شما که می گفتید کنترل می کنیم!
مقامات استان اردبیل دستور داده بودند هیچ کسی اجازه افزایش قیمت مایحتاج ضروری مردم به بهانه افزایش قیمت بنزین را ندارد، اما بازار هیچ اعتنایی به آنان نکرد!
کد خبر: ۸۰۱۸۱۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳ 01 December 2019

به گزارش تابناک اردبیل، بعد از افزایش قیمت بنزین در روزهای اخیر این باور در مردم ایجاد شد که سایر اقلام مورد نیاز روزمره و هم چنین کرایه‌های حمل و نقل شهری با افزایش قیمت مواجه خواهد شد و همین امر سبب ایجاد یک جو روانی در جامعه در خصوص افزایش قیمت کالا شده است.

طبق نظر کارشناسان اقتصادی و هم چنین بازاریان و فروشندگان تاثیر افزایش قیمت بنزین در کوتاه مدت آن چنان چشمگیر نخواهد بود. برای بررسی این موضوع و آگاهی از وضعیت بازار و قیمت کالاهای اساسی در اردبیل سری به بازار اردبیل زده و به‌صورت میدانی در جریان وضعیت بازار قرار گرفته و پای حرف مردم نشستیم.

در این باره بخوانید
قیمتها در محله آقایان مسئول اردبیل افزایش نیافته است!

بازار پیرعبدالملک و میدان امام حسین (تازه میدان) یکی از اصلی‌ترین مراکز فروش میوه در اردبیل است که با حضور در این محل قیمت انواع میوه و تره بار را بررسی کردیم و بر این اساس قیمت برخی از اجناس که در داخل استان اردبیل تولید شده و یا از استان‌های همجوار نزدیک وارد اردبیل می‌شوند افزایش قیمت آن چنانی نداشته و برخی از آنها نیز ثابت باقی مانده بود اما برخی دیگر از اقلامی که از استان‌های جنوبی و گرمسیری کشور در این فصل وارد استان اردبیل می‌شوند افزایش قیمت دارند برای مثال قیمت پرتقال و نارنگی پس از افزایش قیمت بنزین ثابت مانده و اما اقلامی هم‌چون گوجه، خیار، پیاز قرمز و ... با افزایش قیمت مواجه بوده‌اند.

در جدول زیر تفاوت قیمت انواع میوه وسبزی قبل و پس از گرانی بنزین آمده است؛

 

آنچه که در خصوص قیمت میوه و سبزی در بازار اردبیل حائز اهمیت بوده این است که ثبات قیمت در این بازار در خصوص برخی از کالاها وجود نداشته و برخی از اقلام، مغازه به مغازه با یکدیگر تفاوت دارند و آن‌چنان‌که به نظر می‌رسد هم‌چنان جو روانی افزایش قیمت بنزین و تاثیر آن بر روی کالاهای اساسی در بین مردم و فروشندگان وجود داشته و اغلب فروشندگان از افزایش کرایه حمل بار در داخل شهر ابراز نگرانی می‌کردند.

قیمت برنج ایرانی و حبوبات افزایش ندارد

قیمت انواع برنج ایرانی در طی چند روز اخیر افزایشی نداشته، به طوری‌که قیمت برنج هاشمی قبل از افزایش قیمت بنزین ۲۰ هزار تومان، برنج طارم ۲۱ هزار تومان، نیم دانه هاشمی ۱۵ هزار تومان، برنج خارجی محسن ۸ هزار تومان و هم اکنون به همین قیمت در بازار عرضه می‌شود.

بازار خشکبار و حبوبات نیز افزایش قیمت چندانی نداشته و برخی از اجناس با افزایش جزئی مواجه بوده گرچه فروشندگان خشکبار بر این باورند که در روزهای آتی شاهد افزایش قیمت این اجناس خواهند بود چراکه اغلب اجناس بازار خرید گذشته بوده و در خریدهای جدید به‌دلیل افزایش کرایه حمل بار قیمت کالاها با افزایش مواجه شده است در حال حاضر قیمت انواع حبوبات و خشکبار در اردبیل به شرح ذیل است؛

لوبیا قرمز ۱۱ هزار تومان، آلوچه ۱۸ هزار تومان، لوبیا چیتی ۱۲ هزار تومان، لپه ۱۳ هزار تومان، عدس ۹ هزار تومان بوده و قیمت این اقلام به نسبت چند روز قبل و قبل از گرانی بنزین افزایش آن‌چنانی در اردبیل نداشته اما در مقابل قیمت خرما از ۱۲ هزارتومان به ۱۳ هزار ۵۰۰ تومان رسیده و قیمت کشمش نیز در هر کیلو از ۲ تا ۳ هزار تومان افزایش یافته و در عین حال طبق گفته فروشندگان کشمش سیاه به‌دلیل قیمت بالا و صادرات در بازار اردبیل کمیاب شده است.

طبق بررسی‌های انجام یافته از بازار اردبیل قیمت چای، روغن، قند و شکر در طی روزهای اخیر افزایش آن‌چنانی نداشته است.

افزایش قیمت تخم مرغ و گوشت قرمز و ثبات در بازار مرغ

قیمت تخم مرغ پس از افزایش نرخ بنزین با افزایش مواجه شده و قیمت آن از ۸ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۰ هزار تومان رسیده در حالی‌که قیمت مرغ افزایشی نداشته و هم اکنون به قیمت ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان در بازار اردبیل به فروش می‌رسد و قیمت گوشت قرمز نیز در حالی‌که در ماه‌های اخیر به ثبات نسبی رسیده بود و افزایش قیمتی مشاهده نمی‌شد پس از افزایش قیمت بنزین با رشد قیمت مواجه شده و در حال حاضر قیمت دام زنده از ۳۵ هزار تومان قبل از گرانی بنزین به ۴۰ هزار تومان پس از گرانی رسیده و قیمت مصوب گوشت گرم در قصابی‌های اردبیل نیز به شرح ذیل است؛

گوشت گوساله ۷۵ هزار تومان، گوشت گوساله مخلوط ۷۰ هزار تومان، گوشت گاوی ۶۵ هزار تومان، گوشت گاوی و گاومیش مخلوط ۶۰ هزار تومان،گوشت گوسفندی به صورت ران، سر دست و راسته ۷۸ هزار تومان

نرخ کرایه های تاکسی افزایش نیافته است

یکی دیگر از بخش‌هایی که مردم دغدغه و نگرانی زیاد از افزایش قیمت در این حوزه پس از افزایش نرخ بنزین داشتند نرخ کرایه‌های تاکسی درون شهری بود، بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ کرایه‌های تاکسی در شهر اردبیل افزایشی نداشته و البته این موضوع نیز مورد انتقاد رانندگان تاکسی قرار گرفته است و رانندگان تاکسی بر این باورند که با افزایش نرخ بنزین و تاثیر قیمت آن بر روی برخی از اقلام و نیازهای روزمره زندگی و در کنار آن تاثیر آن بروی قیمت قطعات خودرو نرخ کرایه‌های تاکسی باید افزایش یابد که این موضوع نیاز به بررسی‌های کارشناسی بیشتر دارد.

به گزارش خبرنگار فارس از اردبیل، طبق بررسی‌های میدانی انجام شده از بازار میوه و تره بار، خشکبار، گوشت و ... قیمت کالاهای اساسی مورد نیاز مردم تا به امروز افزایش چندانی نداشته و البته هم‌چنان جو روانی ناشی از افزایش نرخ بنزین در روزهای اخیر در بازار حاکم بوده و از این رو برخی از بازاریان و فروشندگان نیز با استفاده از این فرصت اقدام به افزایش قیمت برخی از کالاهای خود کرده‌اند.

 

نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که رفتار و عکس العمل‌های مردم درخصوص تصمیمات اقتصادی که در ارتباط با معیشت مردم بوده رابطه مستقیم داشته و شدت تورم و تاثیرات آن پس از اعمال تصمیمات اقتصادی تا به حدی وابسته به نوع رفتار و عکس‌العمل مردم به آن موضوع است، پس هیجانات و جو روانی حاکم بر بازار که تاثیر بسیار زیادی بر افزایش یا ثبات قیمت‌ها دارد از این موضوع تبعیت می‌کند.

اصلاح قیمت بنزین در زمانی اتفاق افتاد که مردم از وضعیت معیشت مناسبی برخوردار نبوده و با مشکلات اقتصادی پس از فشار تورم قبلی دست و پنجه نرم می‌کردند و از این رو جو روانی حاکم بر این موضوع و افزایش قیمت کالاها در پی افزایش نرخ بنزین شدیدتر شد.

از همین رو مسؤولان برای پیشگیری از افزایش قیمت کالاها و تعدیل جو روانی حاکم بر بازار باید اقدامات مناسبی انجام داده و برنامه‌ریزی دقیقی برای رفع دغدغه‌های فروشندگان و مغازه‌داران از افزایش نرخ حمل و نقل در اثر افزایش نرخ بنزین داشته باشند تا شاهد رشد قیمت ها در ماه های آتی نباشیم.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
اینها میگفتند .شما ناغاقلی کردید باور کردید .....................................
ناشناس
|
-
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
منطقه ازادروهم شورای نگهبان دوباره ردکرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار