ۸۰۲۰۸۵
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۴ 02 December 2019

موج اول آنفلوآنزا آمده است و قرار است تا دو هفته دیگر فروکش کند، و بعد از آن موج بعدی خواهد آمد. هر چند با رعایت نکات ساده بهداشتی مثل شست‌وشوی دست‌ها می‌توان جلوی سرایت این بیماری به شدت مسری را گرفت اما واقعیت این است که آنفلوآنزا، می‌تواند مرگبار باشد.

خوزستان از استان‌هایی است که معاون بهداشت وزارت بهداشت امروز از آن به عنوان یکی از پنج استان در صدر شیوع آنفلوآنزا نام برد با این وجود نمایندگان وزارت بهداشت در دانشکده‌های علوم پزشکی مستقر در خوزستان حاضر به حرف زدن درباره وضعیت شیوع این بیماری نیستند.

این در حالی است که همین چند روز پیش رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز به عنوان بزرگترین مرجع بهداشتی و درمانی خوزستان، فوت موارد مبتلا به آنفلوآنزا در خوزستان را تنها در یک جمله تایید کرد.

۵ استان در صدر شیوع آنفلوآنزا

دکتر علیرضا رییسی معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه طی یک هفته اخیر یعنی از دوم تا هشتم آذر ماه ۲۷۳ نفر به دلیل آنفلوآنزا در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند و متاسفانه ۱۹ نفر هم فوت کرده‌اند، افزود: البته همه مبتلایانی که فوت کردند و یا در بیمارستان بستری شده‌اند، دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری مزمن تنفسی و بیماری‌های قلبی بوده‌اند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در پاسخ به اینکه در کدام استان‌های کشور بیشترین بروز و شیوع آنفلوآنزا وجود دارد، گفت: استان‌های گلستان، مازندران، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان و اهواز استان‌هایی هستند که بیشترین بروز و شیوع بیماری آنفلوآنزا در آن‌ها گزارش شده است. در عین حال باید توجه کرد که این موج آنفلوآنزا تا حدود دو هفته دیگر ادامه خواهد داشت و شاید طی این مدت شدیدتر هم شود، اما بعد از دو هفته فروکش خواهد کرد.

هشدار درباره موج دوم آنفلوآنزا

دکتر مسعود مردانی عضو کمیته کشوری آنفلوانزا ا بیان اینکه به طور کلی آنفلوآنزا سه موج دارد، اظهار کرد: زمان بروز موج‌های آنفلوآنزا غیرقابل پیش‌بینی است و هر چه هوا سردتر شود و بروز موارد بیماری شدیدتر شود، ‌شدت امواج بیماری هم افزایش می‌یابد. امسال موج اول آنفلوآنزا تقریبا یک ماه زودتر از موعد معمول و مورد انتظار آغاز شد و از آنجایی که آنفلوآنزای H۱N۱ بیشترین موارد را به خود اختصاص داد، شاهد علائم بالینی سخت و شدید بودیم.

وی همچنین گفت: بروز امواج بیماری آنفلوآنزا حداکثر تا بهار طول می‌کشد و در حال حاضر در موج اول بیماری هستیم.

با توجه به اعلام اینکه خوزستان جزو استان‌های نخست در شیوع آنفلوآنزا است، ایسنا در تماس با رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز و دانشکده‌های علوم پزشکی آبادان، شوشتر، دزفول و بهبهان، آخرین وضعیت شیوع این بیماری در شهرهای تابعه این دانشگاه و هر کدام از این دانشکده‌ها را جویا شد که پاسخ‌های داده شده به این پرسش ایسنا بدین ترتیب بوده است:

دانشگاه علوم پزشکی اهواز

دکتر ایرج نظری رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در پاسخ به این سوال که وضعیت بروز آنفلوآنزا در خوزستان چگونه است، اظهار کرد: در حال حاضر در جلسه هستم. و تلفن را قطع کرد.

دانشکده علوم پزشکی شوشتر

دکتر فرهاد ابول‌نژادیان رئیس دانشکده علوم پزشکی شوشتر نیز در این خصوص اظهار کرد: تاکنون در حوزه دانشکده علوم پزشکی شوشتر موارد مثبت آنفلوآنزا نداشته‌ایم.

دانشکده علوم پزشکی بهبهان

دکتر غلامرضا بادفر رئیس دانشکده علوم پزشکی بهبهان نیز گفت: در حال حاضر در جلسه هستم و بعد پاسخگو خواهم بود.

دانشکده علوم پزشکی دزفول

با توجه به عدم پاسخ رئیس دانشکده علوم پزشکی دزفول، با دکتر شاپور مسعودی‌فر معاون بهداشت این دانشکده تماس گرفتیم که وی در این تماس اظهار کرد: تلفنی پاسخ نمی‌دهم. اطلاعات را به دانشگاه علوم پزشکی اهواز می‌دهم.

وی همچنین تصریح کرد: مشکلی نداریم که در گزارش خبری شما، در مورد این بیماری از سوی این دانشکده صحبتی کار نشود.

دانشکده علوم پزشکی آبادان

در میان روسای دانشکده‌های علوم پزشکی استان خوزستان، تنها رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان حاضر شد در خصوص بروز و شیوع این بیماری صحبت کند.

وی از مرگ دو بیمار مبتلا به آنفلوآنزا در آبادان و شادگان خبر داد و افزود: در حوزه دانشکده علوم پزشکی آبادان نیز مانند سایر نقاط کشور، امسال اپیدمی آنفلوآنزا رخ داده که البته در حال حاضر این بیماری رو به فروکش است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: سال گذشته یک مورد مرگ به دلیل آنفلوآنزا در حوزه شهرهای تابعه دانشکده علوم پزشکی آبادان رخ داد و در سال جاری دو مورد مرگ به دلیل آنفلوآنزا داشته‌ایم.

سلمان‌زاده ادامه داد: فوت‌شدگان به دلیل بیماری آنفلوآنزا در سال جاری یک مادر باردار در شادگان و یک مرد در آبادان بوده‌اند.

اینکه اعلام کنید چند نفر به دلیل آنفلوآنزا فوت کرده‌اند، اررزشی ندارد

هر چند هشدار وضعیت شیوع بیماری و ارائه آمار مرتبط به آن می‌تواند در آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی به شهروندان و در نتیجه مراقبت بیشتر تاثیر بسزایی داشته باشد با این وجود مسئولان بهداشتی خوزستان به نظر می‌رسد که نظر متفاوتی دارند. این در حالی است که دیگر دانشگاه‌های علوم پزشکی در استان‌های مختلف از جمله استان فارس، کردستان، گیلان و آذربایجان شرقی از روزهای گذشته تاکنون با ذکر آمار مراجعان و بستری‌شدگان آنفلوآنزا در شهرهای تابعه خود، به تعداد موارد فوت شده در اثر این بیماری نیز اشاره کرده‌اند.

با این حال دکتر ایرج نظری رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ششم آذرماه در جمع خبرنگاران در حاشیه جلسه شورای سلامت خوزستان، گفت: اینکه اعلام کنید چند نفر به دلیل آنفلوآنزا فوت کرده‌اند، اررزشی ندارد. در حال حاضر نگرانی بابت بیماری آنفلوآنزا وجود ندارد و در صورتی که اتفافی رخ دهد و لازم باشد مردم بدانند، قطعا موضوع اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی اظهار کرد: در خوزستان نیز مانند سایر نقاط کشور اپیدمی آنفلوآنزا رخ داده است. بیماری آنفلوآنزا عوامل مختلفی دارد. افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند و جزو گروه‌های پرخطر هستند، حتی با سرماخوردگی معمولی ممکن است فوت کنند و قطعا اگر عوامل شدیدتر باشد، میزان مرگ و میر هم افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به وضعیت آنفلوآنزا در خوزستان افزود: تعداد زیادی از موارد حاد آنفلوآنزا به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: در خوزستان نیز موارد فوت شده در اثر آنفلوآنزا داشتیم اما این موارد خارج از نُرم نبوده است.

در حالی بیان می‌شود که نگرانی بابت بیماری آنفلوآنزا در خوزستان وجود ندارد که این استان از سوی معاون وزارت بهداشت جزو پنج استان در صدر ابتلا به آنفلوآنزا در کشور اعلام شده است. باید پرسید که به چه دلیل در خوزستان در برابر اعلام آخرین وضعیت شیوع یک بیماری همه‌گیر که به سادگی در سراسر کشور درباره مبتلایان و فوت‌شدگان در اثر آن اطلاع‌رسانی می‌شود، مقاومت می‌شود؟

منبع: ایسنا
برچسب ها: آنفولانزا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار