معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تشریح کرد
آنفلوانزا یک بیماری عفونی است که سیستم تنفسی را تحت تأثیر قرار می دهد و میتواند باعث ایجاد بیماری خفیف تا شدید شود و حتی در برخی موارد میتواند منجر به مرگ گردد و همچنین میتواند به شکل پاندمی، همه گیری های وسیع، کوچک، منطقه ای و تک گیر دیده شود.
کد خبر: ۸۰۱۶۸۸
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۲ 01 December 2019

به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان دکتر سید مهدی طباطبایی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان که در اولین کارگاه آموزشی با موضوع آنفلوانزا در کتابخانه سلامت سخن می گفت با اعلام این مطلب گفت: آنفلوانزا یک بیماری عفونی است که سیستم تنفسی را تحت تأثیر قرار می دهد و میتواند باعث ایجاد بیماری خفیف تا شدید شود و حتی در برخی موارد میتواند منجر به مرگ گردد و همچنین میتواند به شکل پاندمی، همه گیری های وسیع، کوچک، منطقه ای و تک گیر دیده شود.

به گفته دکتر طباطبایی ویروس بیماری آنفلوآنزا در چهار نوع A، نوعB، نوع C و نوع D است و بیشتر همه گیری ها در نوع A زیرگونه های H1N1 رخ می دهد.

وی در خصوص اهمیت مراقبت بیماری آنفلوانزا نیز گفت: غير قابل پيش بيني بودن وقوع اپيدمي آنفلوانزا، سرعت انتشار بسيار بالا و بالا بودن عوارض مرگ و مير بخصوص در گروههاي در معرض خطر از اهمیت مراقبت بیماری آنفلوانزا است.

معاون بهداشتی در خصوص نهفتگی این بیماری گفت: دوره کمون بیماری آنفلوانزا معمولا بین 1 تا 3 روز است و دوره سرایت آنفلوانزا نیز از یک روز قبل از بروز علایم تا 7 روز بعد از آن بطوركلي ( از 5 تا 10 روز) متغيراست و این دوره در کودکان زیر 5 سال و بیماران و افراد مسن با ضعف ایمنی طولانی تر می شود .

وی با اشاره به این موضوع که سرایت این بیماری به دو روش مستقیم و غیر مستقیم انجام می شود گفت: در تماس مستقیم قطرات تنفسي شخص به شخص است که تا فاصله حدود 2تا1 متری پرتاب می شوند می توانند عفونت را به اطرافیان منتقل کند و در تماس غیر مستقیم ویروس انفولانزا ممکن است ساعتها در شرایط سرد و رطوبت کم در محیط خارج زنده بماند و تماس دست با سطوح یا اشیاء آلوده به این قطرات و سپس با زدن دست آلوده به چشم ، بینی و دهان این عفونت انتقال یابد.

وی در خصوص روش های انتقال ویروس به افراد سالم نیز گفت: شایع ترین راه انتقال ویروس آنفلوانزای انسانی فصلی بصورت فرد به فرد با واسطه قطرات تنفسی بزرگ است( یعنی سرفه یا عطسه فرد بیمار) و انتقال از طریق قطرات تنفسی بزرگ نیازمند تماس نزدیک بیمار و فرد سالم است چون این قطرات به صورت معلق درهوا باقی نمی مانند و عموماً فاصله ای کمتر از یک متر را طی می کنند.

به گفته دکتر طباطبایی، تاثیر رطوبت و دما بقای ویروس انفلوانزا روی سطوح سخت و بدون منفذ 24 تا 48 ساعت و روی پارچه,کاغذ و نسج برای تا 12 ساعت قابل بازیابی است و بر روی دستها برای کمتر از 15 دقیقه آن هم فقط در سطوح بالای تعداد ویروس، قابل حیات است.

دکتر طباطبایی گلودرد، تب بالا و تنگی نفس را از مهمترین علائم بیماری آنفلوانزای برشمرد و گفت: این بیماری دارای طیف وسیعی از علا یم است که میتواند از علایم جزیی و ضعیف مانند یک سرماخوردگی خفیف تا موارد شدید همراه با گلو درد و تب بالا و نشانه های مختلف تنفسی خود را نشان دهد و نکته مهم در مورد علائم ان بروز ناگهانی انهاست به گونه ای که گاه شخص زمان ان را هم به خاطر می اورد و علائم غالبا پس از 3 روز فروکش می کنند، هرچند که ادامه علائم تا بیش از 2 هفته امکان پذیر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، استفاده واکسن آنفولانزا، را بهترین وسیله برای پیگشیری از آنفولانز نام برد و گفت: خانم های باردار، کودکان زیر 5 سال، افراد مسن بالای 65 سال و بيشتر، بیماران ریوی مزمن، نارسایی احتقانی قلب و سایر بیماریهای قلبی، نارسايي کلیوی و افراد دیابت قندی و بیماریهای متابولیک و کارکنان بهداشت درمان که با مریض در ارتباط هستند از گروه های در معرض خطر این بیماری هستند که جهت پیشگیری ازآن باید واکسن آنفلوانزا استفاده کنند.

وی با توصیه به افراد سالم گفت: جهت پیشگیری از این بیماری در طول شبانه روز و بصورت مکرر دستهای خود را با آب و صابون یا مایع شوینده بشویید و دستها پس از کف آلود شدن کامل باید حداقل 20 ثانیه بهم مالیده شده و تمام زوایا دستها شستشو شود.

وی در خصوص اقدامات درمانی این بیماری نیز گفت: استراحت کردن یعنی اقامت در منزل حداقل به مدت یک هفته پس از شروع علایم و یا تا بهبودی علایم بیماری توصیه می شود و نوشیدن مایعات و شستشوی مکرر دست ها با آب و صابون یا محلول های با پایه الکلی به بیمار توصیه می گردد و می بایست بیمار جلوی دهان و بینی را در موقع سرفه وعطسه با دستمال یک بار مصرف بگیرد و دستمال آلوده سریعا در ظرف سربسته دفع گردد و اغلب بیماران مبتلا علایم خطر را بروز نمی دهند و به فرم خفیف این بیماری دچار می شوند و درصورتیکه بیماری وخیم تر شد یا علائم شدید بروز کرد بیمار را به یک مرکز درمانی مجهز جهت بستری معرفی نمائید.

گفتنی است: این کارگاه آموزشی که با موضوع آنفلوانزا در کتابخانه آیت الله کفمعی شهرستان زاهدان برگزار گردید طبق تفاهم نامه ایجاد شده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اداره کل کتابخانه های استان در خصوص کتابخانه سلامت، پنج شنبه هر هفته یک کارگاه آموزشی مرتبط با سلامت در خصوص اصول خود مراقبتی به مردم ارائه داده می شود. روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار