کد خبر: ۸۰۱۴۸۷
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷ 30 November 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ علی خواجه وند گفت: اگر بی توجهی به ایده ها ادامه یابد شاهد خواهیم بود که ایده هایی که در نهایت به ابزار تکنولوژی تبدیل شده است، از طرف غرب در قالب ابزار و تکنولوژی، دوباره به ایران وارد می شود.

استاد دانشگاه آزاد کرج گفت: فرار مغزها اگر پدیده همه کشورهای جهان سوم و رو به توسعه نباشد، قطعا یکی از پدیده های منفی در ایران معاصر است.

علی خواجه وند افزود: فرار مغزها به مهاجرت متخصصان و نخبگان علمی گفته می شود که یکی از معضلات اجتماعی، اقتصادی و آموزشی است.

وی با بیان اینکه فرار مغزها زاییده دوران صنعتی شدن است، اظهار داشت: صنعت که چرخ آن را کارگران و مدیران به گردش در می آورند، نیازمند حضور و نقش آفرینی مستقیم کارگزارن مختص به خود است.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: هرچند که علم از ستون های اصلی دوران شکوفایی صنعت است، اما این علم به سبب اصالت زمین و سرزمین در همین دوران، نیازمند حضور مستقیم صاحبان علم است.

خواجه وند افزود: در دوران حاضر به سبب پیشرفت چشمگیری که در وسایل ارتباطی صورت گرفته است و به دلیل فراگیر شدن مسئله سایبر در جهان عصر صنعت، رو به افول گذاشته است و عصر اطلاعات به سوی فراگیری هرچه بیشتر پیش می رود. در این عصر، دیگر اصالت زمین و سرزمین نیست؛ بلکه اصالت، با خود اطلاعات است و این ایده ها هستند که ستون اصلی این عصر را می سازند.

وی ادامه داد: در دوران پیشین، مسئله فرار مغزها با مفاهیمی همچون مهاجرت ، بورسیه شدن و ...عجین بود؛ اما در عصر حاضر، دیگر برای خارج شدن سرمایه های انسانی لازم نیست که انتقال جسم تحت عنوان مهاجرت صورت پذیرد، بلکه در این عصر، ایده ها می توانند از ذهن افراد داخل یک کشور به بنگاه ها و سازمان های پیشگام در فناوری خارج از آن کشور، منتقل شده و به ابزار تبدیل شوند.

این مدرس دانشگاه در ادامه یادآور شد: برای اطلاع از تهدید فرار ایده ها می شود نگاهی داشت به همایش ها و گردهمایی هایی که تحت عنوان "استارتاپ ویکند" در سراسر جهان و ایران برگزار می شود. این گردهمایی ها که در صورت هدایت صحیح می تواند بسیاری از ایده های ایرانی را در خاک ایران به معرض اجرا گذارد، تهدیدی هم با خود به همراه دارد.

خواجه وند افزود: آن تهدید، عدم توجه به این گردهمایی ها و حمایت نکردن از ایده های ایرانی است، زیرا در کنفرانس هایی مانند "بریج" و بسیاری از کنفرانس های مشابه، قرار بر آن می شود که فعالان و حامیان خارج نشین استارتاپ ها در کشور "ایران" و دیگر کشورهای در حال توسعه سرمایه گذاری کنند. این در حالی است که در صورت غفلت مسئولان به زودی موجی وسیع از فرار ایده ها از ایران، شکل می گیرد که در ابتدا تحت عنوان حمایت از ایده ها مطرح شده است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه ایده ها را نمی توان کُشت یا تحریم کرد، گفت: اساسا محدود کردن این همایش ها و گردهمایی ها، ضرر سنگینی به ایران اسلامی در دوران اطلاعات و در عصر سایبر می زند، از طرف دیگر برگزاری مداوم این گردهمایی ها، در صورت عدم حمایت مسئولان و متولیان داخلی، منجر به آن می شود که این همایش ها به مرکز و دریچه فرار ایده ها تبدیل شوند.

الهه ملاحسینی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار